Kontaktannonce
Fra : Søren Houlberg

Dato : 14-08-02 22:47

Hej allesammen!

Jeg har den dejligste mainecoone/skovkattepige som til næste forår meget
gerne vil have killinger. (Jeg vil ihvertfald gerne)

Men.......

Jeg kan ganske simpelt ikke finde en ordentlig hankat!

Jeg vil gerne have en skovkat eller Mainecoon eller en blanding af de to.

Kan nogen herinde hjælpe mig?

Banyo (missen) skal selvfølgelig tjekkes ved dyrlægen før for FIV og FELV og
det skal hankatten også.

Jeg er klar over at det ikke er gratis at få en parring så det skal endelig
ikke holde Jer hankatteejere tilbage

Det er meningen at hun skal beholde max 3 killinger så det ikke bliver for
hårdt for hende (er det ikke fair) selvom det ikke er sjovt at vælge fra.
Jeg vil så selv beholde den ene og finde dejlige hjem til de sidste

Please hjælp!

Hilsen
Mette Sofie (som ikke fatter at bruge sin egen mailadresse!) og Banyo der
upåvirket af det hele ligger og hygger

Fra : Jette

Dato : 15-08-02 05:37

"Mette Sofie" skrev:
> [...]
fra.
> Jeg vil så selv beholde den ene og finde dejlige hjem til de

Nu ved jeg ikke hvor mange killinger en mainecoon/skovkat normalt får,
men herinde er der berettet om katte der har fået helt op til 10
killinger. Det ville derfor komme meget bag på mig, om nogen herinde vil
udlåne en hankat til en parring, hvor de fleste af killingerne bliver
aflivet bagefter..... om de så får en million for det

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for missemor, hun skal nok klare
alle de killinger hun får

Mvh. Jette

Fra : Kasper

Dato : 15-08-02 09:06

> Jeg er klar over at det ikke er gratis at få en parring så det skal endelig
> ikke holde Jer hankatteejere tilbage

Vi plejer at tage 500,- pr. killing (Skovkat/Skovkat)!!
.... og har gjort det en del gange

> Det er meningen at hun skal beholde max 3 killinger så det ikke bliver for
> hårdt for hende (er det ikke fair) selvom det ikke er sjovt at vælge fra.
> Jeg vil så selv beholde den ene og finde dejlige hjem til de sidste

.... Men vi kunne ALDRIG drømme om at leje vores hankat ud for at lade
hans killinger aflive. Det er enten eller når man vælger at ens kat
skal have killinger.

/Kasper K

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-08-02 14:57

Tænk jeg synes Søren viser ansvarsbevidsthed ved at ville "sortere"
killinger fra. Det er svært at skaffe gode, blivende og ansvarsbevidste
hjem, så skal man bare skaffe to hjem kan man være mere selektiv og dermed
bedre sikre sine killingers fremtid, end hvis man skal skaffe 10 gode hjem.

Ok jeg ville nødig "sortere", men lad os være realister, der er jo i
forvejen alt for mange uønskede katte. Så hvis Søren er indstillet på at
beholde alle 3 såfremt han ikke finder gode hjem til dem, synes jeg det er
helt fint at han vil "sortere"

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-08-02 15:12

Jeg kan godt forstå at de har lyst til et kuld killinger, men jeg kan ikke
se logikken i at skabe liv, for bagefter at tage det.

Nina
Tender Tribes

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-08-02 20:05

Hej navnesøster

Se det er jo en helt anden problematik.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-08-02 21:18

> Se det er jo en helt anden problematik.

Ja, det er det jo, men det er jo en kontakt annonce, ikke nogle der søger
råd, sååå ... tja... .... - Ja, så ikke så ikke så meget, sådan er det jo
bare.
Nina
Tender Tribes

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-08-02 15:58

Det kan jo også hænge sammen med, at vores "bibel", Politikens Kattebog,
anbefaler at man kun lader en førstegangs-missemor beholde 3-4 killinger. Så
hvad skal man tro, andet end at det må være rigtigt?

Øhm, og så hedder Søren vist i virkeligheden Mette Sofie, hun har bare brugt
mandens (?) mail - ligesom nogle af os andre somme tider er nødt til *S*.

Mvh. Else.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 15-08-02 16:32

Hej allesammen!

Det er altså set fra mit synspunkt MEGET synd for missemor at have op til 10
killinger der dier hende!
Jeg syns da heller ikke det er rart at skulle aflive ellers sunde og raske
katte men man må efter min mening tænke på kateens tarv og det syntes jeg
ikke at man gør ved at lade den beholde op til 10 killinger (er det mon ikke
snarere pengepungen der så bliver tænkt på?)

Hvis bare missemor kun fik 3 killinger så var der jo ikke noget problem!

Jeg har set yderst velpassede hunkatte gå helt i "hundene" efter at have
haft blot ét kuld killinger på 4 stk. Ganske enkelt fordi de krævede så
meget af hende! Det vil jeg bestemt ikke udsætte min dejlige søde Banyo-mis
for så vil jeg hellere at hun slet ingen får!

Nu håber jeg ikke at vi alle skal være uvenner over dette

hilsen
Mette Sofie (der ikke fatter at bruge sin egen mailadresse)

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 15-08-02 16:57

Eh, jeg har hørt lidt om at når det er en førstegangsfødende så får katten
ikke så mange killinger. Og hvad angår pengepung mht antal beholdte
killinger så holder den da vist slet ikke. Man tjener da ikke synderligt på
en killing, hvis den skal fodres i 12 uger.
Endvidere så får katten vel det antal killinger den kan holde til.

Mvh
Vibeke J

Fra : Lars Dahl

Dato : 15-08-02 19:45

Søren Houlberg <skodfilter@mail.dk> skrev i
> [...]
ikke
> snarere pengepungen der så bliver tænkt på?)

Hej Mette Sofie.

Nu ved jeg jo ikke, hvilke erfaringer du har - eller mener at have - med
katteavl, men hvis man skal tænke på tegnebogen er her det ultimative trick
til fri afbenyttelse: Lad være!!! Det er muligt at folk med meget sjældne
katte kan tjene penge på det, bortset fra at det jo også koster en
herregård, selv at skulle købe avlskattene, når de er så sjældne. Vi har
selv Norske Skovkatte - ikke ret sjældne *S* - og fra starten havde vi en
målsætning om, ikke at binde mere end 500,- i halen på hver killing. Den
målsætning_er_droppet! Vores nye målsætning er at vi er glade, når
killingerne er kommet ud i gode hjem - og det er vi ret kritiske med - og vi
selv stadig har lidt i køleskabet.... Katteavl er ikke en forretning! Det er
en hobby, og det er ret let at finde en hobby der er billigere. Mht. det
omtalte kuld på 10 killinger, kan jeg oplyse at de alle - inclusive deres
mor - havde og har det aldeles glimrende, men at det var en dyr spøg. (Nej,
det var ikke vores kuld.)

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Søren Houlberg

Dato : 16-08-02 07:29

Kære Gruppe!

Jeg har ikke kat for at få killinger og tjene penge (det ved jeg at man ikke
kan da jeg også kender til hundeavl og her er det jo det samme)
Jeg syntes bare at det er synd at de får så mange det kan da godt være at de
kan klare det men...

Min søster (hvis dyrehold jeg ikke er enig i) har lige fået killinger på en
10 mdr. gammel hunkat. For det første mener jeg det er alt for tidligt og
for det andet finder jeg det usmageligt at sætte "ganske almindelige
gårdkatte" i verden - de er jo ikke til at finde gode hjem til!
Den fik ikke mindre end 7 killinger og når nu missemor sel kun er 10 mdr. så
syntes jeg det er forkasteligt at lade hende beholde dem alle.

Min Banyo bliver 2 år til næste sommer og derfor søger jeg en hankat til
foråret næste år - så hun ihvertfald selv er blevet voksen.

Det med kun at beholde 3 killinger er ganske simpelt set udfra at det er
synd for missemor (efter min mening) og som der også er en der skriver, at
det er nemmere at finde to (jeg beholder jo selv én) gode hjem end det er
finde 5-9 gode hjem.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-08-02 07:53

Hvis du tar' en maine Coon/Skovkat parre den med en Maine Coon, Skovkat
eller en Maine Coon / Skovkat er resultatet:
.... (for at bruge dit eget udtryk) "ganske almindelige skovkatte"

Nina
Tender Tribes

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-08-02 08:12

Og min "fremragende" citat-teknik har slået til igen. Der skulle stå :

Hvis du tar' en maine Coon/Skovkat parre den med en Maine Coon, Skovkat
eller en Maine Coon / Skovkat er resultatet:
... (for at bruge dit eget udtryk) "ganske almindelige GÅRDKATTE"

Hilsen Nina

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-08-02 09:02

Arh, det er da ikke helt rigtigt.
En krydsning mellem fx en brite og en europé er da heller ikke det samme som
en krydsning mellem en MCO og en NFO, selv om de i *udstillingssammenhæng*
begge skulle stille op som huskatte.

MCO/NFO krydsningen vil fx med garanti være semilanghåret, det er det, man
normalt betegner som gårdkatte, ikke. Og der lader jo til at være et marked
for skovkatte-krydsninger, de sælges da for priser fra 500 - 1500 kr,
hvorimod gårdkatte sjældent koster over en 50'er. Og diskussionen i denne
sammenhæng gik på, om man kan få kattene afsat, ikke om en kat uden
stamtavle er en racekat eller ej (den diskussion har vi også haft så tit).

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-08-02 09:18

Og diskussionen i denne
> sammenhæng gik på, om man kan få kattene afsat, ikke om en kat uden
> stamtavle er en racekat eller ej (den diskussion har vi også haft så tit).

Fint fint, så skal jeg nok lade være med at dreje debatten i den retning

Nina

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-08-02 09:53

> [...]
> for skovkatte-krydsninger, de sælges da for priser fra 500 - 1500 kr,
> hvorimod gårdkatte sjældent koster over en 50'er.

Koster en "racekat" uden stamtavle virkelig så meget?!?!? Jeg kan da slet
ikke se nogen sammenhæng i at betale så mange penge for en kat hvis man
alligevel ikke er sikker på om katten faktsik er af den race man nu bliver
bildt ind at den er... *G* Min søster har også gårdkatte.... og de fik
faktisk en langhåret killing på et tidspunkt... (nogle gener fra nabokatten
tror jeg)... Men i bund og grund var der ikke meget "race" over den.... for
der var ikke nogen der vidste om den var det ene eller det anden... Men hvis
hun havde påstået at den var en skovkat så ville hun kunne have fået 1500
kroner for den? eller hvad? Det synes jeg er for vildt...

>Og diskussionen i denne
> sammenhæng gik på, om man kan få kattene afsat, ikke om en kat uden
> stamtavle er en racekat eller ej (den diskussion har vi også haft så tit).

Det er det jeg synes der er så smart ved disse newsgroups... Diskutionerne
er delt op ligesom en pyramidestruktur! *S* Så alt efter hvilken drejning
diskutionen tager... så kommer der bare en ny gren på diskutionen... altså
kan en diskution blive til to.... *S* ok.. jeg ved godt at jeg er OT her!
*S* Ville bare lige dele min begejstring! *S*

MVH Mette (som også synes det er dyr at betale 50 kroner for en kat som
sikker ikke er vaccineret, neutraliseret eller noget i den stil)

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-08-02 10:42

> MVH Mette (som også synes det er dyr at betale 50 kroner for en kat som
> sikker ikke er vaccineret, neutraliseret eller noget i den stil)

obs.. det gik lidt hurtigt før.. så der kommer lige en lille tilføjelse...
*S*

jeg vil hellere betale lidt mere for katten og vide at en dyrlæge har
kontrolleret katten og fundet den sygdomsfri end at betale 50 kroner for en
kat som jeg kan få gratis på de fleste gårde rundt om i danmark! *S*

Hav en fortsat god dag! *S*

Mette

Fra : Ann K.

Dato : 16-08-02 18:01

Hejsa.
Ja, en "racekat" uden stamtavle koster op til 1500 kr....
Da Saga havde killinger, kunne vi SE at folk blev langt mere
interesserede i at aftage én af dem, lige så snart vi fortalte at der
var tale om blanding huskat/skovkat... Disse mennesker accepterede også
uden at kny at vi satte prisen til 1000 kr.... Og dét var så de
mennesker, der IKKE fik lov til at købe en killing af os!
Så jow da - din søster har snydt sig selv... hun kunne sagtens have
kaldt den langhårede killing for "skovkat"... og forlangt mange penge
for den
"Folk" er desværre snobber... og vil gerne have det specielle... vel at
mærke UDEN at skulle betale for det! Og netop fordi "folk" har denne
holdning, bliver "de" også ofte snydt så vandet driver!
Egentlig synd... for en "ganske almindelig, ordinær Striber" er altså
også en ualmindelig dejlig og smuk (!) kat..... Og for mig personlig er
det også spændende at kaste sig ud i det uvisse, når talen er om min
(nye) huskats temperament

Mvh Ann
Ps: ejer af bla. 1 raceren skovmis med stamtavle... købt pgr af racens
(generelt) skønne temperament og smukke udseende... men som også har
verdens dejligste huskat - hmm - med verdens mest hysteriske
temperament... men smuk, det er hun altså! *sss*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-08-02 20:12

"Ann K." <tsars@os.dk> writes:

> "Folk" er desværre snobber... og vil gerne have det specielle... vel at
> mærke UDEN at skulle betale for det! Og netop fordi "folk" har denne
> holdning, bliver "de" også ofte snydt så vandet driver!

Og ikke bare det, for folk vil også have det som er på mode lige nu
!!! uden at tænke nærmere over at det faktisk er en ret stor del 10 -
20 år de skal leve sammen med et modeflip, nåja hvis den ikke bliver
dumpet inden da fordi det er noget mas at bo sammen med en kat..
En anden biting ved det (og jeg vil ikke starte en længere debat om
emnet !!!!!) er at det betyder en masse avl på tætte linier, hvilket
på sigt vil betyde en degeneration af racen. Der er mange eksempler på
det ifb med dyr i film osv.

> [...]
> verdens dejligste huskat - hmm - med verdens mest hysteriske
> temperament... men smuk, det er hun altså! *sss*

JAAH både de to og de andre er bare skønne, og hysterisk.. Nej da, hun
er da bare Saga..;-D

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-08-02 22:13

SUK, altså!
Det er både forkert at lave killinger uden stamtavle, og at avle på
racekatte...... Jamen du godeste. Det eneste rigtige, er åbenbart at have
kastrater.

Nej, helt ærligt, jeg synes faktisk det er for meget at tage sådan på vej,
bare fordi der er en, der ønsker at få killinger under nogenlunde
kontrollerede forhold, i stedet for bare at lukke missen ud for at parre sig
med en tilfældig.

Nå, og når jeg nu er i gang med at "brokke mig" *s*, så vil jeg også lige
tilføje, at jeg er ret træt af den med at man ikke elsker sin kat, hvis ikke
man har betalt dyrt for den - subsidiært har reddet den fra en grum skæbne.

Jeg er normalt en kritisk forbruger, der bestemt ikke tror på, at dyrest =
bedst. Hvis jeg skal i gang med en større anskaffelse, undersøger jeg altid
markedet først, og prøver at finde den vare, der er bedst _i forhold til
prisen_ . Det gør jeg også, når det gælder katte ( nu er der måske nogen,
der får tics og røde pletter *s*). Og der er ikke nødvendigvis sammenhæng
mellem pris og kvalitet. Der er killinger fra "ukendte" opdræt, der koster
4.000 kr., og killinger fra opdræt med masser af udstillingsvindere, der
koster 3.000 kr.

Under alle omstændigheder var jeg chokeret over priserne (ja ja, jeg ved
godt (nu), at opdrætterne ikke tjener penge på det, men det var alligevel
ca. det dobbelte af, hvad jeg havde forestillet mig). Og jeg overvejede
faktisk at finde en uden stamtavle, evt. en krydsning. Det har intet med
mode eller snobberi at gøre. Og som alle med huskatte siger, så er katten jo
lige sød, hvad enten den har stamtavle eller ej.

I øvrigt endte jeg alligevel med at vælge katte med stamtavle, fordi jeg
gerne vil prøve at udstille og opdrætte.

Nu har jeg nok placeret mig i skudlinien, men hvorfor altid gå med strømmen
*s*?

Mvh. Else - der helst ikke vil være uvenner med nogen, men heller ikke er
god til at holde sin mund. *s*

Fra : Ann K.

Dato : 16-08-02 23:20

Hej Else.
Klipper, hakker og snitter lidt i dit indlæg....

> [...]
>Det er både forkert at lave killinger uden stamtavle, og at avle på
>racekatte...... Jamen du godeste. Det eneste rigtige, er åbenbart at
<>Hæ... Lige netop dét der, kan jeg altså ikke læse ud af tråden... og
så jo, måske alligevel

> [...]
>bare fordi der er en, der ønsker at få killinger under nogenlunde
>kontrollerede forhold, i stedet for bare at lukke missen ud for at
<> Ja, jo - måske... Men jeg har nu vanskeligt ved at se de
"kontrollerede forhold"... Man vil fx bevidst blande to racer... hvorfor
egentlig det? NFO og MCO er dejlige katte, hver for sig!
Hvis man ønsker killinger på sin hunkat, hvad er der så i vejen med at
få et stamnavn - og avle racerent?
Blandingskillinger er der ganske vist afsætning på... men igen -helt
ærligt - hvis ikke man er villig til selv at beholde evt overskydende
killinger, så skulle man nok helt lade være med at avle!

> [...]
ikke
>man har betalt dyrt for den - subsidiært har reddet den fra en grum
<>Dèt der har jeg aldrig sagt! Og du får mig heller aldrig til at mene
det!
En kat er et levende væsen.... SÅ uanset om den er blevet fundet på
gaden, hentet gratis hos naboen eller har kostet en bondegård hos en
opdrætter, så har ejeren forpligtet sig til at holde af kræet og sørge
for den på bedste måde!!! (ja, ja - ve' godt at jeg er idealist ;)

> [...]
til
>prisen_ . Det gør jeg også, når det gælder katte ( nu er der måske
<> Nope Gør selv det samme .... Men er også helt villig til at
betale mere for kvalitet!

> [...]
koster
>4.000 kr., og killinger fra opdræt med masser af udstillingsvindere,
<> Jeps... Stordriftsfordele ;) (Nej - undskyld... pjat) Men hvem siger
at en kat fra en "prisvindende udstillingsopdrætter" har fået den
socialisering og prægning, som iaf JEG vægter højt!?? Et smukt udseende
kan ikke stå alene... der skal også være et vist indhold ;)

>Under alle omstændigheder var jeg chokeret over priserne
<>Tænk dig... jeg synes faktisk at en racekat (når man altså lige
undtager de meget sjældne og specielle) ikke er sååå dyr endda... Opdræt
koster!
Og en racekat er da stadig billigere end en racehund *sss*

>Og jeg overvejede
>faktisk at finde en uden stamtavle, evt. en krydsning. Det har intet
med
>mode eller snobberi at gøre.
<> Jeg skrev "folk" ikke Else Mit argument er at der ingen grund er
til at købe uden stamtavle - hvis altså man ønsker en bestemt race med
alt, hvad det indebærer af racetypiske "ting"... uden stamtavlen er der
ingen sikkerhed overhovedet for at man rent faktisk køber en racemis....
Af Sagas killingekuld på ialt 5, var der kun én, som var "ægte
skovkattet" i sit temperament (og udseende) Resten er tydeligt
blandinger... og to har endda udelukkende arvet Saga's temperament!
Men ellers kan jeg fortælle dig, at der skam _er_ gået mode i bestemte
racekatte - desværre For 10 år siden kendte "folk" kun til
Perserkatte, hvis man sagde at man havde langhårede katte - idag spørger
"folk" helt automatisk om det er NFO'er....
Og snobberi - jo, da! Saga's ene killing _ er_ blevet karakteriseret som
"skovkat" (ikke af ejeren, men andre!) Og helt ærligt - hvis der er
noget Misling IKKE ligner, så er det en NFO! Men på én eller anden
måde føltes det vist bedre at kunne sige at det var en skovmis, fremfor
at fortælle at der var tale om en helt almindelig ordinær Striber (for
resten ret smuk! kridhvid med et blåt og et gult øje)

>Og som alle med huskatte siger, så er katten jo
>lige sød, hvad enten den har stamtavle eller ej.
<>Lige netop dét argument har jeg det efterhånden svært med! For uanset
hvor rigtigt det er, så er bemærkningen også utroligt nedladende... På
mig virker det nærmest som om racekatteejere (med den bemærkning)
trøster den stakkels huskatteejer - eller at huskatteejeren (med den
bemærkning) vil forsvare sin dejlige kat.... Hmmm - rodet formuleret!
Håber meningen alligevel er klar

>I øvrigt endte jeg alligevel med at vælge katte med stamtavle, fordi
jeg
>gerne vil prøve at udstille og opdrætte.
<> Du kan jo sagtens udstille en huskat... men opdræt - nej dét er ikke
nødvendigt! Der findes desværre stadig alt for mange huskatte i forhold
til "markedet"

>Mvh. Else - der helst ikke vil være uvenner med nogen, men heller ikke
er
>god til at holde sin mund. *s*
<>Fint, jeg giiiider heller ikke blive uvenner over noget så
bagatelagtigt!

Mvh Ann + hele hendes Bande

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-08-02 00:24

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> writes:

En hel masse som jeg har medtaget alt sammen for ufuldstændighedens skyld

Ok jeg er nok blevet overfortolket lidt...

> SUK, altså!
> Det er både forkert at lave killinger uden stamtavle, og at avle på
> racekatte...... Jamen du godeste. Det eneste rigtige, er åbenbart at have
> kastrater.

Nej det er for mig at se forkert, at bevidst avle "modedyr" fordi folk
har et snob-princip med so ein ding muss ich auch haben...
Jeg bor sammen med en langhåret kat og har da også været udsat for
snob i den forbindelse...

--
Jeg vil lige påpege, at jeg som næste mitter også vil flytte sammen
med en racekat og valget af leverandør hænger en hel del sammen med

> [...]
> bare fordi der er en, der ønsker at få killinger under nogenlunde
> kontrollerede forhold, i stedet for bare at lukke missen ud for at parre sig

Det var nu heller ikke det jeg personligt tog på vej over..

> [...]
> man har betalt dyrt for den - subsidiært har reddet den fra en grum skæbne.

At elske sin kat har slet intet med at gøre om man enten har betalt
eller reddet samme..
Men folk (grov generalisering !!!) passer nu bedre på noget de har
betalt for end noget som de har fået gratis.. I den forbindelse er der
noget mere af en overvejelse til grund for anskaffelse af en kat, hvis
de har betalt omend et symbolsk beløb for den..

> [...]
> markedet først, og prøver at finde den vare, der er bedst _i forhold til

Jeg er også en kritisk forbruger, men forstået på den måde at jeg
samler de nødvendige (og det er mange for mit vedkommende) oplysninger
inden jeg træffer et begrundet valg mht løsning..

> Nu har jeg nok placeret mig i skudlinien, men hvorfor altid gå med strømmen
> *s*?

Det handler jo langt hen ad vejen om, at få en fornuftig lødig debat
om sagerne..

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-08-02 08:32

Til debatten om race eller ikke racekatte, kan jeg komme
med en lille historie. Min nabo var herinde på et tidspunkt
(hmm, han er ikke det kvikkeste som regel fuld eller skæv
også den dag) han kiggede på somalierne, jamen det var da nogle pæne søde
katte, og så gik han fuldstændigt i
selvsving over Fnugger, nøjjj hvor er han flot, hvilken race, hvor har du
købt ham, hvad kostede han........må jeg købe ham.

Alle levende væsner er "værdifulde" hvad enten de har stamtavle eller ej

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 16-08-02 12:19

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den fik ikke mindre end 7 killinger og når nu missemor sel kun er 10 mdr.

> syntes jeg det er forkasteligt at lade hende beholde dem alle.

Aner ikke om det er for mange med 7, men kunne godt forestille mig det, MEN
hvad er det for noget pis at det ikke er til at finde gode hjem til
huskatte. Nu kommer jeg til at skrive nogen ting som i nok ikke vil bryde
jer om.!

Jeg er ejer af 2 huskatte, begge er købt bevist som hus katte, syntes dette
er det dejligste. Jeg syntes at din udtalelse er snobbet og arrogant. Jeg,
min kæreste og endda min ex kæreste er hermed blevet stemplet som dårlige
katteejere. Hvorvidt du er en dårlig katte ejer, vil jeg ikke udtale mig om,
kan heller ikke. Men omtanke mangler du vist.

Giver dig ret i at mange især på landet har en dårlig opdrætter holdning.
MEN at man ikke kan finde et ordenligt hjem til en huskat. Det er fandme for
meget!

Men har du tænkt over om der ikke kan være folk der syntes at racekatte i
sig selv er noget man ikke bryder sig om? Jeg tænker på at folk de ligger og
avler efter et mål og regner indavls procent. Det er sq da også dyreplageri
i mine øjne. Og nej, det er absolut ikke fordi jeg ike vil betale for mine
katte. Mine nuværende 2 HUSKATTE (ved jo godt de dårligt må hedde katte, der
er jo ikke er stamtavler.) har jeg betalt for på internat, (750,- pr stk.)

Tidligere, med min ex, drog vi på landet og købte en sund og rask killing i
en alder af 12 uger. Han blev så vaccineret og fik ormekur osv osv. Efter
nogen mdr. gik vi fra hinanden og exén fik Chip. Han er idag steriliseret og
har det fint.

For søren nogen barbare vi er.

/Tommy Fer

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 16-08-02 12:33

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse

> så

Jeg fortsætter lidt endnu

Er det så GIVET at fordi man betaler f.eks. 3000 pr killing, så er man en
god katte ejer?

Selvfølgelig er det en større investering, men da f.eks. langhårs katte
kræver meget mere arbejde med hensyn til redning osv. mon ikke der er en
større tendens til at dette ikke bliver gjort, der er jo noget mere "dagligt
vedligehold"

bare en tanke

/Tommy Fer

Fra : Line Wolff

Dato : 16-08-02 13:09

Rolig, Tommy... Jeg tror ikke Søren mente det så hårdt som det var sagt. Jeg
ved godt, at det selvfølgelig ikke er en undskyldning for en dum udtalelse,
men man kan godt, som påhører/læser, lige stikke fingeren i jorden før man
farer frem med et modangreb - hvor du så også formår at sige nogle lidt
grimme ting om racekattefolk generelt (at vi indavler og er dyrplagere -
skulle vi nu ikke liiiiige slappe af =) Jeg tror heller ikke, at du kan mene
det imorgen. Jeg husker dig ihvertfald som en glad skribent og på god fod
med alle - både dem med huskat og racekat.

Vi er jo alle gode venner herinde (næsten, ihvertfald så lad os nu
slappe lidt af, nyde vejret og den kommende weekend og springe op og falde
lidt ned på den ærgelige MIS-kommunikation

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-08-02 13:55

On Fri, 16 Aug 2002 13:33:03 +0200, " -[ F e r ]-" <fer@cool.dk>
wrote:

>mdr.
>>

>Jeg fortsætter lidt endnu
>
>Er det så GIVET at fordi man betaler f.eks. 3000 pr killing, så er man en
>god katte ejer?

   Problemstillingen er slet ikke som du skriver det racekat vs.
huskat - men mere at der desværre desværre desværre går mindst 13
katte på dusinet når vi taler gård/huskatte. Der er alt alt for mange
af dem - de lever som vildkatte, bliver ikke dyrlægetilset eller
fodret og dør som regel tidligt efter at have fået for mange killinger
eller slåsset for meget. Og det betyder at hvis man forsøger sig med
at _sælge_ sine huskattekillinger kan man risikere at komme til at stå
med det halve kuld for "Jeg kan jo få en gratis hos naboen" .... Og
derfor forstår jeg altså godt at man ikke vil "lave" huskattekillinger
hvis man endelig skal have killinger på sin kat!

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 16-08-02 13:19

"Søren Houlberg" skrev bla.:

> Det er meningen at hun skal beholde max 3 killinger så det ikke bliver for
> hårdt for hende (er det ikke fair) selvom det ikke er sjovt at vælge fra.
> Jeg vil så selv beholde den ene og finde dejlige hjem til de sidste

Hvorfra har du den opfattelse, at det er for hårdt for en missemor at have
mere end tre killinger? Det vil altid kunne ses på en hunkat, at hun har
killinger, men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan klare det.
Nybagte mødre (og fædre )kan jo altså også ligne udskidt æblegrød uden at
nogen af den grund erklærer det sundhedsskadeligt at få børn Det er en
naturlig del af "processen" at tære på reserverne og vi (både kattene og os)
er såmænd indrettet til at kunne klare det (ellers overlevede vi vel næppe
evolutionen). Og man kan så afhjælpe det med den rette fodring. Hvis ikke du
vil tage den del af barselshistorien med, synes jeg helt du bør droppe ideen
med at få killinger.

Og så kan jeg altså heller ikke acceptere, at du bevidst lader killinger
komme til verden, som du vil lade aflive. Det er en løsning, man kan vælge,
hvis der sker uheld, og man slet ikke har ønsket at få killinger, men
ligefrem at planlægge det......
Undskyldningen om at det er svært at finde gode hjem til dem alle godtager
jeg heller ikke. Hvis du mener, det kan være et problem at få dem afsat, bør
du helt lade være med at sætte dem i verden (Der er allerede katte nok at
vælge af, hvis du ønsker selskab til din hunkat). Enten tager du det fulde
ansvar eller også lader du helt være.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Jette

Dato : 17-08-02 03:06

"Katrine Nederby" skrev:
[klip en masse vise ord]

> [...]
at
> vælge af, hvis du ønsker selskab til din hunkat). Enten tager du det

Amen! Mere klart og præcist kan det næppe siges... jeg er helt enig!

Vil bare lige tilføje, at er man bange for at man ikke kan komme af med
sine killinger, må det jo være fordi man avler noget der er for meget
af... og hvorfor så egentlig gøre det? Det ville da i det tilfælde være
bedre at købe sig en ekstra kat, i stedet for at risikere at skulle
aflive 7 killinger og brænde inde med 2 bare for at få én selv - det kan
jeg ikke se logikken i

Mvh. Jette

Fra : Pil

Dato : 17-08-02 10:25

Søren Houlberg wrote:

>Det er meningen at hun skal beholde max 3 killinger så det ikke bliver for
> hårdt for hende (er det ikke fair) selvom det ikke er sjovt at vælge fra.
> Jeg vil så selv beholde den ene og finde dejlige hjem til de sidste

Hej Mette Sofie,

Jeg kan kun tilslutte mig hvad andre allerede har sagt: generelt er det
altså slet ikke nødvendigt at tynde ud i killingerne for morkattens
skyld (og mange finder det forkasteligt at gøre det). Dels er det
forholdsvis sjældent at et førstegangsmor får et kæmpekuld, dels kan man
selv som ejer hjælpe sin hunkat gevaldigt ved at sørge for ekstra god
mad og tilskud under både drægtighed og diegivning. Og om nødvendigt kan
man også supplere killingerne med modermælkserstatning; KMR er et
glimrende produkt og er også godt for mormissen.

Så hvis det er for Banyos skyld at du vil tynde ud i kuldet, så synes
jeg du skal overveje det en ekstra gang.

VH

Pil

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-08-02 10:58

"Pil" <bissekat@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

Så hvis det er for Banyos skyld at du vil tynde ud i kuldet, så synes
jeg du skal overveje det en ekstra gang.

Lige en tillægsbemærkning..........
Min hunkat, Eika, havde som førstegangsfødende 3 killinger.
På intet tidspunkt kunne man overhovedet se på hende, at hun havde
killinger. Pelsen var lige så strålende blank, som altid - og faktisk måtte
jeg rationere killingefoderet, da hun ellers var blevet for tyk, mens hun
opfostrede kuldet. Hun havde på intet tidspunkt "hængemave", men var
slank og flot - faktisk troede mnage besøgende at hun var en killing fra
et ældre kuld og ikke moderen. Eika kunne, uden problemer, have
klaret nogle flere killinger, men det kunne jeg jo ikke vide, hvis jeg
havde aflivet f.eks. 3 stk. ved fødslen.

--
Helle
DK Tick-Tag