Eksempler på skærmbilleder og udskrifter f~
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 14-08-02 20:10

Er nu lagt op på denne side:

http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/scrapbog/

--
Ole P. Bielefeldt
Ry
FTM: http://www.familytreemaker.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 14-08-02 23:11

OPB> From: "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk>

OPB> Er nu lagt op på denne side:

OPB> http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/scrapbog/

Tak for det. Vil du så venligst ikke lade være med at kundg¢re nye
oplysninger
om FTM på vore interne BK- og TMG-sider, som vi selvsagt gerne vil holde
fri
for uvedkommende meddelelser.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 15-08-02 18:27

Må jeg bede om kammertonen!!!

Du må nøjes med at udtale dig på egne vejne.

Personligt er jeg til enhver tid interesseret i oplysninger om programmer,
som kan gøre livet som slægtsforsker og computerejer lettere.

Jeg mener derfor at oplysninger om Family tree maker, Brothers Keeper,
WinFamily og andre, som jeg ikke kender navnene på er overordentligt
nyttige - især hvis man kan prøve dem gratis.

Hvis man skulle kommentere ethvert tiltag på disse sider, som man mener er
urelevante tror jeg, at disse kommentarer vil fylde uforholdsvis for meget.
Det er min fornemmelse at bidragyderne på denne side kun har 2 grunde til at
lægge deres breve her:
1) de søger hjælp
2) de giver hjælp
3) de brokker sig (dette brev er i sidste kategori og skiller sig derfor ud
fra de fleste)

Rækkefølgen i at give hjælp og søge hjælp er ikke altid den samme -
sommetider kommer hjælpen før spørgsmålet - det er der udvilkingen bag din
skærm kunne ske.

Jeg kendte eksistensen af Family Tree Maker, men har aldrig installeret den
og kendte derfor ikke mulighederne i programmet - det kan du og jeg nu se i
mail'en.

Tag det som en serviceoplysning eller ignorer den

Venlig hilsen
Peter

PS: du har et problem med Æ, Ø og Å

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 15-08-02 18:49

Thu, 15 Aug 2002 19:27:18 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Margit & Peter Winther-Sørensen" <Margit.Peter@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>WinFamily og andre, som jeg ikke kender navnene på er overordentligt
>nyttige - især hvis man kan prøve dem gratis.

Det er alltid av interesse å blir orientert om andre programmer.:=)
Derfor har man også generelle nyhetsgrupper, som f.eks. denne, men det
er noe helt annet når man sender reklame (markedsfører) andre og direkte
konkurrerende program på postlister som er beregnet for spesifikke
program, som f.eks. på postlisten som skal være til hjelp for alle de
som bruker Brother's Keeper.
Tilsvarende vil gjelde postlister for andre programmer
Det er i slike tilfeller direkte brudd på de forutsetninger som ligger
til grunn for deltagelse på disse listene.

Det er noe helt annet å komme med opplysninger om programmer som kan
være supplerende eller ha supplerende informasjon i forhold til de ting
som er aktuelle på respektive postlister.

For å dekke opp alle andre forhold, finnes det derfor en rekke
nyhetsgrupper, både danske, svenske og norske hvor man kan omtale alle
de programmer man ønsker. I tillegg finnes generelle informasjonskanaler
via en rekke organisasjoner. Dette kommer i tillegg til de store og
mange oversikter over programmer som er tilgjengelig på nettet. Derfor
kan man si at det i grunnen finnes det så mange muligheter til å få tak
i informasjon og gi informasjon at man ikke trenger å gå over streken og
på tvers av andres interesser.

Gjør man det, så er det ren provoserende tiltak som iverksettes og ikke
tilfeldig glipp. :=)

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-08-02 19:32

On Thu, 15 Aug 2002 19:27, Margit & Peter Winther-Sørensen wrote:

> [...]
>WinFamily og andre, som jeg ikke kender navnene på er overordentligt
>nyttige - især hvis man kan prøve dem gratis.

Ole P. Bielefeldts brøde består bl.a. i at han møwer sig ind i
programspecifikke mailinglister og markedsfører sit program.
Personligt har jeg oplevet hans spam såvel her i nyhedsgruppen som i
vores norsk-skandinaviske liste for TMG (The Master Genealogist).

Til en vis grad er det da forståeligt og respektabelt at folk elsker
lige netop det program de bruger, men det tangerer altså reliøst
fanatisme, når de drager ud i verden og bruger en masse tid og energi
på at genere andre mennesker med deres prædiken. Jehovas Vidner og
repræsentanter for fremmede slægtsforskningsprogrammer bliver prompte
smidt på porten hos mig.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : lisewinther

Dato : 17-08-02 16:28

Hej Kurt!

Er du sikker på, at du ikke er bange for, at du og andre skal miste
terræn i forhold til Ole P Bielefeldt og hans FTM?

Det må da være derfor, at I angriber ham så voldsomt. Lad ham dog
sende de mails, han vil. Så er det jo op til hver enkelt, om vi vil
læse mailene eller ej. Hans navn står jo højt og tydeligt. Det skulle
da ikke være så svært.

I øvrigt synes jeg, det er i orden, at man gør andre opmærksomme på,
hvad der findes af slægtsforskningsprogrammer i Danmark.

Der var engang, da denne gruppe var en seriøs gruppe. Men det synes
jeg ikke længere den er.

Såvel mit eget indlæg, som andres, hvor man kun er ude på at lufte sin
irritation over andres indlæg. Ja, det burde vi, der dyrker seriøs
slægtsforskning, være for kloge til at sende.

Det med at fremmede slægtsforskningsprogrammer bliver smidt på porten
hos dig. Det passer jo heller ikke. Du var jo nysgerrig nok til at
åbne mailen fra Ole Bielefeldt.

Hvis man til et slægtsforskningsprogram har en nyhedsgruppe, og man
der finder et uønsket indlæg, kan man vel stille og roligt bede
vedkommende om at lade være med at sende. Men er det en åben gruppe,
som her, ja så kan alle og enhver vel sende, når bare det har relation
til slægtsforskning.

Med venlig hilsen,
Lise.

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 17-08-02 16:54

17 Aug 2002 08:27:58 -0700, in dk.videnskab.historie.genealogi,
niels.joergen.hviid@mail1.stofanet.dk (lisewinther) wrote:

>Der var engang, da denne gruppe var en seriøs gruppe. Men det synes
>jeg ikke længere den er.

Denne gruppen er i såhenseende ok, men det reaksjonene har vært på (om
man leser nøye etter) at vedkommende har lagt inn direkte innlegg i
epostlister for andre program, hvor vedkommene har vært medlem.

Det ansees som en ikke seriøs oppførsel.

Det er ikke hva som skjer her i denne nyhetsgruppen som har forårsaket
reaksjonene. Jeg tror derfor at enkelte bør lese hva som er skrevet og
klare å skille mellom dedikerte epostliste for spesifikke program og
generelle nyhetsgrupper. Det er faktens en forskjell!!!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-08-02 01:24

"Margit & Peter Winther-Sørensen" <Margit.Peter@mail1.stofanet.dk> skrev i
en meddelelse news:3d5be496$0$276$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Personligt er jeg til enhver tid interesseret i oplysninger om programmer,
> som kan gøre livet som slægtsforsker og computerejer lettere.
Jeg må medgive at specifikt denne meddelelse fra Ole er indenfor fundatsen
her i gruppen - men du har åbentbart ikke læst hvad du svare på, for det var
ikke det der blev kritiseret.
Leif refererer til specielle postlister for andre programmer, hvor Oles
promovering ablolut er SPAM - det eneste jeg kan forsvare Ole med, er at han
i det mindste lægger navn til misbruget.

"lisewinther" <niels.joergen.hviid@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at du ikke er bange for, at du og andre skal miste
> terræn i forhold til Ole P Bielefeldt og hans FTM?
Nej, Lise, det er der ingen fare for )

> Det må da være derfor, at I angriber ham så voldsomt. Lad ham dog
> sende de mails, han vil.
Nope!
Postlister og Usenet er generelt reklamefri - og sådan skal det forhåbentlig
blive ved med at være. Når nogen bliver bedt om at undlade specifikke emner
er det oftest fordi de overtræder flertallet af gruppens læseres etiske
grænse - og det er altså metoden til at holde den selvjustits som et
offentligt forum bygger sin civilisation på.

> I øvrigt synes jeg, det er i orden, at man gør andre opmærksomme på,
> hvad der findes af slægtsforskningsprogrammer i Danmark.
Ikke hvor de er uønsket - men netop denne tråds indlæg fra Ole finder jeg
indenfor fundatsen her i gruppen, al den stund det var oplysning - med
URL-henvisning - men det var altså heller ikke kritikken.

> Der var engang, da denne gruppe var en seriøs gruppe. Men det synes
> jeg ikke længere den er.
Hvad bygger du dog det på?
Det er da rigtigt at der er kommet og kommer mange nye til, der måske endnu
ikke staks finder "kammertonen" - men det er velsagtens derfor der er mange
tilrettevisninger fra de lidt mere erfarne brugere.

> Såvel mit eget indlæg, som andres, hvor man kun er ude på at lufte sin
> irritation over andres indlæg. Ja, det burde vi, der dyrker seriøs
> slægtsforskning, være for kloge til at sende.
Tja, seriøs nok til at læse hvad sagen drejede sig om

> Du var jo nysgerrig nok til at åbne mailen fra Ole Bielefeldt.
- Som jo var relevant i denne gruppe!
Som Kurt Hansen forklarede:
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : lisewinther

Dato : 18-08-02 12:49

> Nope!
> Postlister og Usenet er generelt reklamefri - og sådan skal det forhåbentlig
> blive ved med at være.

Nogen synes, at det er reklame. Jeg synes det er oplysende, noget vi
kan lære/ eller ikke lære af.

> [...]
> ikke staks finder "kammertonen" - men det er velsagtens derfor der er mange
> tilrettevisninger fra de lidt mere erfarne brugere.

Du har sikkert ret. Men I kender sikkert Ole Bielefeldts navn, og han
behøver vist ingen tilrettevisning for dette indlæg.Jeg ved godt, at
det ikke var dig der startede, men jeg synes nu ikke Ole fortjente
denne rose med torne. Ikke her i nyhedsgruppen, i al fald

mailen fra Ole Bielefeldt.
> - Som jo var relevant i denne gruppe!
> Som Kurt Hansen forklarede:

Det er så din og Kurts menig. Ok.
Men jeg mener ikke´Ole møver sig frem her i gruppen.
Han kommer ganske stille og roligt med en oplysning om et
slægtsforskningsprogram der hedder Family Tree Maker, og en henvisning
til en side, hvor man kan finde henvisninger til dets formåen.

Man skulle tro, at du, Leif og Kurt var webmastere for omtalte
grupper. En direkte mail til Ole fra disse grupper, ville være mere på
sin plads.

Det var min menig, og jeg træder hermed ud af tråden.

Med venlig hilsen,
Lise Winther Jensen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-08-02 17:13

niels.joergen.hviid@mail1.stofanet.dk (lisewinther) skrev 18 Aug 2002
04:48:59 -0700

>Det er så din og Kurts menig. Ok.
>Men jeg mener ikke Ole møver sig frem her i gruppen.

Det er der da heller aldrig nogen der har påstået.!

Gør dog dig selv den tjeneste at læse det du svarer på, og sætte dig
lidt ind i hvad det egentlig handler om.
(nemlig at Ole udover at bringe sit indlæg her i gruppen også har sendt
den andre steder, hvor den efter manges mening ikke hører hjemme).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-08-02 17:44

> Nogen synes, at det er reklame. Jeg synes det er oplysende,
> noget vi kan lære/ eller ikke lære af.
> Det er så din og Kurts menig. Ok.
Jeg er lidt i tvivl om du nu også læser hvad der bliver skrevet -
misforstået budskabet har du i hvert fald.
Hverken Leif, Kurt eller jeg har fordømt Oles indlæg her i gruppen, men at
det ukritisk bliver sendt som multi-SPAM til alle de grupper og postlister
der blot lugter af potentielle kunder til hans program.

> Du har sikkert ret. Men I kender sikkert Ole Bielefeldts navn,
> og han behøver vist ingen tilrettevisning for dette indlæg.
Jo, for det støtter de specialgrupper, der har svært ved at bekæmpe den
slags misbrug, at udstille den der ikke vil følge de (u)skrevne regler.
http://www.usenet.dk/

> ... jeg synes nu ikke Ole fortjente
Ja, det er din vurdering - men den er altså foretaget på er forkert
grundlag, hvilket er det du bliver gjort opmærksom på. Det handler heller
ikke om personen, men om misbruget som personen er ophav til.

> ... Ikke her i nyhedsgruppen, i al fald
Jo, netop her, hvor et samlet publikum kan informeres om misbruget.

> Man skulle tro, at du, Leif og Kurt var webmastere for omtalte
> grupper. En direkte mail til Ole fra disse grupper, ville være
> mere på sin plads.
Det er vel uinteressant hvem der er ophav til grupperne - det er jo brugerne
der sætter grænserne og flere vil gerne bede sig fri for f.eks. Oles
reklameinslag i BK-postlisterne, hvor de overhovedet ingen interesse har, er
helt og aldeles off-topic og hvor Ole gentagende er bedt om ikke at poste
sine indlæg, der i disse specialgrupper alene kan opfattes som aggressiv
markedsføring. Det har altså ikke hjulpet at skrive direkte til Ole - og
hvad gør man så?

> Det var min menig, og jeg træder hermed ud af tråden.
Den står det dig frit for at have, men det ændre ikke ved det der for tiden
er gældende kodeks, der alså er anderledes end du syntes det skal være.
Metoden til at ændre det er en OTD i dk.admin.

Også fra min side er dette afsluttende bemærkninger, der om nogen finder det
nødvendig må fortsætte i et andet forum.

FUT: dk.admin.netikette - eller direkte, jeg læser ikke med der.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-08-02 21:01

"Margit & Peter Winther-Sørensen" <Margit.Peter@mail1.stofanet.dk> skrev
Thu, 15 Aug 2002 19:27:18 +0200

>Må jeg bede om kammertonen!!!
>
>Du må nøjes med at udtale dig på egne vejne.

Du har tydeligvis misforstået det Thor skrev.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Brian Jensen

Dato : 15-08-02 19:17

In article <MSGID_2=3a237=2f10.10_3d5ae527@fidonet.org>,
Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk says...
> [...]
> oplysninger
> om FTM på vore interne BK- og TMG-sider, som vi selvsagt gerne vil holde

Jeg er enig med dig, men hvorfor gør du selv noget lignende ved at poste
her i denne nyhedsgruppe i stedet for at skrive direkte til Ole? Hvad
skal denne nyhedsgruppe blandes ind i en sag mellem ham og dig for?

mvh
Brian Jensen