IE6 viser Yen-tegn i stedet for \ (backsla~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-08-02 15:06

Af en eller anden mystisk grund får mindst én bruger vist \ i mit
XHTML-dokument som yen-tegn. Jeg får ingen fejl - uanset at vi
begge benytter IE 6.0. Er der nogen der har nogle ideer til hvorfor
- og hvordan man kan undgå det?

Siden kan ses her:
<http://www.diku.dk/students/jens/lydskrift.html> - med charset sat
til UTF-8 og her (lidt ældre version) med charset ISO-8859-1:
<http://www.diku.dk/students/jens/lydskrift.v1.2.html>

Måske har det betydning at dokumentet er redigeret på en
windowsmaskine (W2K), men det ligger på en *nix-server.

I får lige et uddrag af dokumentet her:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>
charset=UTF-8" />
</head><body>
<pre>
Har man brug for at skelne, kan man bruge [a/] for den lukkede
(hval) og [a\] for den &aring;bne (nat)
\ mere &aring;ben (s&aelig;nket) vokal: ka\t

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-08-02 15:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in <Xns926BA3BA0B6FEjcdmfdk@193.88.15.213>:
> [...]
> XHTML-dokument som yen-tegn. Jeg får ingen fejl - uanset at vi
> begge benytter IE 6.0. Er der nogen der har nogle ideer til hvorfor

Noget tyder på, at brugerens browser er sat op til at bruge et bestemt
tegnsæt, uanset hvad der burde blive brugt.

Jeg har godt nok ikke lige IE tilgængeligt lige nu, men har leget lidt med
det alligevel.

> [...]
> <http://www.diku.dk/students/jens/lydskrift.html> - med charset sat
> til UTF-8 og her (lidt ældre version) med charset ISO-8859-1:

Begge sider viste back-slash korrekt her. Jeg legede videre med den første
(UTF-8 versionen).

De første 5-10 tegnsæt så fine ud, men med tegnsættet "Japansk (sjis)"
bliver back-slash pludselig til et yen-tegn.

> Måske har det betydning at dokumentet er redigeret på en
> windowsmaskine (W2K), men det ligger på en *nix-server.

Du skulle ikke betyde noget, højest hvordan linjeskiftene laves.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)