Overtagelsesdato
Fra : Rune Helland

Dato : 15-08-02 11:38

Har en kontrakt på et gårdssalg fra 1943.
Der står det bl.a:
" Overtagelsesdagen er Skæringsdag for alle af Ejendommen gaaende Skatter
og Afgifter"....

Hvornår er denne dagen i året?

Reagerer på at kontrakten er skrevet med store bokstaver i alle substantiv.
Var det vanlig i 1943?

--
Rune Helland
Kayes gt.6

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 15-08-02 12:28

On Thu, 15 Aug 2002 10:38:25 GMT, "Rune Helland"
<ruhelland@sensewave.com> wrote:

> [...]
>Der står det bl.a:
>" Overtagelsesdagen er Skæringsdag for alle af Ejendommen gaaende Skatter

Overtagelsesdagen er vel den dag, hvor køber overtager ejendommen. Det
kan kan være når som helst.

>Reagerer på at kontrakten er skrevet med store bokstaver i alle substantiv.
>Var det vanlig i 1943?

Ja, sådan var retskrivningsreglerne indtil 1948.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lykke Juhler

Dato : 15-08-02 13:34

"Rune Helland" <ruhelland@sensewave.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og Afgifter"....
>
> Hvornår er denne dagen i året?
>
> Reagerer på at kontrakten er skrevet med store bokstaver i alle

Skæringsdag betyder bare, at den dag (altså overtagelsesdagen) overgår alle
udgifter til køber.
Der vil umiddelbart efter overtagelsen blive lavet en refusionsopgørelse,
hvor der udregnes hvor meget sælger har betalt, -hvor meget han skal have
tilbage af det indbetalte og hvor meget køber så skal betale for resten af
året.

Det kan godt være at skrivemåden er ændret lidt siden 1943, -men stort set
så står der det samme i købskontrakterne idag.

Så vidt jeg kan huske, skrev man visse ord med stort en lang vej, -og når
det gjaldt et så vigtigt dokument som en købskontrakt, -ja så var man nok
lidt længere om at ændre på gamle vaner.
Jeg har lige kigget på den slutseddel som jeg har liggende fra min mands
farfar dateret 1946, -da gjorde man det altså også.

Om hvorvidt det var ændret i skolen på det tidspunkt, -det tror jeg at jeg
vil overlade til dem der gik i skole på den tid.

Med venlig hilsen

Lykke juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 17-08-02 08:22

Apropos store bogstaver:
Jeg gik i skole fra 1946 og måtte i 1948 igennem en omstilling fra de store
begyndelsesbogstaver til de små samt ændring af skulde, vilde, kunde til
skulle, kunne, ville! Samt naturligvis aa til å, men det sidstte havde en
del nordisksindede brugt siden slutningen af 1800 tallet

Kjeld Jakobsen