Redigering af formattering i søgeresultate~
Fra : Anita

Dato : 15-08-02 13:19

Kære NG

Jeg bruger søgeformularen i FP2000 til min hjemmeside, men søgeresultaterne
vises i en tabel, som jeg ikke kan få indflydelse på udseendet af, eller kan
jeg? og hvordan?

Iøvrigt har jeg det ikke særlig godt med tabeller i FP, de driller mig
altid, er der en eller anden der kan give et par gode råd i arbejde med
tabeller i FP?

Jeg håber frygtelig meget, at en kan hjælpe mig.

Anita

Fra : Ulrik Friis

Dato : 16-08-02 08:46

"Anita" <aj@kto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iøvrigt har jeg det ikke særlig godt med tabeller i FP, de driller mig
> altid, er der en eller anden der kan give et par gode råd i arbejde med

Du kan styre tabellen til søgeresultaerne ved hjælp af et style sheet i HEAD
sektionen af din søge html side. Du kan sætte border, font mv.

Tabeller - og hver celle - kan have angivet en bredde i procent eller pixel.
Eller slet ingenting. Det plejer at være her det kæntrer. For hvis du
opretter en tabel med bredden angivet i procent og derefter ændrer lidt i
bredden ved at "trække" lidt i den, så laver FP tabellen om til pixelbredde,
og så opfører den sig helt anderledes. FP kan også finde på at sætte
pixelbredde i alle celler. Desuden retter en tabel sig ind efter det
bredeste i en given kolonne eller række.

FP kan også finde på at sætte en højde ind for tabellen og for hver celle.
Det skal fjernes med mindre tabellen henholdsvis cellen/cellerne *skal* have
en given højde.

Men - hvordan banker man en genstridig tabel på plads?
Højreklik på tabellen, vælg Egenskaber for tabel og klik flubenene helt væk
i bredde og højde - der skal klikkes nogle gange. Markér derefter hele
tabellen, højreklik på det markerede, vælg Egenskaber for celle og klik
bredde og højde "Fra" så der ikke står noget. Så vil tabellen smyge sig så
tæt på indholdet som cellemargin og celleafstand tillader.

Tip 1: Jeg vil anbefale, at du laver mange flere tabeller end du havde tænkt
dig. Og lav tabeller indeni tabeller.

Tip 2: Jo mere du redigere på en html side i FP, jo mere efterladenskab af
ubrugte koder finder du. Dette er en af FPs svage sider. Derfor bør du
designe dine sider i hånden - "papier et stilo" - og så bygge dine sider op.

Tip3: Hvis det driller for meget, og du ikke tør redigere selv i
htmlkoderne - så begynd forfra på siden. Du skal ligesom alle os andre skabe
dig din egen erfaring med programmet. Vi kan kun give små puf i den rigtige
retning.

mvh
Ulrik