Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
c-220zoom
Fra : Michael

Dato : 15-08-02 09:23

Hej der,

Er der nogen der ligger inde med nogle 'natte-billeder', taget med
dette kamera (u-redigeret!), og evt. har et link til disse ?

Bruger selv dette kamera, men syntes ikke at billeder taget sent om
aftenen/natten bliver gode (unaset SHQ)- det er isaer de sorte flader,
der domineres af hvide/lyse pixels.

Takker !

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-08-02 14:10

Bruger du stativ?
Med den lukkertid der skal til kan du ikke holde det roligt nok i
hånden til at få et godt billede.

Fra : Michael

Dato : 17-08-02 09:36

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message news:<tq9nlucosrraehcp18iib45g47t6bm7fea@4ax.com>...
> Bruger du stativ?
> Med den lukkertid der skal til kan du ikke holde det roligt nok i
> hånden til at få et godt billede.

Ja, jeg har brugt stativ. Har ioevrigt ogsaa lagt maerke til, at
billeder indeholdene sorte flader, taget i dagslys, har mange lyse
pixels i det sorte omraade... Men det er maaske ganske normalt ?

Fra : DadsToy

Dato : 17-08-02 09:57

> Ja, jeg har brugt stativ. Har ioevrigt ogsaa lagt maerke til, at
> billeder indeholdene sorte flader, taget i dagslys, har mange lyse
> pixels i det sorte omraade... Men det er maaske ganske normalt ?

Må jeg lige spørge om hvordan du får lang lukketid på c-220?
Mht til de hvide pixel er det ikke noget jeg har lagt mærke til men når jeg
får kameraet hjem igen (udlånt) skal jeg da prøve at se efter.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-08-02 15:03

Slå blitzen over på natfotografering.
Ser sådan ud i displayet: *)

Fra : DadsToy

Dato : 17-08-02 15:12

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:
> Slå blitzen over på natfotografering.
> Ser sådan ud i displayet: *)

OK det var også det jeg kom frem til i manualen men jeg troede der var
mulighed for længere åbning.

Fra : Joergen Bech

Dato : 17-08-02 11:40

On 17 Aug 2002 01:35:57 -0700, regardez75@hotmail.com (Michael) wrote:

>Ja, jeg har brugt stativ. Har ioevrigt ogsaa lagt maerke til, at
>billeder indeholdene sorte flader, taget i dagslys, har mange lyse
>pixels i det sorte omraade... Men det er maaske ganske normalt ?

Tre muligheder:

1. Hvis der er tale om "hot pixels" som optræder ved lukketider over
1/10-1/2 sekund (ca.) bør du måske overveje at få kameraet ombyttet.
Mit første Olympus C2100 have hot pixels allerede ved 1/30 sekund
(svagt), som var helt tydelige allerede ved 1/10 sekund. Det blev
ombyttet, og det, jeg har nu, udviser først problemet ved ca. 1/2-1
sekund, hvilket er helt normalt og acceptabelt.
http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/hot_pixels.html
http://www.imaging-resource.com/ARTS/HOT/HOT.HTM
Frem for at benytte almindelig noise removal (som ofte blurrer hele
billedet unødigt), vil jeg anbefale PixelZap, som benytter en dark
frame til at identificere de områder, der skal repareres for lige
netop det kamera man selv måtte have:
http://www.tawbaware.com/pixelzap.htm

2. Hvad er din ISO-indstilling? Højere ISO giver automatisk mere støj.
Hvis du alligevel bruger stativ, prøv at sætte ISO til 100 og anvend
en længere lukketid. Du vil formentlig få en større mængde af de
store tydelige prikker, men færre af de små, hvilket gør billedet
nemmere at reparere.

3. Har du støvet af for nylig? :) Ikke bare kameralinsen, men også
det, du vil fotografere. Prøv (indendørs) at skyde et småstøvet objekt
- og husk at bruge blitz. De mindste støvpartikler vil optræde som
hvide prikker i billedet.
Minder mig om den DVD-commentary på "My Fair Lady", hvor der
blev gjort opmærksom på, at pga. den høje kvalitet af den film de
benyttede, måtte de hver dag starte med en grundig rengøring af
kulisserne :)

Håber noget af dette hjælper.

Mvh

JB

PS: Plz correct me if I'm wrong.

Fra : jakob

Dato : 17-08-02 23:26

In article <m99sluc1ocgoqo9c2h05hbe4efh9sl9b1q@4ax.com>,
jbech@post1.tele.dk says...
> 2. Hvad er din ISO-indstilling? Højere ISO giver automatisk mere støj.
> Hvis du alligevel bruger stativ, prøv at sætte ISO til 100

Du skulle ikke tilfældigvis vide hvordan man ændrer på iso settings på
dette kamera. Jeg synes ikke at jeg er stødt på en sådan mulighed.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-08-02 07:54

> [...]
>>

>Du skulle ikke tilfældigvis vide hvordan man ændrer på iso settings på
>dette kamera. Jeg synes ikke at jeg er stødt på en sådan mulighed.

Ak! Jeg tror vist jeg endnu en gang bare har skrevet løs om
generelle ting. Nej, jeg kan se på
http://www.7daycameras.co.uk/olympus/olyc220.htm
at 220'eren ikke giver mulighed for at fastsætte ISO.

Og 220'erens begrænsede muligheder for at låse lukketiden
gør det også vanskeligere at checke for hot pixels (omend
det ser ud til at være muligt, med op til 2 sekunder?)

Mvh

JB

Fra : Michael

Dato : 18-08-02 09:37

> [...]
> en længere lukketid. Du vil formentlig få en større mængde af de
> store tydelige prikker, men færre af de små, hvilket gør billedet

Dette har jeg desvaerre ikke de helt stor mulighed for at justere
manuelt - vel en af ulemperne ved et billigt kamera :( ..

Har uploadet et billede af en sort flade (taget mod/paa en lys flade).
taget i bedst mulige kvalitet, uden blitz, i dagslys etc. Jeg ville
vaere glad hvis folk lige ville kommentere, om dette er acceptabelt.
(jeg syntes selv at den sorte flade domineres af lige lovligt mange
lyse/graa pixels - men det er maaske bare mig) -
http://users.belgacom.net/gc427172/sort.jpg (1.4 mb)

:)

takker for links !

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-08-02 16:09

Jeg synes at det ser acceptabelt ud. I 1 til 1 størrelse er der intet
synligt. Det kommer først når man zommer til 500%.
På et print vil det ikke være synligt med mindre du forsøgte at printe
i A3 eller større. A4 kan klares uden problemer.

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-08-02 16:18

Michael skrev:

> [...]
> (jeg syntes selv at den sorte flade domineres af lige lovligt mange
> lyse/graa pixels - men det er maaske bare mig) -

Der er ikke noget som er helt sort i det billede. Indstillingerne på
skærm og/eller printer vil give en mere eller mindre grålig baggrund.
Hvis noget er helt sort, vil digital støj ses som pixels med blå, rød
og grøn farve. http://home1.inet.tele.dk/hpholm/P7230022.JPG er et
eksempel på noget med helt sorte flader. Prøv at køre det ind i et
billedbehandlingsprogram og sæt værdien for gamma til mellem 2 og 3
for at se støjen i de mørke flader, og prøv derefter den samme metode
på dit eget billede.

--
Hans

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-08-02 15:21

Jeg kan have et par få lyse pletter men det ser mere ud til at være
støvpartikler som reflekterer blitzen. Hvis det er meget synligt
(yderst sjældent) bruger jeg lige Photoshops healing brush til at
fjerne det.