Ny iMac med DVD brænder smider OS X ud!
Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 14-08-02 15:27

Hej gruppe

min søn har lige købt en helt ny iMac med DVD drev,
super duber maskine.

Men, den driller bare enormt meget.

Nu har den på 10 dage smidt OS X ud 7 gange - og starter så op i os 9.2

Den har nu også et problem med at brænde CD'er
en fuld CD på 2 minutter - godt klaret, men det virker bare ikke.

Jeg troede at Mac var mere stabilt end Windows ?????????

Sønnike er temmelig træt af at have brugt 18.000 kr. - til sådan en
citat: "møgmaskine!"

Er der nogen der har et godt råd?
På forhånd tak.

mvh
Flemming Elimar Jensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-08-02 15:38

On Wed, 14 Aug 2002 16:27:23 +0200, Flemming
<flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> min søn har lige købt en helt ny iMac med DVD drev,
> super duber maskine.

Jeg kan blot sige jeg er misundelig, det er en lækker maskine.

> Men, den driller bare enormt meget.

Det må vi have fikset.

> Nu har den på 10 dage smidt OS X ud 7 gange - og starter så op i os 9.2

Hvordan "smidt ud"?

Prøv at gå ind i Kontrolpaneler -> Startdisk og vælg din OS X
system-mappe og genstart.

> Den har nu også et problem med at brænde CD'er
> en fuld CD på 2 minutter - godt klaret, men det virker bare ikke.

Hvilken software bruger du til at brænde CD'ere?
Definer "virker ikke". Gives der fejlmeddelelser? I givet fald hvilke?

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-08-02 16:09

In article <3D5A68CE.184A7466@web-com.dk>,
Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> Er der nogen der har et godt råd?

Ja. Lær at komme med præcise fejlbeskrivelser.

Du giver ikke eventuelle hjælpere meget at gå efter.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 14-08-02 16:19

On 14/08/02 16:27, in article 3D5A68CE.184A7466@web-com.dk, "Flemming Elimar
> [...]

> super duber maskine.
>
> Men, den driller bare enormt meget.
>

> Nu har den på 10 dage smidt OS X ud 7 gange - og starter så op i os 9.2

Smidt ud?! Altså systemet er slettet fra harddisken? Hvad sker der hvis i
holder "alt"-tasten nede under opstart?

Hvad gør I når det går galt? Er det ved bestemte arbejdsrutiner - eller er
det bare helt umotiveret?

> Den har nu også et problem med at brænde CD'er
> en fuld CD på 2 minutter - godt klaret, men det virker bare ikke.

Hmm... Beskriv hvordan I brænder cd'erne. Det lyder underligt.

> Jeg troede at Mac var mere stabilt end Windows ?????????

Selvfølgelig er Mac OS da mere stabil end Windows

> Sønnike er temmelig træt af at have brugt 18.000 kr. - til sådan en
> citat: "møgmaskine!"

Øhm - skrev du ikke lige det var en "super duber maskine"?

Men jeg kan godt forstå jeres frustrationer med de nævnte problemer!

Jesper

--
<http://www.mac-biddet.dk>

Fra : Jesper

Dato : 14-08-02 17:08

> [...]

> Jeg troede at Mac var mere stabilt end Windows ?????????
>

> Sønnike er temmelig træt af at have brugt 18.000 kr. - til sådan en

Jeg kan på det varmeste anbefale at du får partitioneret svesken og så
får smidt OS 9 og OS X på hver sin partition, det andet med begge
systemer på samme volume er noget værre rod og det går der ged i, jeg
har haft det samme problem (men ikke så udpræget) på min PowerMac G4/400
MHz, indtil jeg partitionerede. Vil du gøre det ekstra godt, så laver du
en partition til swapfilerne og bruger freeware programmet SwapCop til
at flytte dem.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 11:47

On Wed. d. 14 Aug. 2002 kl. 16:07 GMT, Jesper wrote:

> [...]
> systemer på samme volume er noget værre rod og det går der ged i, jeg
> har haft det samme problem (men ikke så udpræget) på min PowerMac G4/400

Mac OS X og Mac OS 9 kan sagtens ko-eksistre på samme partition - helt
uden problemer. Problemerne kan først opstå i classicmiljøet samt mac OS
9 når den samme mac OS 9 systemmappe bruges til at boote begge.
(forskellige indstillinger)

Hvis Flemmings søn aldrig har brugt Mac OS 9 vil han
fomegentlig/forhåbentlig end aldrig overveje at boote direkte i Mac OS 9

> Vil du gøre det ekstra godt, så laver du
> en partition til swapfilerne og bruger freeware programmet SwapCop til
> at flytte dem.

Hvad skulle det gøre godt for?

Ydelsen er marginalt ringere med mindre de flyttes til en anden og
hurtigere fysisk disk (ikke partition). Selv hvis swap flyttes til en
hurtigere fysisk disk vil ydelsen kun forbedres marginalt. Den
hurtigere fysiske disk vil kunne udnyttes bedre ved at du installerer Mac
OS X på den.

Envidere udgør de 80MB swap filer som Mac OS X genererer intet
fragmenteringsproblem med mindre hans disk er fyldt til bristepunktet.

Har han tilsrtrækkeligt med RAM er det yderst sjældent at Mac OS X
genererer mere en enkelt swap fil (dannes ved boot), samt at de _bruges_
- kort sagt problemet er til at overse.

At flytte swap bibliteket fra /var/vm til en anden partition på en
iMac er ingen løsning. Overvej om du har gjort det fordi du /kan/
eller fordi det er bedre.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-08-02 22:56

> Har han tilsrtrækkeligt med RAM er det yderst sjældent at Mac OS X
> genererer mere en enkelt swap fil (dannes ved boot), samt at de _bruges_
> - kort sagt problemet er til at overse.

Hmmm umiddelbart vil jeg tro de bliver dannet ved behov og slettet når
dette ikke er tilstede. Ved boot har OS'et ikke meget overblik over det
kommende behov når brugeren først fyrer op for programmerne senere!

Tager jeg mon fejl?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 23:27

On Thu. d. 15 Aug. 2002 kl. 21:56 GMT, Michael wrote:

> [...]
> dette ikke er tilstede. Ved boot har OS'et ikke meget overblik over det
> kommende behov når brugeren først fyrer op for programmerne senere!

Jeg kan se at min mach kerne er bootet klokken 11:38:52 og swap0 er dannet
klokken 11:38:53 - Jeg vil tro at swap0 på 80MB dannes ved boot med
mindre swap er slået fra i rc filen. Skal der senere bruges mere dannes der
en ny fil på 80MB når behovet opstår.

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 16-08-02 20:36

Jeg følger lige op på tråden "Ny iMac med DVD brænder smider OS X ud!".

Jeg er kommende Mac bruger og senere ejer :)

Mit spørgsmål er: skal jeg forstå nedenstående, at det godt kan lade sig gøre at boote ind i OS 9, i
stedet for at anvende classic miljøet under OS X? Skal der nogle særlige forudsætninger til? I taler
f.eks. om partitioneringer mv.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg skal til at arbejde som webkoder på et reklamebureau. Jeg har
ydmygst bedt om lov til at opgradere fra OS 9 til OS X, da det vil lette min arbejdsgang en del.
Imidlertid anvender de Quark XPress, hvilket de har fået at vide ikke kan køre under Classic og
derfor har de ikke opgraderet nogen af deres maskiner til OS X. Kan i endvidere sige mig hvorvidt
der er chance for at det vil fungere såfremt der bootes direkte ind i OS 9?

På forhånd mange tak og med venlig hilsen,

Thomas Pilgaard

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-08-02 21:24

Thomas Pilgaard Nielsen <ascii@microcore.dk> wrote:
> [...]
> derfor har de ikke opgraderet nogen af deres maskiner til OS X. Kan i
> endvidere sige mig hvorvidt der er chance for at det vil fungere såfremt

Du kan selv vælge om du vil boote i OS X eller OS 9 i "startdisk" Du kan
også holde "alt/skiftespor"-tasten nede når du starter, så får du
mulighed for at vælge her. Når du booter i OS 9 fungerer det som et
almindeligt OS 9 system uden de begrænsninger der er i Classic. Du kan
bare ikke køre OS X i baggrunden, så det kræver en genstart at skifte.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 16-08-02 22:58

Fantastisk - tak for svar.

mvh - Thomas

> [...]
> almindeligt OS 9 system uden de begrænsninger der er i Classic. Du kan
> bare ikke køre OS X i baggrunden, så det kræver en genstart at skifte.

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary and those who don't.

Fra : Storm

Dato : 17-08-02 14:18

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> almindeligt OS 9 system uden de begrænsninger der er i Classic. Du kan
> bare ikke køre OS X i baggrunden, så det kræver en genstart at skifte.

Kan du henvise til et sted, hvor men kan se mere om begrænsningerne i
Classic i forhold til ren OS 9? Eller er det hurtigt sagt?

Jeg har set det nævnt flere steder, men aldrig opdaget hvad
begrænsningerne præcist er.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 11:32

On Wed. d. 14 Aug. 2002 kl. 14:27 GMT, Flemming wrote:

> Nu har den på 10 dage smidt OS X ud 7 gange - og starter så op i os 9.2

har han valgt Mac OS X som startdisk? (i kontrolpanelet startdisk)

> Den har nu også et problem med at brænde CD'er
> en fuld CD på 2 minutter - godt klaret, men det virker bare ikke.

kan hans medier følge med brænderens hastighed? (og hvordan virker
"det bare ikke" - fejlbeskrivelsen er for vag)

> Jeg troede at Mac var mere stabilt end Windows ?????????

Er den da gået ned?

> Sønnike er temmelig træt af at have brugt 18.000 kr. - til sådan en
> citat: "møgmaskine!"

Mon ikke det skyldes en fejl 40? lad ham lige lære iMac'en og
Mac OS X at kende, før du accepterer slige ukvemsord om en dejlig
maskine.

> Er der nogen der har et godt råd?
> På forhånd tak.

ja, sælg den til mig for en plovmand

Fra : Jesper

Dato : 15-08-02 14:28

> Mon ikke det skyldes en fejl 40? lad ham lige lære iMac'en og
> Mac OS X at kende, før du accepterer slige ukvemsord om en dejlig
> maskine.

Fejl 40, også kendt som Fejl -65 eller fejl i Carbon enheden

Fra : Lars Myrup Lassen

Dato : 15-08-02 20:07

Flemming Elimar Jensen wrote:
> [...]
> super duber maskine.
>
> Men, den driller bare enormt meget.
>

> Nu har den på 10 dage smidt OS X ud 7 gange - og starter så op i os 9.2

Jeg har haft tilsvarende problemer med min Graphite iMac 600mHz - men
jeg har løst det ved at vælge "start-disk" i systemindstillinger i OSX
og så låse indstillingerne (den lille hængelås nederst til venstre i
dialogbox'en).
Siden har min "møgmaskine" boot'et uden problemer (nu i seks uger -
altså bortset fra en dag, hvor min bedre halvdel genstartede dyret fordi
den frøs i Classic (og hun kunne naturligvis ikke lige huske, hvordan
hun gjorde, da jeg kom hjem, tsk - men hun er vel lovligt undskyldt, da
hun på ni'ende år sidder på en performa 400 med system 7,1 )

> [...]
>

> Jeg troede at Mac var mere stabilt end Windows ?????????
>

> Sønnike er temmelig træt af at have brugt 18.000 kr. - til sådan en

Hvis han trænger til at se, hvad en rigtig møjmaskine er, så skulle han
se den Compaq 333mhz med Win98, jeg kæmper med på jobbet - den er godt skod.

> Er der nogen der har et godt råd?
> På forhånd tak.
>
> mvh
> Flemming Elimar Jensen

Håber I har lidt tålmodighed, så skal I nok blive glade for den halve
fodbold med severingsbakke.

mvh

Lars Myrup Lassen