Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Pro90IS eller Nikon Coolpix 5700?
Fra : Per Kristensen

Dato : 15-08-02 10:33

Kan nogen byde på erfaringer med overnstående kameraer? Jeg er specielt
intereseret i at vide omkring hastighed på autofocus, hvor hurtigt går der
fra man trykker på optag knappen til den tager et billede?

Fra : Jacob

Dato : 15-08-02 13:17

Glem Canon... synes ikke de er gode, heller ikke dem i den dyre ende.!!

Fra : J@N

Dato : 15-08-02 15:44

"Jacob" <jeo@removemepost6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Glem Canon... synes ikke de er gode, heller ikke dem i den dyre ende.!!

Har du nogen erfaringer? At skrive "de ikke er gode" er ikke vægtige
argumenter!!
Uddyb venligst.

Jan

Fra : Peter Smith

Dato : 15-08-02 16:18

Hej
Jeg har en Canon og den er rimelig hurtig.
Selvfølgelig er der en forsinkelse, men det er ikke en som er generende.
Jeg talte med en i FotoC som fortalte at jeg ikke fik et bedre kamera ved at
købe Nikon, da der sidder en rigtig god optik på Canon.
Det med den gode optik, må jeg nok give ham ret i.

Mange hilsner
Kai

Fra : Jacob Olsen

Dato : 15-08-02 19:21

Jeg har prøvet Canon Ixus, Canon Ixus v2, Canon 330, Canon S20, Canon G2.
Og INGEN af dem laver en tilfredsstillende skarphed jeg kan leve med.! Synes
virkeligt det er ringe.!! Bare min mening

Selv Canon EOS-1D billederne på dpreview synes jeg er lidt uskarpe.!

Det bedste jeg har set endnu er Olympys C-2100UZ, som laver knivskarpe
billeder. og det er kun et 2 mp kamera

Fra : J@N

Dato : 15-08-02 22:11

"Jacob Olsen" <jeo@removemepost6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Synes
> virkeligt det er ringe.!! Bare min mening

Hvis du ikke kan få skarpe billeder fra et Canon G2, så må der enten være
noget galt med din skærm (trænger til en polering) eller du har en hel del
at lære udi fotografiens ædle kunst.

Jeg har selv haft en G1, den tog knivskarpe billeder se her:
http://photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=2

Desværre har jeg ikke selv taget billederne, men du kan evt. se om de ser
skarpe ud på din skærm.

Og G2 er bare endnu bedre!

En side der viser at Canon G2 og D60 i billedekvalitet ligger blandt de
allerbedste er denne:
http://www.imaging-resource.com/

Herfra har jeg download'et billederne af de mest interessante kameraer og
kan sidde og sammenligne billederne i ro og mag.

Jan

Fra : Jacob Olsen

Dato : 15-08-02 21:40

Jo de billeder fra G1éren er helt perfekte, men dem man ser på dpreview fra
g2, er slet ikke så gode som dem fra G1éren af synes jeg..

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-02 23:28

Jeg forstår ikke helt kommentarerne om G2 og G1 her. Her er nogle billeder
fra min G2'er og jeg vil da gerne vide om du ikke synes skarpheden er i
orden her?
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?navnext=N%E6ste&id=10001&pre_v=100
00&pos_v=9915&kode=&kommentar=
eller her http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=10456&kode= ?
Iøvrigt findes der billeder her fra dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/canong2/page21.asp og jeg synes de er pænt
skarpe.
desuden her http://www.imaging-resource.com/PRODS/G2/G2PICS.HTM, hvor jeg må
sige at det er noget af det bedste jeg har set i sammenligning med andre
(incl. D100 og D60).
Mvh, Hans

Fra : Jacob Olsen

Dato : 16-08-02 09:40

Hej Hans.! Nej jeg synes aldeles ikke at de billeder er skarpe. De er en
smule sløret. De har ikke en der skarphed hvor man siger wooow.......... de
billeder minder sgu lidt om mine fra ixus v2. Sorry, men det synes jeg
altså.! De billeder fra G1 som er vist på
http://photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=2 synes jeg er
helt kanon skarpe som billeder skal være.! Ved ikke hvordan det har ladet
sig gøre med de der billeder er 100 % i top

Fra : J@N

Dato : 16-08-02 17:37

"Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> billeder minder sgu lidt om mine fra ixus v2. Sorry, men det synes jeg

Se lige dette billede:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/G2/FULLRES/G2FACDP0.HTM
hvis du ikke synes det er skarpt, er jeg ked af at sige du må en tur til
optikeren
Ellers også er du så skuffet over dit første digicam-køb (IXUS V2), at du
simpelthen ikke bryder dig om Canon, og nu er alle deres kameraer bare
uduelige..... men jeg vil faktisk vove den påstand at G2 er det mest solgte
digicam i DK i klassen >7000 kr og folk virker meget tilfredse med det, i
hvert fald skarpheden bliver altid fremhævet som særdeles fremragende, noget
af det bedste i klassen under 20.000 kr.

Olympus 2100 som du nævnte i et tidligere indlæg gør det ganske godt, dog en
tand ringere end G2:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C2100/FULLRES/C210FACP0.HTM

Jan (IXUS 330)

Fra : Jacob Olsen

Dato : 16-08-02 17:07

Ja det er da skarpt..1! Men kig på de billeder på dpreview så er de sgu ikke
skarpe.!

Fra : J@N

Dato : 16-08-02 18:52

> Ja det er da skarpt..1! Men kig på de billeder på dpreview så er de sgu
ikke
> skarpe.!

Jeg giver "sgu" op - ** håndklædet kastes i ringen **

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-08-02 23:01

Nu er linsen i G2 den samme som G1, så derfra kan der ikke komme noget
bidrag til eventuel lavere skarphed. Opløsningen er større på G2 og en hel
del forbedringer iøvrigt. Nu viser finnen jo sine billeder i ca. 640x480
opløsning og har opskarpet billederne efter resizing. Det er gjort flot, men
der kan ikke være nogen tvivl om at tilsvarende kunne gørtes med en G2'er,
men der ville naturligvis ikke være synlig forskel med de små billeder.
På dpreview vil jeg vurdere skarpheden til at være den samme for G1 og G2,
men for et print i en given størrelse vil G2'erens større opløsning vinde i
kvalitet. Jeg synes de er ganske skarpe.
Mvh, Hans

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-08-02 14:47

> [...]

> med.! Synes virkeligt det er ringe.!! Bare min mening
>
> Selv Canon EOS-1D billederne på dpreview synes jeg er lidt uskarpe.!

Det kunne måske være fordi Canon bevidst kører med en mild
skarphedsalgoritme i kameraet, så man selv kan styre hvor meget USM man vil
give billedet...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 16-08-02 13:42

Per Kristensen wrote:

> Kan nogen byde på erfaringer med overnstående kameraer? Jeg er specielt
> intereseret i at vide omkring hastighed på autofocus, hvor hurtigt går der
> fra man trykker på optag knappen til den tager et billede?

Jeg har et Pro90IS og er meget tilfreds med det, men da det er mit foerste
digital-kamera (og autofokus-kamera) kan jeg ikke sammenligne det med andre
apparater. Typisk tager man billedet ved at trykke halvt ned paa
udloeser-knappen, hvorved fokus fastlaases, og derefter helt ned, hvorved
billedet tages. Foerste trin gaar normalt meget hurtigt, men jeg har oplevet
at det tog op til et par sekunder i specielle tilfaelde. Andet trin tager
maaske et sekund eller deromkring, men billedet forsvinder fra soegeren hhv.
monitoren i op til flere sekunder umiddelbart derefter, hvilket kan vaere
irriterende.

Yderligere har jeg oplevet, ved at sigte op paa en blaa himmel med
cumulus-skyer, at autofokus'en gaar i selvsving og aldrig kan finde ud af hvor
langt der er op til himlen (men der er manuel fokus til saadanne situationer).

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen