sejlskift på rulleforstag
Fra : CarstenD

Dato : 15-08-02 19:56

Jeg har købt en båd med furlex rulleforstag.

Der er monteret en genua. Hvis nu det er hårdt vejr og man gerne vil sejle
med en lille fok - ka' man så skifte sejl på vandet eller hur? For det er
vel ikke godt nok bare at rulle geuaen lidt ind (krafoverføringen bliver vel
så lidt mærkelig)?

Mvh

Carsten

ny i rulleforstag

Fra : Preben Jensen

Dato : 16-08-02 00:21

Hej Carsten

Du kan godt skifte forsejl under sejladsen med et rulleforstag. Mens jeg
sejlede kapsejlads havde jeg en skinne på forstaget med 2 noter til
forsejlene (altså faktisk et rulleforstag uden rulle). Fordelen med dette
arrangement var, at forsejls-skift kunne ske uden farttab - det nye sejl
blev sat op først, hvorefter det gamle blev taget ned.
Men nu gider jeg ikke kapsejlads mere og har skiftet til et rulleforstag. Og
siden har jeg ikke skiftet forsejl: Hvis vinden bliver for hård, reber jeg
først storsejlet. Og hvis det ikke rækker, ruller jeg ind på genuaen indtil
behagelig sejlads. Indrømmet, en halvt indrullet genua står ikke perfekt,
men jeg sejler jo heller ikke kapsejlads mere.
En anden fordel ved rulleforstaget er ved havnemanøvrer for sejl: Det svarer
nærmest til speederen i en bil - lynhurtigt mere, mindre eller ingen kraft.

mvh Preben