Bund i akvarie
Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 18-02-01 18:55

Hvilken opbygning af bundmaterialer skal man anvende for at få de bedste
betingelser for planter.
Mit 250 L. akvarium er kun opbygget med små sten 2 lysstofrør hvoraf det
ene er grolux, planterne dør for mig?.

Fra : Finn Stadel Nielsen

Dato : 18-02-01 21:00

Jeg har haft meget held med at blande fast gødning imellem gruset. Egentligt
er det meningen at man skal blande det med gruset når man lægger det i, men
jeg lagde det bare under dér hvor jeg plantede, og planterne gror utroligt
godt. Det skulle kunne holde i 3 år - hvilket nok skal være rigtigt.

Nye lysstofrør hjælper også på vægstbetingelserne. Prøv på forhånd at vælge
planter som ikke er meget lyskrævende eller svære at holde.

...Apropos det - er der nogen der har haft Cabomba groende i mere end 6 mdr ?

Hilsener,

Finn

Søren Bøgh Olsen <solsen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:i2Uj6.5254$TL6.473718@news000.worldonline.dk...

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-02-01 09:16

"Finn Stadel Nielsen" <_finn.stadel@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> jeg lagde det bare under dér hvor jeg plantede, og planterne gror utroligt
> godt. Det skulle kunne holde i 3 år - hvilket nok skal være rigtigt.

3 år, hvad for gødning er det du blander i ??

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-02-01 09:48

Søren Bøgh Olsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>betingelser for planter.
>Mit 250 L. akvarium er kun opbygget med små sten 2 lysstofrør hvoraf det

Jeg har gode erfaringer med bundgødning - man kan sagtens lave det selv,
men det kan også købes færdigt - jeg købte for nylig en pakke med lerkugler
med gødning i - og de skulle kunne holde et årstid.......

Grolux har ikke det bedste ry til akvarier - de er beregnet til drivhuse, og
giver for lidt lys til akvarier......

Triton giver meget mere (og bedre) lys - men der findes vist flere andre
gode rør - f.x. har Bonnie-biksene et højtydende rør ved navn Cronos, som
også er godt !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Morten Skatka

Dato : 23-02-01 14:04

Hvor finder i disse Triton rør, Jeg har prøvet den lokale elektriker uden
held.
Hvem er det der producere disse eller forhandler dem som grossist.

/Morten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 23-02-01 16:18

"Morten Skatka" <skatka@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
elektriker uden
> held.
> Hvem er det der producere disse eller forhandler dem som

Producenten er Interpet, hvem der importerer dem ved jeg ikke.
Du finder dem næppe hos elektrikeren, eller i Bilka, Bauhaus osv.
En ordentlig dyrehandel har dem. Bonnie har dem ikke, de
foretrækker at sælge nogle japanske rør, der hedder Cronos, i
stedet. De er billigere og efter Bonnie's mening bedre. Jeg er
ikke enig.

Jeg handler ikke så mange forskellige steder at jeg kan give mere
end ét konkret eksempel på hvor du kan finde Triton - og det er
Avifauna i Kollund. De sender gerne pr. postordre, men hvor
praktisk det er lige med lysstofrør ved jeg ikke rigtigt...

/Jonas

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 23-02-01 17:22

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message
> [...]
> Avifauna i Kollund. De sender gerne pr. postordre, men hvor
> praktisk det er lige med lysstofrør ved jeg ikke rigtigt...

Da jeg bestilte mine to, blev de sendt i et stort paprør (den type man
også bruger til plakater) fyldt med flamingodimser

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk