Vedr. LSA, OSPF, IGP på FAQ'en
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-08-02 16:00

Hroi Sigurdsson gør opmærksom på at LSA står "for Link State
Advertisement", hvilket ved nærmere eftersyn også er i den kontekst
det åbne spg oprindeligt blev oprettet.

Men LSA har åbenbart flere meninger, så der skal skrives en tilføjelse
til LSA afsnittet - og evt. en tilføjelse til OSPF, der i nuværende
udgave ikke nævner LSA.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=lsa
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ospf
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=igp

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-02 18:47

On Wed, 14 Aug 2002 17:00:14 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Men LSA har åbenbart flere meninger

LSA bruges lige så ofte om "lodningsfri, skruefri, afisolerings-
fri", oftest i sammenhængen "LSA-række", som det bruges om "Link
State Advertisement".

> så der skal skrives en tilføjelse til LSA afsnittet

Det virker mest rigtigt på mig at beskrive begge betydninger
under =lsa.

> og evt. en tilføjelse til OSPF, der i nuværende udgave ikke
> nævner LSA.

Jeg synes, at man skulle skære ned på forklaringen i =igp, og
hellere bruge mere plads under de enkelte routingprotokoller. At
diskutere dem begge steder er i hvert fald redundant.

.... Men i øvrigt synes jeg ikke, at LSA'er er afgørende for en
basal forståelse af OSPF. Den diskussion kan man passende over-
lade til de dokumenter, der refereres til.

Og så er det i øvrigt ikke rigtigt, at LSA'er kun udveksles på
basis af broadcast eller multicast; det kan sagtens være unicast.
Og endelig er jeg ikke eningen i betragtningen om båndbredde-
forbruget.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-08-02 12:58

> LSA bruges lige så ofte om "lodningsfri, skruefri, afisolerings-
> fri", oftest i sammenhængen "LSA-række"

Det var den eneste sammenhæng jeg kendte, indtil nu (dvs igår).

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 15-08-02 15:15

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
>
> Men LSA har åbenbart flere meninger, så der skal skrives en tilføjelse
> til LSA afsnittet - og evt. en tilføjelse til OSPF, der i nuværende

En simpel reference til ospf med to-tre ord under lsa ville være
fyldestgørende IMHO.
Desuden er OSPF ikke direkte baseret på baseret på båndbredde, men cost.
Cost kan så være beregnet på baggrund af båndbredde, men man bør også
tage højde for latency, reliability og i nogle tilfælde politik.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-02 21:51

On Thu, 15 Aug 2002 16:14:33 +0200, Hroi Sigurdsson
<hroi@asdf.dk> wrote:

> Desuden er OSPF ikke direkte baseret på baseret på båndbredde, men cost.
> Cost kan så være beregnet på baggrund af båndbredde, men man bør også
> tage højde for latency, reliability og i nogle tilfælde politik.

Teknisk set er OSPFs metric (altså cost) 'dimensionless', så man
kan vælge at sætte den til lige, hvad man har lyst til for hvert
enkelt interface.

Men i praksis (eller i hvert fald de implementationer jeg kender)
er routeres default cost altid baseret alene på båndbredde.

Og jeg kender ikke nogen netadmin'er, der har givet sig til at
beregne en complex metric (fx. baseret på båndbredde, latency,
reliability og policy, som du nævner) for alle deres interfaces.
Er du undtagelsen?

-A
PS: FUT til .stort
FAQ : http://www.net-faq.dk/