En tur ved dyrlægen.....(halvlang)
Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-08-02 20:59

Hej alle!

Ja - så har jeg også været en tur ved dyrlægen.....igen :0(

Min "gamle" Siggi pige har igennem 3/4 år haft problemer med
vejrtrækningen. Da jeg blev opmærksom på problemet i sin tid, tog jeg
hende selvfølgelig til dyrlæge hvor hun blev røngtenfotograferet og
fik taget diverse tests og undersøgelser. Resultatet var dengang at
hun led af Kronisk Bronkitis.
I perioder har der så været en svag bedring og i andre perioder har
det været rigtigt slemt :0(
Jeg tror jeg har været ved dyrlæge med hende en 5-6 gange i hele den
periode - nogle gange har vi pøvet at behandle med prednison og
penicilin....dog uden at det på noget tidspunkt har givet et rigtig
godt resultat. Hun har tabt sig lidt, og set i forhold til inden hun
blev syg, synes jeg generelt at hun bliver svagt dårligere hele tiden
:0(

Forleden dag synes jeg så at det blev rigtig slemt igen (muligvis pga.
af det vejr vi har haft, med fugtig varme?), og udover
vejrtrækningsproblemerne virkede hun også trist og lidt sløv, og igår
tog jeg derfor til dyrlæge med hende endnu engang. Denne gang var jeg
egenligt forberedt på at få beskeden at det snart var ved tiden at
skulle sige farvel til hende.
Min dyrlæge mente dog vi skulle røngtenfotografere hende igen for at
se om det var blevet værre, eller om hun havde vand i lungerne.
Igår fik hun så en prednison og en penicilininindsprøjtning, og så fik
vi en tid til røngtenfotograferingen idag.

Det viste sig så at hun heldigvis ikke havde vand i lungerne, og
mærkeligt nok så det ikke ud som om hendes bronkitis var blevet
væsenligt værre :0)

For at lette hendes vejrtrækning, er hun dog nok nødt til at få
medicin resten af hendes liv, og noget af det man bruger er prednison,
som jo er et binyrebarkhormon og altså noget halvgiftigt stads....man
kan derfor ikke give prednison hele tiden, men kun i perioder - også
fordi katten på et tidspunkt bliver nærmest immun over for det, og
effekten af det stopper dermed.
Min dyrlæge lavede lidt researcharbejde, og fandt et andet middel man
kan bruge mod bronchitis. Som alle andre mediciner har også dette
bivirkninger, men jeg håber Siggi er en af dem der kan tåle det.
Faktisk er Siggi "forsøgskanin" for min dyrlæge har aldrig prøvet
dette præperat før (iøvrigt bliver det brugt til mennesker men om det
er samme navn ved jeg ikke). Jeg har selvfølgelig fået besked på at
stoppe medicineringen øjeblikkeligt, såfremt der skulle vise sig
begyndende tegn på bivirkninger af den ene eller den anden slags.
Den medicin jeg har fået hedder "Nuelin" - mon der er nogen herinde
der kender noget til det?, og er der iøvrigt andre herinde der har
nogle erfaringer med kronisk bronkitis??

Hilsen Trine & Siggi - der meget gerne må have mange gode år i sig
endnu.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-08-02 21:10

Trine Piltoft wrote:

:: Den medicin jeg har fået hedder "Nuelin" - mon der er nogen herinde
:: der kender noget til det

Trist at høre med Siggi, men jeg håber da, den nye medicin virker. Jeg fandt
følgende på netdoktor
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/nuelin.htm

MVH Mette

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-08-02 23:18

Hej Mette

>Trist at høre med Siggi, men jeg
>håber da, den nye medicin virker. Jeg fandt
>følgende på netdoktor
>http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta /nuelin.htm

Tak for linket. Ringede til min dyrlæge imorges, og fortalte ham om
den "optrapningsmetode" der står beskrevet derinde. Det stod ikke i
hans bog, men vi blev enige om at det nok var bedst at gøre det
sådan....."just in case".
Til katte (ifølge min dyrlæges bog), skal de have medicinen 1 gang om

dagen og dette skal helst være om aftenen inden sengetid, så om et
øjeblik får Siggi sin første dosis....dog kun det halve af det hun
skulle have haft.

Hilsen Trine

Fra : Jan Holm

Dato : 14-08-02 22:19

Trine Piltoft wrote:
> Hej alle!
> Den medicin jeg har fået hedder "Nuelin" - mon der er nogen herinde
> der kender noget til det?, og er der iøvrigt andre herinde der har
> nogle erfaringer med kronisk bronkitis??

Hej Trine

Ingen erfaring med Nuelin men masse af erfaring med Prednisolon.
Vores kat "strumph" må fejle nøjagtigt det samme. Vi har ikke fået
røngten fotograferet men dyrlægen kunne åbenbart hører at det ikke
var vand i lungerne. Lige nu kører vi på halve piller og en hel de dage
hvor vi kan mærke han har brug for det. Vi har haft ham siden maj
men det er kun i de perioder hvor der er virkelig varmt han har det
skidt. Maj og juni var der ingen problemer. Han hoster kraftigt engang
imellem og så er der de dage hvor han hiver efter vejret (damn det gør
ondt at se på) Men hvorom alting er så virker de piller fantastisk, endnu.
Han kan ligge og se meget skidt ud og hive efter vejret, 1 pille og 2 timer
så er han ude at jage igen.

Hvis du har succes med nuelin og din læge mangler en forsøgs kat mere )
så sig endelig til. Prednisolon er noget snavs at behandle med så kronisk
som vi er nød til lige nu.

Mvh
Jan Holm

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-08-02 23:15

Hej Jan!

>Han hoster kraftigt engang
>imellem og så er der de dage hvor han
>hiver efter vejret (damn det gør
>ondt at se på)

Min Siggi hoster faktisk forbavsende lidt, hvilket ellers er et af
symptomerne på bronkitis. Tilgengæld er hendes hosteanfald meget
voldsomme når hun så får et.
Det værste er den til tider meget anstrengte vejrtrækning - jeg
bliver helt dårlig af at se på det :0(

>Hvis du har succes med nuelin og din
>læge mangler en forsøgs kat mere )
>så sig endelig til.

Vil da tro at du også kan få din egen dyrlæge til at skrive en recept

til dig på dem. Kan da være han allerede kender dem.
Skal nok give en update her på listen om et 1-2 uger for at fortælle
hvordan det går, og om de har nogen positiv effekt

Hilsen Trine & co.

Fra : Bente Jepsen

Dato : 15-08-02 06:05

"> Den medicin jeg har fået hedder "Nuelin" - mon der er nogen herinde
> der kender noget til det?, og er der iøvrigt andre herinde der har
> nogle erfaringer med kronisk bronkitis??

Hej Trine

Jeg har ikke selv erfaring med Nuelin, men i forbindelse med mit arbejde
som lægesekretær har jeg set det brugt tit, men altså kun til mennesker.

Det er slet ikke farligt at bruge på samme måde som Prednisolon, så jeg
ville ikke være så bekymret over at forsøge, på sigt vil det da være bedre
for hende.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-08-02 23:21

Hej Bente

>Det er slet ikke farligt at bruge på
>samme måde som Prednisolon,

*g* - som jeg nu har fået stavet forkert op til flere gange.....godt
klaret Trine.

>så jeg ville ikke være så bekymret over at
>forsøge, på sigt vil det da være bedre
>for hende.

Lidt bekymret er man nu altid. Mennesker og dyr reagerer ikke
nødvendigvis ens på samme medicin. På den anden side er jeg også
bekymret over prednisolonen, så af 2 onder......
Vi får se hvordan det går, men jeg krydser da fingrer. Hvis det
virker efter hensigten, har hun da forhåbenligt mulighed for et par
gode år endnu :0)

Hilsen Trine & co.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-02 23:28

In article <3d5c2964$0$87318$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trine
Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote:

> g* - som jeg nu har fået stavet forkert op til flere gange.....godt
> klaret Trine.

Vel har du ej *g*
Der er _både_ et middel der hedder prednison og et der hedder
prednisolon. De bruges mod det samme og er (næsten) det samme og det
virker lidt som om det er en smagssag, hvad (dyr?)læger ordinerer. Så
du kan sagtens have ret

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-02 15:32

In article <3d5ab676$0$87295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trine
> [...]

> nogle erfaringer med kronisk bronkitis??
>
> Hilsen Trine & Siggi - der meget gerne må have mange gode år i sig

Hm - ja, jeg er jo ikke helt en kat Men jeg er astmatiker, og jeg
har fået et tilsvarende stof engang. Jeg kan fortælle dig at det
hjælper men også at jeg oplevede bivirkninger som hjertebanken og
"indre uro" og muskelsitren (rystende hænder) - måske fordi stoffet
(theofyllin) er i familie med det opkvikkende stof i the og kaffe. Jeg
ved ikke om du kan bruge det til noget. Jeg tænkte at det kunne være
rart at vide hvis nu katten virker rastløs eller sådan noget.
Håber hun har glæde af det, i hvert fald. Krydsede fingre og knurhår
herfra

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-08-02 23:25

Hej Ann

>Hm - ja, jeg er jo ikke helt en
>kat

Nåee.....og her gik jeg ellers og troede.....:0)

>Jeg tænkte at det kunne være
>rart at vide hvis nu katten virker
>rastløs eller sådan noget.

Jo tak :0)
Bliver bivirkningerne ved, eller aftager de efter et stykke tid?
Som jeg læser det, gælder det om at finde den rette dosis, så man
undgår bivirkningerne, men stadigvæk får glæde af effekten. Men mon
ikke også dosis kan variere, afhængig af årstider, fugt mv.??

>Håber hun har glæde af det, i
>hvert fald. Krydsede fingre og knurhår
>herfra

Tak for det :0)

Trine & co.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-02 23:41

In article <3d5c2a53$0$87295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trine
Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote:

> Hej Ann

> Nåee.....og her gik jeg ellers og troede.....:0)

Miaoo...

> [...]
> undgår bivirkningerne, men stadigvæk får glæde af effekten. Men mon
> ikke også dosis kan variere, afhængig af årstider, fugt mv.??

Mine bivirkninger holdt sig desværre - så lægen besluttede efter et par
måneder at prøve nogle mere moderne midler på mig - med rent ud sagt
strålende effekt.
Men derfor er det jo ikke alle der får bivirkninger...
For resten glemte jeg ang. predniso(lo)n - jeg har læst et eller andet
sted, at af alle de skabninger man har prøvet at give midlet, er katte
dem, der udvikler _færrest_ bivirkninger - sært, fordi de ellers er så
sarte m.h.t. medicin. Hvis du nu alligevel må bide i det sure æble på
et tidspunkt...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 12:42

Hej Trine

Kom bare til at tænke på - hvordan går det egentlig med Siggi og
astmaen og forsøgsbehandlingen?

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Trine Piltoft

Dato : 16-09-02 22:28

Hej Ann

>Kom bare til at tænke på - hvordan går det egentlig med Siggi og
>astmaen og forsøgsbehandlingen?

Hmmmm. Havde faktisk tænkt at det var ved tiden med en up-date, men
du kom mig så i forekøbet......
Desværre gik det ikke så godt :0(
Det startede rigtig fint, og Siggi havde det super godt i et par
uger, men så begyndte hun at hyperventilere. Slet ikke på samme måde
som når hun er påvirket af astmaen. Desuden var hun "stiv" i
pupillerne, og virkede i det hele taget "påvirket". Jeg skyndte mig
derfor at stoppe med pillerne. Min dyrlæge var stadig på ferie, så
jeg tog selv beslutningen om at stoppe.
Det har så resulteret i at vi er tilbage hvor vi startede. Lige nu
går det rimeligt godt, måske fordi det er blevet lidt køligere i
vejret, men ellers må jeg jo ty til prediso(lo)nen igen.
Jeg har dog overvejet at forsøge med Nuelin endnu engang, og så bare
med en lidt mindre dosis. Problemet er bare, at pillerne egenligt
ikke er beregnet til at blive delt ud over på midten - et eller andet

med virkningen og optagelsen af dem der bliver influeret af dette.
Som sagt har hun det rimeligt godt lige nu, så foreløbig får hun lov
at have en pillefri periode :0)

Knus fra Trine og alle misserne.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-09-02 23:49

In article <3d864ce6$0$95111$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trine
> [...]

> med virkningen og optagelsen af dem der bliver influeret af dette.
> Som sagt har hun det rimeligt godt lige nu, så foreløbig får hun lov

Stakkels misse... det var synd
Er det depotpiller du mener? For så er det nok ikke så fikst at dele
dem... Hvis det altså er sådan nogen, er de beregnet til at afgive
medicinen langsomt over et stykke tid - op til 1/2 døgn - og jeg ved
ikke hvad der sker hvis man ødelægger pillen - jeg tror der måske
bliver frigivet for meget medicin på for kort tid. Og det har hun nok
ikke godt af...
Der findes ikke noget mildere medicin? Til os tobenede bruger man stort
set ikke den type hun fik mere p.g.a. bivirkninger. Der findes
effektive midler, som man kan tømme en spray af på en nat (selv om det
selvfølgelig ikke er meningen!) uden de store mén. Dette fås også i
pilleform. Men måske kan katte ikke tåle det?
Godt at hun i det mindste har det godt lige nu - vi krydser fingre for
at det holder

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck