MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hal.dll kan én af Jer ikke sende mig en ko~
Fra : MD

Dato : 14-08-02 18:09

Hej NG.

Jeg kører med to styresystemer - XP Pro DK og Win98 SE.

Jeg kører kun med Win98 pga min scanner, som ikke er kompatibel med XP.
Jeg har lige været "ovre" i 98, da jeg genstarter og skal tilbage skriver
computeren under opstart.

At <windows-rod>\system32\hal.dll
se ud til at være beskadiget og skal genindlæses eller kopieres.

Er der ikke en af Jer der kan sende den til mig, for jeg kan ikke finde den
på min XP cd-rom? Jeg kan finde en der hedder: hal.dl_ men den virker ikke,
jeg har prøvet.

MVH MD

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 18:13

MD skrev:

> Jeg kan finde en der hedder: hal.dl_ men den virker ikke,
> jeg har prøvet.

Den skal expandes fra en kommandoprompt.
Expand hal.dl_ hal.dll

Madsen.

Fra : MD

Dato : 14-08-02 18:18

> Den skal expandes fra en kommandoprompt.
> Expand hal.dl_ hal.dll

Hej Madsen.

Øh, hvordan gør jeg det?
Jeg er ikke så sikker i det her...

MVH MD

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 18:51

MD skrev:

> Øh, hvordan gør jeg det?

Du kan kopiere filen hal.dl_ fra cd'en ind i en eller anden mappe på
din harddisk. Gå så i en kommandoprompt i Win98 og skift til den mappe
hal.dl_ befinder sig i på harddisken. Herefter skriver du så:
expand hal.dl_ hal.dll

Filen hal.dl_ vil blive udpakket til hal.dll som du så kan kopiere ind
i den mappe hvor WinXP skal bruge den.

Du kan også expande direkte fra cd til harddisk, men så skal du have
stien til filen med, altså hvis dit cd-drev hedder F og du gerne vil
have udpakket filen til C:\temp så skriver du følgende:

expand F:\i386\hal.dl_ c:\temp\hal.dll

Madsen.

Fra : MD

Dato : 14-08-02 19:09

> [...]
> stien til filen med, altså hvis dit cd-drev hedder F og du gerne vil
> have udpakket filen til C:\temp så skriver du følgende:

Hej Madsen.

Jeg har nu prøvet alle mulige måder at skrive det på, men den bliver ved med
at skrive:
Forkert kommando eller filnavn.

Jeg har prøvet at ligge filen over i en mappe, jeg har prøvet direkte fra
cd-rommen, jeg har prøvet med mellemrum mellem ordene og uden, jeg har
faktisk prøvet næsten alt - hvad gør jeg galt?

MVH MD

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-08-02 19:29

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>stien til filen med, altså hvis dit cd-drev hedder F og du gerne vil
>have udpakket filen til C:\temp så skriver du følgende:

Det er den slags omstændeligheder der gang på gang fylder mig med
unden over, at man ikke bare bruger windows commander. I tilgift kan
den så så meget andet, bl.a. lave kaffe.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : MD

Dato : 14-08-02 19:35

> Det er den slags omstændeligheder der gang på gang fylder mig med
> unden over, at man ikke bare bruger windows commander. I tilgift kan
> den så så meget andet, bl.a. lave kaffe.

Hej.

Jeg er ikke klar over om Commander kan klare mine problemer, men hvis den
kan, må du meget gerne forklare mig hvordan?

ATT. Madsen. Jeg har nu prøvet (bl.a.) at skrive expand/? , og den giver
samme svar som før.

Jeg har prøvet at expande den på min kærestes bærbare som kører med Win ME,
samme nedslående resultat.

Så har jeg prøvet at dl den (hal.dll)som du havde fundet. Jeg har skiftet
den ud med den gamle, men desværre heller ingen hjælp denne gang... Den
skriver stadig, at jeg skal geninstallere en kopi af ovenstående (altså
\system32\hal.dll).

Jeg er pænt meget i vildrede...
MVH MD

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-08-02 19:57

"MD" <dalmoseSPAM@idraet.dk> skrev:

>Jeg er ikke klar over om Commander kan klare mine problemer, men hvis den
>kan, må du meget gerne forklare mig hvordan?

Hav *.dl_ -filen i det ene vindue, destinationen i det andet, marker
*.dl_filen, Vælg Fil | Udpak filer ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : MD

Dato : 14-08-02 21:11

Så lykkedes det!

Jeg ændrede boot.ini'en til 5, og skiftede den gamle hal.dll ud med den nye,
som jeg havde pakket ud i extract.exe.

Så genstartede jeg, og nu er jeg i XP. Den havde så smidt alle mine drivere
ud, men det er til at overse.

Mange tusind tak for Jeres hjælp, specielt en stor tak til Madsen.

MVH Morten Dalmose

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 19:19

MD skrev:

> Jeg har nu prøvet alle mulige måder at skrive det på, men den
> bliver ved med at skrive:
> Forkert kommando eller filnavn.

Mystisk. Hvis du bare skriver Expand /? i en kommandoprompt i Win98,
står der så også 'Forkert kommando eller filnavn' ? Jeg mener da at
Win98 også har Expand-kommandoen.

Jeg har lige prøvet i en kommandoprompt i WinXP fra installations-
cd'en. http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/expand_hal.gif

Filen kan hentes på følgende adresse og hører til WinXP Pro DK.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/hal.dll

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 19:43

MD skrev:

> Jeg har prøvet at expande den på min kærestes bærbare som kører
> med Win ME, samme nedslående resultat.

Hvad skriver den når du skriver path i en DOS-prompt?

> [...]
> denne gang... Den skriver stadig, at jeg skal geninstallere en
> kopi af ovenstående (altså \system32\hal.dll).

Hmm, noget tyder på at der er gået ged i boot.ini så. En søgning på
nettet tyder i hvert tilfælde på, at det godt kan været tilfældet.
Prøv evt. at se denne side: http://makeashorterlink.com/?Z5C022581

Madsen.

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:07

> Hvad skriver den når du skriver path i en DOS-prompt?

så skriver den:

path=c:\windows;c:\windows\command

MVH MD

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:11

Ang. dit link til det der med boot.ini'en.

Jeg har 2 boot.ini filer.
En på C-drevet hvor der ligger win98 og 1 på
H-drevet hvor der ligger xp.

De er ikke ens!

MVH MD

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:13

> Jeg har 2 boot.ini filer.
> En på C-drevet hvor der ligger win98 og 1 på
> H-drevet hvor der ligger xp.
>
> De er ikke ens!
>
> MVH MD

Jeg har prøvet at ændre de tal i boot.ini filen, fra 2 til 3 til 4 til 5 og
genstartet efter hver gang, men der sker desværre ikke noget nyt...

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 20:13

MD skrev:

> path=c:\windows;c:\windows\command

Så burde du altså også kunne bruge Expand, for så vidt jeg ved,
så befinder den sig i windows\command-mappen, men åbenbart ikke.
Hvorfor ved jeg ikke. Hvis du søger efter filen Expand.exe på den
disk hvor du har Win98 installeret på, finder den så ikke en fil
med det navn? Altså vha. Start > Søg > 'Efter filer og mapper'
inde i Win98.

Madsen.

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:16

> Hvorfor ved jeg ikke. Hvis du søger efter filen Expand.exe på den
> disk hvor du har Win98 installeret på, finder den så ikke en fil

Nej, der kommer ingen frem. Jeg prøvede (for sjov) på H-drevet (XP) og der
kunne den godt finde Expand.exe

MVH MD

Fra : Edmund

Dato : 14-08-02 20:39

Madsen skrev:

> [...]

> disk hvor du har Win98 installeret på, finder den så ikke en fil
> med det navn? Altså vha. Start > Søg > 'Efter filer og mapper'

Den er heller ikke i min win98. det er vel ikke extract.exe du tænker op
eller extract32.exe

Mvh Edmund

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:52

Hejsa.

Jo, jeg installerede først win98 og derefter XP, så den selv lavede en
bootmenu.

Nu har jeg ændret tallene i den boot.ini på C-drevet til 6, og nu sker der
noget... dette kommer frem:

"Windows kunne ikke starte p.g.a. problemer med konfigurationen af hardwaren
til harddisken.

Den valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontroller boot-stien og
hardwaren til harddisken.

Se i windows.dokumentation for at få oplysninger om krav til hardware og
diskkonfiguration, yderligere oplysninger kan findes i
hardware.referencemanualen."

Jeg kommer så i tanke om (undskyld det først kommer nu) At jeg for en tre
dage siden, har splittet det ene drev op, med PQ Partition Magic. Jeg har
dog ikke haft genstartet maskinen før idag, da den ikke bad om det, og
drevene fungerede fint. Først idag, da jeg har installeret min scanner har
jeg genstartet....

MVH MD

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 20:28

?

> En på C-drevet hvor der ligger win98 og 1 på
> H-drevet hvor der ligger xp. De er ikke ens!

Så vidt jeg ved så er det den på C der bruges.
Har du ikke installeret WinXP efter du har installeret Win98?

> Jeg har prøvet at ændre de tal i boot.ini filen, fra 2 til 3 til 4
> til 5 og genstartet efter hver gang, men der sker desværre ikke
> noget nyt...

Hvis WinXP er på H og H er den sidste partition, så burde det være 6.
Altså f.eks.:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)\WINNT="Windows XP" /fastdetect

Jeg er ikke 100 % på ovenstående så hvis jeg er helt ude i hampen og
en eller anden er klar over det, så spark mig lige.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 20:45

Edmund skrev:

> Den er heller ikke i min win98. det er vel ikke extract.exe du
> tænker op eller extract32.exe

Det husker jeg faktisk ikke. Mener at den altid har heddet expand, men
hvad sker der hvis man forsøger at udpakke f.eks. en *.dl_ med extract-
kommendoen?

Madsen.

Fra : MD

Dato : 14-08-02 20:57

> hvad sker der hvis man forsøger at udpakke f.eks. en *.dl_ med extract-
> kommendoen?

Jeg har lige prøvet, og jeg kan nu pakke hal.dl_ ud til en hal.dll.
Spørgsmålet er jo så bare, om det løser mit problem...?

MVH MD

Fra : Edmund

Dato : 14-08-02 21:07

Madsen skrev:

> Det husker jeg faktisk ikke. Mener at den altid har heddet expand, men
> hvad sker der hvis man forsøger at udpakke f.eks. en *.dl_ med
> extract- kommendoen?

Min win98 er pt kun i en ghost fil, men jeg har taget extract.exe derfra og kørt den i Xp og har så fundet hal.dl_ fra XP CD

Skrev så kun extract HAL.DL_ i dospromt og den blev pakket ud til HAL.DLL

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 21:06

MD skrev:

> "Windows kunne ikke starte p.g.a. problemer med konfigurationen af
> hardwaren til harddisken.
>
> Den valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontroller boot-stien
> og hardwaren til harddisken.

Hmm, prøv at starte pc'en på din WinXP cd. Efter sigende skulle
det være muligt at reparere en WinXP-installation vha. cd'en, men
da jeg aldrig selv har gjort det, kan jeg ikke sige hvad du nøjagtig
skal gøre, men der skulle komme en valgmulighed hvor du kan vælge
at reparere en installation.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 14-08-02 21:23

Madsen skrev:

> [...]
> da jeg aldrig selv har gjort det, kan jeg ikke sige hvad du nøjagtig
> skal gøre, men der skulle komme en valgmulighed hvor du kan vælge

Det virker fint, men har man tilføjet en hardisk efter at man har installeret XP første gang, går der totalt kuk i drevbetejnelser,
altså hvis diskene er delt op i flere partitioner. Kuk ment på den måde at så hedder de det samme som i dos.
Man bliver også nogle gange spurgt om driver til div. hardware, jeg har så bare henvist til system32 og system32/driver mappen

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 21:06

MD skrev:

> Jeg har lige prøvet, og jeg kan nu pakke hal.dl_ ud til en hal.dll.

Ok. Så hedder det åbenbart ikke Expand i Win9x, men Extract. Smart.

> Spørgsmålet er jo så bare, om det løser mit problem...?

Temmelig sikkert ikke, for filen der kommer ud af det er vel magen
til den du fik af mig.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 21:30

Edmund skrev:

> [...]
> måde at så hedder de det samme som i dos. Man bliver også nogle
> gange spurgt om driver til div. hardware, jeg har så bare henvist

Nu hedder mine drev det samme i XP og Win2000 som de hedder i DOS,
så det er ikke det store problem for mit vedkommende, men det er da
noget skidt hvis reparationsfunktionen ikke virker efter hensigten.

PS. Kunne du lokkes til at kigge på din linielængde? Det er ret
besværligt at læse så lange linier. En god regel er at holde dem på
omkring 60 til 72 tegn.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 14-08-02 22:24

Madsen skrev:

> Nu hedder mine drev det samme i XP og Win2000 som de hedder i DOS,
> så det er ikke det store problem for mit vedkommende, men det er da
> noget skidt hvis reparationsfunktionen ikke virker efter hensigten.

Jeg syntes ellers det var smart at det sidste drev fik tildelt de sidste
bogstaver, men ikke lige her, men så tager man bare disken ud når man
reparerer XP.
Jeg skulle vist opdate nogle få genveje til disk 2, men andre kan måske
få problemer med reg.databasen who knows

> PS. Kunne du lokkes til at kigge på din linielængde? Det er ret
> besværligt at læse så lange linier. En god regel er at holde dem på
> omkring 60 til 72 tegn.

Ups, jeg kan godt forstå du brokker dig, med al den hjælp du har givet
mig angående dette emne. Sker det igen er du velkommen til at bruge
pisken.

Jeg skulle lave det der lange link til java i tråden ovenover og glemte
at stille den tilbage igen. Og så virkede linket ikke engang ???? OE
skal måske genstartes før det virker.

--
Mvh Edmund ups

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 22:43

Edmund skrev:

> Ups, jeg kan godt forstå du brokker dig, med al den hjælp du har
> givet mig angående dette emne. Sker det igen er du velkommen til
> at bruge pisken.

Så langt behøver vi vist ikke at gå. :)

> Jeg skulle lave det der lange link til java i tråden ovenover og
> glemte at stille den tilbage igen. Og så virkede linket ikke
> engang ???? OE skal måske genstartes før det virker.

Ja, det mener jeg at den skal, men er ikke helt sikker. Det er
sjældent at jeg piller ved linielængden i OE.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 14-08-02 22:55

Madsen skrev:

> Så langt behøver vi vist ikke at gå. :)

Jeg er nu heller ikke bange, for jeg tror at alle piske er opkøbt af
folk der sidder ovre i netedikette, dss

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 00:06

Edmund skrev:

> Jeg er nu heller ikke bange, for jeg tror at alle piske er opkøbt af
> folk der sidder ovre i netedikette, dss

Ja og når der så samtidig er gået børnehave i det, så går det sjove
af det.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-08-02 00:55

Madsen skrev:

> Ja og når der så samtidig er gået børnehave i det, så går det sjove
> af det.

Der er godt nok kludder i newsserverne i disse dage.
dtext.news.tele.dk mangler en del indlæg bla. det jeg svarer på
og dit første indlæg i den tråd om hal.dll
I forgårs forsvandt dk.edb.tekst ud i den blå luft på sunsite.dk midt i
min store kamp om at lære emacs

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 01:22

Edmund skrev:

> Der er godt nok kludder i newsserverne i disse dage.

Ja, det er der sikkert.

> dtext.news.tele.dk mangler en del indlæg bla. det jeg svarer på
> og dit første indlæg i den tråd om hal.dll

Knap så heldigt.

> I forgårs forsvandt dk.edb.tekst ud i den blå luft på sunsite.dk
> midt i min store kamp om at lære emacs

Det er så ulempen med OE når newsserveren lukker helt ned for
forbindelsen, for så kan grupperne godt finde på at forsvinde.

Jeg kan anbefale dig at kigge på news.cis.dfn.de til tekstgrupperne.
Du skal registreres for at bruge den, men registreringen er gratis.
http://news.cis.dfn.de/en/register.html

Den mail-adresse du bruger nu, kan du dog ikke bruge på den pga. det
her med 'Accurate Sender Address' http://news.cis.dfn.de/en/rules.html
- men jeg tror ikke du vil fortryde bekendtskabet med serveren. Den
kører ret stabilt og har gjort det længe.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 15-08-02 02:21

Madsen skrev:

> Den mail-adresse du bruger nu, kan du dog ikke bruge på den pga. det
> her med 'Accurate Sender Address' http://news.cis.dfn.de/en/rules.html

Det skrev sunsite også. Jeg registrerede med edm@os.dk og lavede den om
i OE bagefter.

Lagde du slet ikke mærke til min brøler i mit forrige indlæg, det der
med hal.dll tråden, DOH!

Du ser da normalt ikke folks email adresse når du læser indlæg vel?
Jeg er bare nysgerrig i hvad du har lavet af kunster i din opsætning.

Nyt emne:
Håber ikke du kan se fejl i min OE opsætning, Det er en helt ny XP
indstall jeg har lagt ind siden mit sidste indlæg.
Kender du andre steder der handler med brugt software ud over
dk.marked.edb og den blå avis. Jeg er ved at være træt af det her RC1
sjov.Der var dog en brugt XP pro til kr 3000, men jeg var for langsom
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 15-08-02 04:05

Madsen skrev:

> Næ, faktisk ikke. Det er 'hal.dll tråden' vi pt. skriver i. Hvad
> tænker du på mht. brøler?

Det var fordi jeg skrev >dit første indlæg i den tråd om hal.dll<
Jeg havde lige overset, at vi var i hal.dll tråden.

Er Xnews mere fiks til news. Jeg overvejer at skifte til en newsreader
med stavekontrol.
Nå, men jeg må vist hellere hoppe over i OE gruppen inden vi bliver
offtopic :)

ps: jeg kan ikke svare direkte på dit indlæg Madsen. OE vil sende mit
indlæg til microsofts newsserver hvis jeg vælger reply til dit indlæg
--

Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 02:45

Edmund skrev:

> Lagde du slet ikke mærke til min brøler i mit forrige indlæg, det der
> med hal.dll tråden, DOH!

Næ, faktisk ikke. Det er 'hal.dll tråden' vi pt. skriver i. Hvad tænker
du på mht. brøler? (forstået på den måde at jeg godt ved hvad en brøler
er, men har ikke opdaget at du har begået en, udover det med de lange
linier, hvis man kan kalde det for en brøler. :)

Jo. http://home18.inet.tele.dk/madsen/xnews/mail.gif

> Jeg er bare nysgerrig i hvad du har lavet af kunster i din opsætning.

For det meste bruger jeg faktisk ikke OE til newsgrupperne, hvis jeg
skal være ærlig. En kig i min header (Ctrl + F3) vil afsløre, at jeg
for det meste bruger Xnews. (User-Agent: Xnews/5.04.25).

> Nyt emne:
> Håber ikke du kan se fejl i min OE opsætning, Det er en helt ny XP
> indstall jeg har lagt ind siden mit sidste indlæg.

Din signaturadskiller virker ikke, hvis du vil have lidt feedback på
din opsætning, men hvordan du fikser det kan du læse i OE-gruppen.

> Kender du andre steder der handler med brugt software ud over
> dk.marked.edb og den blå avis. Jeg er ved at være træt af det her RC1
> sjov.Der var dog en brugt XP pro til kr 3000, men jeg var for langsom

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Jeg tvivler på at der er ret
mange der vil sælge XP når de først har fået fat i den. ;)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 11:25

Edmund skrev:

> Er Xnews mere fiks til news.

Efter min mening, ja.

> Jeg overvejer at skifte til en newsreader med stavekontrol.

Så er det ikke Xnews du skal have fat i. Mig bekekendt har den ikke
slavekontrol.

> Nå, men jeg må vist hellere hoppe over i OE gruppen inden vi
> bliver offtopic :)

God idé.

> ps: jeg kan ikke svare direkte på dit indlæg Madsen. OE vil sende
> mit indlæg til microsofts newsserver hvis jeg vælger reply til dit
> indlæg

Muligvis fordi Microsofts newsserver er stillet til at være
standardserver inde i Funktioner > Konto > News.

Madsen.

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 14-08-02 21:34

"MD" <dalmoseSPAM@idraet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> på min XP cd-rom? Jeg kan finde en der hedder: hal.dl_ men den virker

Næh jeg gider ikke sende den men du kan downloade den her:
http://www.dll-files.com/dllindex/index.shtml

Mvh Søren C