Vildkat aflivet!!! (Lang)
Fra : Eva

Dato : 14-08-02 18:46

Hejsa
Jeg skrev for ca. 1 måned siden angående en vildkat vi har gående her i
området, som var kommet til skade med sit ene forben.
Et par kloge mennesker herinde henviste mig til Kattens Værn som jeg også
kontaktede dengang.
Hun stod desværre og skulle på ferie, så vi aftalte at jeg skulle fodre den
indtil jeg hørte fra hende igen.
Jeg vil lige sige, at den holdt hurtig op med at halte så meget som den
gjorde til at starte med, men den var slet ikke til at komme i nærheden af.
Hver aften satte jeg så mad ud til den.
Så i går kom damen fra Kattens værn og satte et bur op til at fange den i.
Efter ca. 2½ time gik den i og hun kunne så tjekke den efter.
Den var ganske rigtig en vildkat, en han, ca. 5 år og hverken øremærket
eller kastreret, så hun valgte at aflive den med det samme.
Bagefter kunne hun konstatere at dens forben havde været brækket flere
steder (Stakkels mis). Den kunne slet ikke strække benet ordentligt.
Hun sagde også at den ikke ville ha´ kunne klare sig ret meget længere og
slet ikke hvis den var kommet op og slås med en anden kat.
Nu er det så jeg lige vil høre jer andre ad:
Var det ikke det bedste for den at blive aflivet?
På sin vis har jeg dårlig samvittighed over at jeg kontaktede damen, hvilket
jo medførte at den blev aflivet. Men på den anden side er der også noget
indeni mig, der siger; det var det bedste.
Som hun sagde til mig, det var jo ikke et godt liv den havde, både mht.
benet og så det at ingen tog sig af den udover mig som bare fodrede den. Jeg
kunne jo slet ikke komme tæt på ham.
Håber i giver mig lidt medhold, da jeg nødig vil høre at jeg var et dumt
s...

Hilsen Eva, der sidder med en klump i halsen og næsten savner den lille
vildkat.

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 14-08-02 18:55

Hej

Du gjorde det rette, han havde det dårligt og det var tydeligvis for sendt
at gøre noget for ham.

Han laver nu heller ikke flere killinger som også er dømt til et liv som
vildkat, så jeg syntes det var flot gjordt selv om det altid gør ondt at se
et dyr der skal aflives

vh
Gitte

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-08-02 21:37

On Wed, 14 Aug 2002 19:54:46 +0200, "Gitte Sacala Eriksen"
<DKSACALA@mail.dk> wrote:

>Du gjorde det rette, han havde det dårligt og det var tydeligvis for sendt
>at gøre noget for ham.

   Som vi siger det i hestegruppen men let omskrevet: Det er ikke
synd for katten at være død - men det kan være synd for den at være i
live.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-02 19:01

Hej Eva

Jeg har selv stået i den situation at måtte bringe indfangede vildkatte til
dyrlægen, hvorefter dyrlægen aflivede dem.
Dyrlægen forklarede mig at kattene ville have fået en lang og pinefuld død,
hvis ikke jeg havde grebet ind.
Alligevel er det svært.....pokkers svært....for man spørger sig selv om
misserne ikke kunne have været reddet osv.
Men efter at man er faldet lidt ned på jorden igen.....så finder man ud af
at man har gjort det helt rigtige.
Du har også gjort det rigtige Eva, og du skal ikke være trist....men i
stedet tænke på at missen har fået fred og kan nu løbe frit omkring ved
regnbuebroen..

Gonzo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-02 22:05

Hej Eva

Jeg forstår godt, at du synes det er lidt hårdt at "spille Gud" (hvad du jo
reelt ikke gjorde i denne situation) - men min holdning er, at når det
drejer sig om dyr (og jeg mener i øvrigt også, at det til en vis grænse bør
gælde for mennesker - men den diskussion hører ikke hjemme her...), så er
det ind imellem vores fornemste opgave, at sørge for, at et skidt liv får en
ende - det være sig vildkatte eller højt elskede husdyr, som skranter så
meget, at vi holder liv i dem "bare fordi vi kan" og ikke fordi det er det
bedste for dyret...

Som opdrætter står man oftere end så mange andre (fordi man som regel har
flere katte og killinger end "almindelige katteslaver") i en situation, hvor
man - i samråd med sin dyrlæge, naturligvis - må vurdere, om det vil være
bedst for katten/killingen at være i live eller være død... faktisk har jeg
netop selv haft problemet, idet vores kat fødte to killinger, hvoraf den ene
mistrivedes - jeg havde faktisk dårlig samvittighed overfor killingen ved
IKKE at tage beslutningen om, at nu skulle det stoppe, den nåede nemlig at
dø selv inden jeg tog beslutningen endeligt.

Og jeg er fuldstændig enig med de andre i, at det VAR den helt rigtige
beslutning - og som det allerede er skrevet, så kan det ikke være synd for
et dyr at være død, men det kan godt være synd for det, at det er i live...
noget jeg i øvrigt somme tider ville ønske, at dyrlægerne var langt bedre
til at formidle til de mennesker, der gør ALT for at holde liv i gamle
Trofast eller Pussy, fordi de selv har svært ved at give slip (ved godt det
lyder hårdt, men det ses desværre ofte, for den gamle mis/vovse etc. *kunne*
jo lige få en måned mere eller hvad nu - men på hvis betingelse...?)

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 14-08-02 22:37

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
faktisk har jeg
> netop selv haft problemet, idet vores kat fødte to killinger,

Det har du da ikke fortalt noget om, har du???

Mvh. Else.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-08-02 23:25

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev...

> Det har du da ikke fortalt noget om, har du???

Næh - ikke endnu... for der har været en del komplikationer omkring fødslen
og med killingerne
Den ene (en lille pige) døde 1½ døgn gammel, den anden (en lille dreng)
hænger i med "næb og kløer", men har desværre tabt sig en del, fordi Loppen
(moderen) producerer alt for meget mælk i forhold til hvad han kan aftage,
og derfor fik feber og meget ømme bryster, som så igen gjorde, at hun ikke
rigtig ville lade ham die...
Jeg håber han fortsat hænger i - og meget snart begynder at vokse sig
større - for der skal jo ikke så meget til, når de ikke er så gamle

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-08-02 06:58

Øv
Håber, det snart bliver bedre.

Mvh. Else.

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 15-08-02 13:16

Hej Camilla!

Sikke noget værre noget. Jeg håber altså, fremtiden byder på lidt mere held
for dig og dit opdræt.

Hilsen Birgitte

Fra : Kate

Dato : 14-08-02 22:33

Nej, Eva

Jeg kan slet ikke sige at du er et dumt svin. Tværtimod. Uanset hvor
svært det er at aflive, så tror jeg altså på at _det_ netop var for
hans eget bedste. Hvis han var så vild som du beskriver vil han jo
aldrig kunne få en familie, vi ved jo alle at det ikke er en kat man
ikke kan komme til man vælger når der er så mange at vælge imellem. At
det så er sørgeligt med alle de katteskæbner, som jo er et produkt af
vores dumhed, altså menneskets som sådan.
Nej, jeg tror du har gjort ham en tjeneste, selv om ganske godt kan
følge dig i din tankegang.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Eva

Dato : 20-08-02 20:53

Hej alle jer der har svaret.
Dejligt og høre, at i syntes jeg har handlet rigtigt.
Mange tak fordi i gad skrive og lette mit hjerte.
Hilsen Eva
Eva <eva@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5a9765$0$87283$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...