MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Software RAID i WinXP - kan det anbefales?
Fra : Sven

Dato : 14-08-02 16:56

Hej.
Jeg har et stykke tid gået og ønsket mig et RAID setup, og så læste jeg idag
www.tomshardware.com at Windows 2000 og WIndowsXP har indbygget en
software-raid som, i.fl.g testen på TomsHardware, giver rigtig fine
overførselstal.
Men hvor stabilt er det? (Jeg tænker her på RAID 0 i software udgave)

Han skriver, at Windows2000 ikke selv kan installeres på den
softwarebenyttede RAID, men skal ligge på en HD ved siden af, gælder det
også for WindowsXP?

Er der nogen andre "faldgrupper"?

Sven

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-08-02 17:11

"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Han skriver, at Windows2000 ikke selv kan installeres på den
> softwarebenyttede RAID, men skal ligge på en HD ved siden af, gælder det

Jeg ved ikke om der er nogen speciel grund til, at du foretrækker en
software løsning. Hvis der ikke er det, kan jeg da anbefale dig en
hardwareløsning, en Iwill Side RAID controller fra Zitech til kr. 345,-
(IDE). Jeg har selv en, og er meget glad for den. Den jeg har er UDMA 66,
hvis du skal have UDMA 100, koster den kr. 495,-.
Til sidst: Nej, jeg er ikke ansat hos Zitech og kender ikke nogen,der er det

mvh
Preben

Fra : Sven

Dato : 14-08-02 18:36

> Jeg ved ikke om der er nogen speciel grund til, at du foretrækker en
> software løsning.

Grunden til softwareløsningen er, at den er gratis da jeg har WindowsXP

Sven

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-08-02 20:21

> Grunden til softwareløsningen er, at den er gratis da jeg har WindowsXP

Gratis er et godt argument, men du får jo kun RAID 0, striping, og dermed
ingen ekstra sikkerhed.

mvh
Preben

Fra : Ingolf

Dato : 15-08-02 00:30

> [...]
> overførselstal.
> Men hvor stabilt er det? (Jeg tænker her på RAID 0 i software udgave)

Jeg har benyttet sofware raid0, som medfølger win2000 og win xp. Det virker
fortræffeligt. Hurtigere overførselstider, såvidt man sætter det korrekt op.
F.eks skal man ikke sætte de to diske på samme IDE port/kabel.

> Han skriver, at Windows2000 ikke selv kan installeres på den
> softwarebenyttede RAID, men skal ligge på en HD ved siden af, gælder det
> også for WindowsXP?

Fra Win hjælp:
-
Striped volumes are created by combining areas of free space on two or more
disks into one logical volume. Striped volumes use RAID-0, which stripes
data across multiple disks. Striped volumes cannot be extended or mirrored,
and do not offer fault tolerance. If one of the disks containing a striped
volume fails, the entire volume fails. When creating striped volumes, it is
best to use disks that are the same size, model, and manufacturer.
-

Det bedste er måske nok at have 3 diske..1 til system, og 2 på samme
størrelse som skal fungere som stripe... Man kan dog også lave stripe med
kun 2 diske. Jeg havde en 8 gb og en 4 gb hd. Her inddelste jeg disk0; (8gb
hd'en) til at have 2 stks fat32 partitioner på 4gb hver med fdisk inden jeg
inst af OS. Begge partitioner var ikke formateret før installation af
win2000/winxp. Disk1 blev tilsluttet den anden ideport, og alle partition
her blev slettet.

Så inst. jeg til første partition på disk0, hvor jeg konverteret til ntfs
undervejs. Efter inst. valgte jeg at stripe de to stks 4gb partition til 1
disk med første partiton på disk1. Ingen problemer med det. Men hvis man
inddeler sine partitioner med forkerte størrelser kan der være små rester af
diskplads man aldrig får brugt. Ellers benyt et program der kan "resize"
NTFS partitioner under win200/xp, før konvertering til dynamic disk.

Hastigheden er ca. 1½-2 gange så hurtiget, end hvert drev alene. Virkelig
guf for folk med dma66/dma33 diske.. specielt videofolk der kræver hurtige
diske til at "grabbe".

Stripede diske forsvinder ikke hvis windows geninstalleres, dog må partitons
tabellen ikke slettes!

> Er der nogen andre "faldgrupper"?

Når du først har konverteret en disk til "dynamic" er der ingen mulighed for
at ændre den tilbage til "basic", hvis system er på samme fysiske disk.

Fra : Tonny Nielsen

Dato : 15-08-02 07:46

Er der et eller andet sted en "how to do" helst på dansk??

Fra : Ingolf

Dato : 19-08-02 12:00

> Stripede diske forsvinder ikke hvis windows geninstalleres, dog må
partitons
> tabellen ikke slettes!

Det lader til at jeg har været lidt for hurtig. Har netop fjernet win2000
for at inst. winxp, og nu kan det stripede disksæt ikke genkendes :( faktisk
kommer alle diske frem som "failed"??

Har før opgraderet fra win2000 til xp, med stripede disksæt, uden problemer.

Event viewer siger "Dmboot error - failed to auto-import diskgroup". Har
forsøgt med diskpart.exe, for at løse, men kender ikke programmet fuldt ud..
tips modtages gerne.

Er sat op som følger
disk0; 10gb
partition 0: 6gb ntfs (Windows inst.)
partition 1: 4gb ntfs (del 1 af striped sæt)

disk2; 4gb
partition 0: 4gb ntfs (del 2 af striped sæt)

Alle diske er "failed" og en "rescan" løser ikke problemet. Det lader til at
det er fordi at for at have striped disksæt skal de benyttede diske være
dynamiske, og under inst. af windows oprettes de som basic. Dvs. at første
disk er blevet til basic, og skal nu "bare" konverteres til "dynamic".. men
da alle diske er failed, kan jeg intet foretage mig i diskmanegement.. :(

Nogen der har oplevet lignende, eller har løsningsforslag?