Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt panoramabillede - et par spørgsmål omk~
Fra : Joergen Bech

Dato : 14-08-02 20:28

Vejle Kunstmuseum stykket sammen af 7 billeder taget på højkant med
mit Oly C2100UZ:
http://home1.inet.tele.dk/jbech/binaries/vejlekunstmuseum.jpg (ca.
1MB)

Og nu mine spørgsmål:

1) For at få så mange detaljer som muligt frem i skyggerne i venstre
side, har jeg valgt en lukketid, som desværre betyder, at højre side
er overeksponeret. Dette er også tilfældet for mange andre billeder
jeg har taget af diverse bygninger på det seneste. Problemet er, at
jeg personligt foretrækker at man kan se, hvad der f.eks. gemmer
sig bag en butiksrude, hvilket ofte ikke er muligt, hvis jeg havde
ladet kameraautomatikken bestemme eksponeringen. Men er der
nogle generelle anbefalinger eller tips for at få det bedste af begge
verdener? Man kunne selvfølgelig lege med curves osv i Photoshop,
men jeg føler ikke, at et digitalkamera kan levere tilstrækkelig
dynamic range til at der er materiale nok at lege med.
Og jeg er ikke vild med at skyde alle mine billeder i gråvejr: Det vil
selvfølgelig løse en del problemer, men den slags billeder kan hurtigt
blive lidt triste at se på :)

2) Som det også fremgår af eksemplet har jeg ikke gjort det store
for at fikse perspektiv + lens distortion. Hvad er den generelle
holdning: 1 - at det har sin egen charme, eller 2 - at man er en
dårlig fotograf, hvis man ikke gør alt for at rette op på den slags.
I sidste fald: Hvilke værktøjer (f.eks. plugins til Photoshop) kan
der anbefales til dette arbejde? Det bedste vil selvfølgelig være
et værktøj, der kan foretage alle nødvendige rettelser i et hug,
dvs. man angiver en serie rettelser, og så genereres resultatet
direkte fra originalbilledet, så der ikke går alt for stor en del af
skarpheden tabt.

TIA,

Joergen Bech

Fra : Asle Bjerva

Dato : 15-08-02 00:03

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i melding

> [...]
>
> 1) For at få så mange detaljer som muligt frem i skyggerne i venstre
> side, har jeg valgt en lukketid, som desværre betyder, at højre side
klippe...
> 2) Som det også fremgår af eksemplet har jeg ikke gjort det store
> for at fikse perspektiv + lens distortion.
klippe...
> Joergen Bech

Jeg bruker alltid manuell innstilling ved opptak som senere skal bli til
panoramaer, deretter en tur innom Paint Shop Pro eller i det senere det
utmerkerede programmet photo-brush, deretter er det inn i MGI Photovista.
Det panoramaprogrammet har innebygd linsejustering, med de fleste kameraer
predefinert, samt muligheter for å lage egne profiler. Det har automatisk
og manuell alignment og full manuell kontroll over blending slik at ghoster
kan unngås. Jeg synes resultatet er helt greit. Jeg tar utgangspunkt i
Minolta D7 bilder på høyeste mulige jpg oppløsning, etter sammenstilling til
panorama, resizer jeg til ønsket format. (uten justering blir et 360 på
60+MB!)

Bildene bli bedre med justering av linse korreksjon enn uten, ellers er det
som du nevner ikke enkelt å få jevn belysning på hele panoramaet, spesielt
ikke på et 360.
--
Asle Bjerva,Oslo
(Fjern spambait '9' for Email)

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-08-02 09:31

Joergen Bech wrote in <noallu0d8nifbqk6g1gh1bhie8u2o52qif@4ax.com>:
> [...]
> er overeksponeret. Dette er også tilfældet for mange andre billeder
> jeg har taget af diverse bygninger på det seneste.

Ja, det kan være meget svært at finde den rette balance.
Det man plejer at gøre er vist at vurdere hvordan balancen mht. motiv er, og
prioritere lysindstillingen efter det.
I nogle tilfælle kan man justere skygge og/eller højlys, for at jævne det
ud. Måske enda tage to billeder, og klippe dem sammen.

> 2) Som det også fremgår af eksemplet har jeg ikke gjort det store
> for at fikse perspektiv + lens distortion.

Et godt panorama-billede har simpelt hen et sjovt perspektiv. Lige linjer
bliver buede og sådan noget. Synes jeg.
Men nogle "viewers" til panorama-billeder har en ganske smart funktion, som
kan rette perspektivet på en del af billedet. Dvs. man ser et udsnit, og
kan "scrolle". Det man ser, ser helt naturligt ud. Og når man "scroller",
ser det mere eller mindre ud som om man drejer kameraet.
Det er så vidt jeg huske noget med at gøre det i siderne højere eller sådan
noget...

Jeg kan desværre ikke nævne noget konkret software.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Joergen Bech

Dato : 15-08-02 10:44

> [...]
>I nogle tilfælle kan man justere skygge og/eller højlys, for at jævne det
>ud. Måske enda tage to billeder, og klippe dem sammen.

Jeg plejer blot at sætte kameraet på automatisk og køre det en tur hen
over hele motivet mens jeg noterer mig (i hovedet) de indstillinger,
det foreslår. Herefter skifter jeg til manuel og sætter det på en
gennemsnitlig indstilling. Hvis der er stor forskel på værdierne,
vælger jeg blot værdierne for den portion, som *skal* eksponeres
korrekt.

> [...]
>noget...
>
>Jeg kan desværre ikke nævne noget konkret software.

Når jeg snakker om panoramaer mener jeg den slags, der har en
tilstrækkelig smal vinkel til at billedet kan udskrives (fladt), omend
jeg er klar over, at "panorama" normalt dækker over alle 360 grader.

I min egen terminologi er et panoramabillede blot et billede, hvor
vinklen er større end den almindelige synsvinkel (>60-65 grader?)

Mvh

JB

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-08-02 12:38

Joergen Bech wrote in <tjtmlucppod52p8pkj41lqgjs7ds8jnsqe@4ax.com>:
> [...]
>
> I min egen terminologi er et panoramabillede blot et billede, hvor
> vinklen er større end den almindelige synsvinkel (>60-65 grader?)

I min terminologi er det først panorama, når vinklen er større end de
panoramaer du snakker om. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Joergen Bech

Dato : 15-08-02 18:16

On Thu, 15 Aug 2002 13:37:42 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>I min terminologi er det først panorama, når vinklen er større end de
>panoramaer du snakker om. :)

Oookay! :)

Fra dictionary.com (Webster's Revised Unabridged Dictionary):

---klip---
panorama

\Pan`o*ra"ma\, n. [NL., fr. Gr. ?, ?, all + ? that which is seen, a
view, fr. ? to see. See Pan-, and Wary.]

1. A complete view in every direction.

2. A picture presenting a view of objects in every direction, as from
a central point.

3. A picture representing scenes too extended to be beheld at once,
and so exhibited a part at a time, by being unrolled, and made to pass
continuously before the spectator.
---klip---

Du må gerne beholde betydningerne 1+2, hvis jeg må snuppe nr. 3 :)

Mvh

JB

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 15-08-02 13:21

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> I nogle tilfælle kan man justere skygge og/eller højlys, for at jævne det
> ud. Måske enda tage to billeder, og klippe dem sammen.

Det med de to billeder - og så fx layer dem i photoshop, og blende mellem
dem - har jeg set ind imellem - men det er lidt af en kunst, og man har
næsten brug for en kombineret panorama/bracket funktion for at få det til at
se rigtigt prof ud i den sidste ende. Jeg har i hvert tilfælde ikke fundet
en færdigstrikket måde at få det fuldendt på endnu

// Steffen