Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af vidvinkelobjektiv
Fra : KNL DtP

Dato : 14-08-02 16:06

Hej!

Jeg har planer om at købe et vidvinkelobjektiv til mit Canon EOS 5 - gerne under de
20 mm. Canon's eget 17-35 2,8 L er jo lige sagen, men jeg kører på et cirka 5.000 kr.
budget.

Har haft kig på Sigmas 17-35'er. Nogle reviews siger at den er super, men andre
klager om dårlig mekanisk kvalitet og soft i hjørnerne ved fuld blændeåbning (2,8).
Der er også lige det problem, at den kører på 82 mm filtre, og et pol i den klasse
koster lige under 1000 hvis det er Hoya - og 1300 hvis det er B&W...

Så er der jo også Canons eget 20-35, men jeg er bare ikke sikker på, at dette er
nok - når jeg nu skal ud og have et vidvinkelobjektiv, så skal det også levere varen.
Jeg har prøvet Canons 17-35 L, og det er lige sådan det skal være mht. brændevidde.
Jeg har også overvejet fast brændevidde: Tokina AT-X Pro 17mm 3,5 og Sigma EX 15 mm
2,8 dirgonal fisheye.

Mange af disse har problemer med vinettering og uskarpe hjørne, hvis man skal tro
reviews (fotoMAGAZINE m.fl.). Der er også lige det med filtre... skal man smide 1000
for et pol, som kun passer til dette objektiv? nogle af disse objektiver kører med
noget gelatinefilter, som skulle sættes ind bagerst... hvordan fungere dette i
forhold til normal skrue-på-filter?

På forhånd tak!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Pico

Dato : 14-08-02 16:51

KNL DtP wrote:
> Hej!

Klip
> lige sådan det skal være mht. brændevidde. Jeg har også overvejet
> fast brændevidde: Tokina AT-X Pro 17mm 3,5 og Sigma EX 15 mm 2,8
> dirgonal fisheye.

Jeg har et Sigma 18 mm. til Contaxen, det var et af de få objektiver jeg
beholdte da den "store udskiftning" blev gennemført for noget siden.
Du kan nok regne ud hvorfor jeg beholdt det, jeg synes ganske simpelt
det er supert.
Jeg ville foretrække en fast brændevide igen hvis jeg stod og skulle købe
widvinkel i dag.
Normalt finder jeg filtre under udsalg, rodekasser osv., men der har du ret
i at når vi er oppe i 70 - 80 mm. filtre er det svære.
Der er også muligheden med Cokins gelantinefiltre, de skulle være noget
billigere. Jeg har aldrig selv prøvet dem.
Pico