Katte-farve-psykologi :-)
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 14-08-02 22:29

Kender I bogen "Kend dig selv gennem din kat" af Vivienne Angus? En ret
morsom bog, fundet på bogudsalg (desværre er den dårligt oversat).

Den handler bl.a. om, hvilket temperament, katte af forskellig farve har, og
hvilke personer der vælger hvilken type kat: "Sig mig hvilken kat du kan
lide, og jeg skal sige dig hvem du er" *S*.

En lille smagsprøve på hvilken type man er, hvis man foretrækker den nævnte
farve:

Rød/creme:
Energisk, livlig, entusiastisk (eller en der ønsker at være det),
temperament, utålmodighed, sans for humor

Tortie:
Venlig, følsom, fantasifuld, kreativ. Tortier er fulde af numre [har vi hørt
det før?*gg*] og det genspejler ejeren. Foretrækker et roligt liv (men har
muligvis ikke fået det endnu).

Gråstribet:
Frihed, styrke, uafhængighed, stabilitet

Grå / blå:
Trang til at være anderledes, elegant, raffineret, forsigtig i valg af
venner, koncentrerer sig om ét felt, lever lidt afsondret, ro,
tilbagelænethed, depression.

Sort:
Fascineres af det åndelige og mystiske, den mørke side, sans for skønhed,
selvstændighed.

Sort og hvid:
Orden, balance, harmoni, solid, pålidelig, humoristisk sans, Karl
Smart-image.

Hvid:
Frygter den mørke side af sig selv, pertentlig, sarthed, nyder at blive
beundret.

Brun / chokolade:
Varme, behag, Moder Jord, smag for det individuelle, venlig, nyder at
kommunikere, sans for humor, nyder stille, tænksomme øjeblikke.

Lilla:
Sødme, uskyld, sart skønhed, behov for at være anderledes, drømmeagtig og
æterisk.

Ticked / spotted:
Tiltrækkes af vilde katte, føle sig begrænset af livet - nyde frihed gennem
katten. Ligevægt, selvtillid, gådefuldhed, kraft.

Hun gennemgår også de forskellige racer og typer (langhår / semilanghår /
orientalere osv.), og hvilke ejere der tiltrækkes af hvad.

Er der nogen, der kan genkende noget? Jeg synes selv, det er lidt som
stjernetegn: uvidenskabeligt, men rammer alligevel noget rigtigt. Og så er
det jo meget sjovt *s*

Muntre hilsner fra Else.

Fra : Mette Jensen

Dato : 14-08-02 23:46

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk>

> [...]
> hvilke personer der vælger hvilken type kat: "Sig mig hvilken kat du kan
> lide, og jeg skal sige dig hvem du er" *S*.

Hvad nu når man har en sort ticked tabby der stiller op mod de brune katte?
Ja jeg spørge bare...

Venlig hilsner Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-08-02 07:06

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad nu når man har en sort ticked tabby der stiller op mod de brune
katte?
> Ja jeg spørge bare...

Øh, ja så vidt jeg forstår, gælder sort kun for ensfarvede sorte, og med
ticked mener hun vist især den vildtfarvede, aby-pels. Kashmir og Muffe er
sorttabby, er de ikke? De skulle høre ind under det, jeg (lidt for
forenklet) har kaldt gråstribet.

Men ellers kan du jo frit vælge, hvor du synes du passer bedst ind *SS*

Mvh. Else.

Fra : Mette Jensen

Dato : 15-08-02 09:12

> [...]

> ticked mener hun vist især den vildtfarvede, aby-pels. Kashmir og Muffe er
> sorttabby, er de ikke? De skulle høre ind under det, jeg (lidt for

Kashmir er fakstisk sort ticked tabby! Ikke en stribe er der af finde på
ham.... Det er heller ikke set før i Danmark på en MCO.... Jeg har i alle
tilfælde ikke kunne finde nogen! De begge to stille op i gruppe 3, altså mod
de brune katte. Men hun er da lidt stribet....

Men besrivelsen under brun passer nu også meget godt....

--
Venlig hilsen Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-08-02 22:20

> [...]

mod
> de brune katte. Men hun er da lidt stribet....

Ticked tabby er ticked... man siger "normalt" bare ikke ordet tabby
bagefter - ligesom en spottet tabby også bare kaldes spottet - og det er et
af de fire tabbymønstre, der findes. Ticking adskiller sig fra de andre
tabbymønstre ved at mønstret er at finde på HVERT hår, og ikke sådan "bredt
ud" over hele kroppen - hvert hår skal have flere farver, i dette tilfælde
skal det være brune hår med sorte "tværstriber".
Ticking forbindes i udpræget grad med abyssiniere og somalier, som SKAL være
tickede, men mønstret findes også inden for Maine Coons, Norske Skovkatte,
Orientalere, Siamesere (og selvfølgelig de semilanghårede varianter af
disse - Balineser og Javaneser) og sikkert mange flere racer, som jeg bare
har glemt at nævne

Mvh. Camilla

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-08-02 08:26

Hej Else,

tihi - den bog har jeg også haft fat i. Oversættelsen er ganske rigtigt
ikke helt fejlfri

> [...]
vi hørt
> det før?*gg*] og det genspejler ejeren. Foretrækker et roligt liv (men

*fnis* jaja, jeg skulle så øve mig på en tabby og en sort/hvid før jeg
turde binde an med en tortie!

> Gråstribet:
> Frihed, styrke, uafhængighed, stabilitet

- og vist også noget med fascination af "det vilde dyr" ikke? Passer i
hvert fald godt - jeg elsker tabby-misser. Min næste kat skal være en
tortie-tabby MCO - så har jeg da bedt om at få det hele på en gang

> Sort og hvid:
> Orden, balance, harmoni, solid, pålidelig, humoristisk sans, Karl
> Smart-image.

Hmmm...egentlig var det Jesper der valgte Ce'Nedra, såeh....men jo, jeg
kan også godt li' orden (til en vis grad!)

> Er der nogen, der kan genkende noget? Jeg synes selv, det er lidt som
> stjernetegn: uvidenskabeligt, men rammer alligevel noget rigtigt. Og
så er
> det jo meget sjovt *s*

Helt enig - lad os få nogle flere tilståelser *GG*

/Pernille

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-08-02 08:50

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
hørt
> det før?*gg*] og det genspejler ejeren. Foretrækker et roligt liv (men har

Det passer jo alt for godt :) Det er i hvert fald den jeg passer bedst på,
såååå.

> [...]
> selvstændighed.
>
> Sort og hvid:
> Orden, balance, harmoni, solid, pålidelig, humoristisk sans, Karl

Og så må der jo være noget af de her ... Fru V har jo to små hvide pletter
så jeg ved ikke om hun bare falder ind under sort og hvid, det er nok den
der passer bedst faktisk (bortset fra Karl Smart)

Carsten Sørensen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-08-02 10:10

*LOL*
Jamen jeg læste jo bare dit indlæg, og hver gang kom til en ny farve, tænkte
jeg på en kat jeg kender og det passede rigtig, indtil...
"Lilla: Sødme, uskyld, sart skønhed, behov for at være anderledes,
drømmeagtig og æterisk."

Min lilla siameser står ikke for sødme og uskyld *g* .... overhoved ikke. NO
WAY !

Hilsen Nina - der finder stankelben-lig over det hele !

www.tendertribes.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-08-02 10:14

Nej, men det var jo også *ejeren* af en lilla kat, det skulle beskrive *g*

Nå, men du får lige beskrivelsen af en lilla kat:
Raffineret og køn farve, som antyder sødme, fantasi og et æterisk væsen. Har
noget barnligt over sig. De synes at være bevidste om deres unikke farve,
hvilket medfører at de til tider kan være lidt diktatoriske. Fulde af sjov
og mystik, intelligente, venlige katte, som plejer at være meget kærlige og
have deres egen helt specielle karakter - men er ikke altid så uskyldige,
som de ser ud til.

Passer det bedre? *S*

Mvh. Else.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-08-02 11:27

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev...
> [...]
og
> have deres egen helt specielle karakter - men er ikke altid så uskyldige,

Jep - den fulde tekst (især det diktatoriske, intelligente, speciel karakter
og ikke at være så uskyldig alligevel) passer PRÆCIS på Bast

Mvh. Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-08-02 12:27

> [...]
og
> have deres egen helt specielle karakter - men er ikke altid så uskyldige,

Ja, så passer det KLART bedre. Kan godt finde mig selv i det nu *s*...selvom
min personlighed må være lidt splittet, da jeg synes alle farverne i kattene
er helt særlige

Den sidste sætning "ikke altid så uskyldige, som de ser ud til" for alle
brikkerne til at falde på plads mht min lilla siam*G*

Undskyld min MIS-forståelse *s*

Nina

Fra : Kate

Dato : 15-08-02 11:28

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in

> Hilsen Nina - der finder stankelben-lig over det hele !

Her finder man enten stankelben i live eller slet ikke
Igår rendte Lante rundt på reolen, så skærmen rystede og alt føg om
ørerne på mig, efter en natsværmer. Af en eller anden grund kunne han
bare ikke få ram på den og hver gang den fløj fra ham så kiggede han
bebrejdende på mig og miawede højt

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-08-02 12:31

Ja, jeg bruger udelukkelsesmetoden til at bestemme hvem der i nattens løb
har efterladt dem over det hele.
En spiser dem - udelukket
To er totalt ligeglade med dem

.... og så er der dem der jager, splitter hele hytten af, får fat i dem...
men synes de kriller lidt i halsen, så de bliver efterladt når de ikke er
"sjove" mere. Det er vist dem der skal opdrages lidt ... og lære at bruge
en skraldespand eller en støvsuger *g*

Fra : Kate

Dato : 15-08-02 11:24

> Gråstribet:
> Frihed, styrke, uafhængighed, stabilitet

Nårhhh, så er det derfor jeg er mest til den slags mis

> Er der nogen, der kan genkende noget? Jeg synes selv, det er lidt som
> stjernetegn: uvidenskabeligt, men rammer alligevel noget rigtigt. Og
> så er det jo meget sjovt *s*

Jeps, man kan læse den slags som fanden læser biblen, men sjovt er det

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-08-02 22:10

Else Gyldenkærne wrote:
::
[...]

Hmmm, jeg tror, jeg er lidt skizofren eller i hvert fald en...lad os sige,
sammensat personlighed.

Altså jeg er venlig, følsom, fantasifuld og kreativ (tortie=Kina), elsker
frihed, styrke, uafhængighed og stabilitet (gråstribet=Rosinen, Patch,
Mowgli og Rufus), men også orden, balance, harmoni og er solid, pålidelig,
med humoristisk sans og et Karl Smart-image (sort og hvid=Alladin og Mille).
Og endelig tillader jeg mig at sige energisk, livlig, entusiastisk,
temperament, utålmodighed og mere sans for humor (rød=Ludvig, -der godt nok
var rødmakreltabby med _rigtig_meget hvid).

Er der ikke bare et par ting, der ligesom modsiger hinanden *G*? Og det
sjove er faktisk, at jeg tror folk der kender mig rigtig godt, udfra denne
farvepsykologi ville mene, at jeg var typen til chokolade-katte (men sådan
en har jeg aldrig haft/været ejet af).

MVH Mette

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-08-02 22:18

Hi, jamen du skal altså heller ikke nødvendigvis passe til de katte du har,
men til de farver du foretrækker.
(og så ER det jo altså rent uvidenskabeligt *S*)

Mvh. Else.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-08-02 22:30

In article <3d5d6a3e$0$87299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Mette
Svangren Guttesen <svangut@hotmail.com> wrote:

> [...]
> farvepsykologi ville mene, at jeg var typen til chokolade-katte (men sådan

Det kan du da nå endnu

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Ann K.

Dato : 16-08-02 23:34

>Gråstribet:
>Frihed, styrke, uafhængighed, stabilitet
<> Typisk min Aske! Elsker den kat!

>Sort:
>Fascineres af det åndelige og mystiske, den mørke side, sans for
skønhed,
selvstændighed.
<> Sikke da en karakteristik af mig.... Smigret - hvem vil ikke være
mystisk og åndelig!? *fnis*

>Ticked / spotted:
>Tiltrækkes af vilde katte, føle sig begrænset af livet - nyde frihed
gennem
katten. Ligevægt, selvtillid, gådefuldhed, kraft.
<> Aske er oven i købet spottet og Namacoola er ticket.... og smukke i
mine øjne... så nu er jeg både mystisk, åndelig og gådefuld med masser
af selvtillid, uafhængighed og selvstændighed!

Mvh Ann - der vældig godt kan lide sin karakteristik ))