Valg af hingst?
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 14-08-02 14:36

Hejsa.

Lige et af mine naive spørgsmål igen.
Min hoppe af 5 gænger racen ( i ved) kunne jeg måske godt tænke mig at få et
føl på, hun har papirere ( hviklet min vallak ikke har) Hun har en super
tølt, hvordan finder man en hingst, kan man ønske sig en bestemt farve ? hun
er selv rød/ brun med sort man, har tidliger fået 2 røde føl og et brunt ved
jeg. Kan man gå ud fra at vis hingsten også er en god tølter at så bliver
følet det også.Det var lige de første spørgsmål.
VH Gitte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-08-02 17:49

Gitte & Thorleif wrote:
> Hejsa.
>
> Lige et af mine naive spørgsmål igen.
> Min hoppe af 5 gænger racen ( i ved)

Ja, DET ved vi ;)

> kunne jeg måske godt tænke mig at få et føl på, hun har papirere ( hviklet min
> vallak ikke har)

Det er jo selvfølgelig smartest at avle på heste med papir. (Også/især
økonomisk).

> Hun har en super
> tølt, hvordan finder man en hingst,

Der er masser af annoncer i Tölt - medlemsbladet for Dansk
Islandshesteforeing. Man kan også finde nogle på nettet, f.eks. på
www.joras.dk. Ellers så prøv at spørge dig for på f.eks. rideskoler og
andre der har med Islandsheste at gøre.

kan man ønske sig en bestemt farve ?

Det kan man da godt - men det er ikke sikkert man får den ;)

> hun er selv rød/ brun med sort man, har tidliger fået 2 røde føl og et brunt ved
> jeg.

Der er - som nævnt i en anden tråd i denne gruppe - nogle
tommelfingerregler for hvordan generne opfører sig. Disse regler har der
været en artikelserie om i Tölt, og de indgår også i flere bøger.

> Kan man gå ud fra at vis hingsten også er en god tølter at så bliver
> følet det også.

Nej. Men chancerne er bedre.

-dennis

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 14-08-02 20:48

TAAAK
Dit svar udløste flere spørgsmål, og husk lige at ingen spørgsmål er dumme
vel.
Jeg tror min hoppe er 5 gænger, fordi hun kan : skridt, trave, pas tølt og
gallop. På hingste siden ku jeg så læse om 4 gængere, hvad kan de ikke,
eller hvad?
Det er ik fordi jeg er nybegynder vel.ØHHH
Min hoppe og jeg har en klar aftale , jeg bestemmer farten og hun bestemmer
gangarten og jeg aner ikke hvordan jeg kan bestemme gangarten, jeg prøver og
prøver at gøre det folk siger og lige meget hjælper det, vi skiftevis tølter
og passer. Nybegynder ja det må jeg jo indrømme, en gammel en af slagsen.
V H Gitte

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-08-02 01:59

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gallop. På hingste siden ku jeg så læse om 4 gængere, hvad kan de ikke,

De kan ikke ride pas - en gangart som har stor betydning for tölten; jo
bedre pas des bedre tölt. I teorien i hvert fald.

> [...]
tølter
> og passer. Nybegynder ja det må jeg jo indrømme, en gammel en af slagsen.

Prøv at være konsekvent i hvad du foretager dig på hesten og se, hvilken
gangart hesten vælger.

Men det er jo ikke sikkert, at det er dig, der er noget galt med; måske
skulle du overveje at få dig nogle undervisningstimer (evt. med egen hest
eller måske bare hesten alene) på en islandshesterideskole; man kan læse sig
til meget, men intet slår "the real thing". Og på rideskolen vil de kunne
fortælle dig meget mere end vi kan i dette forum.

Her kan jeg så også lige fortælle om hende som har det græs min egen hest
går og spiser i øjeblikket. Hun har for ikke så længe siden købt sig en
[hest af den unævnelige race], der mere eller mindre konsekvent vælger at gå
i pas. Og jeg tror ikke, at der er fordi hun ikke kan finde ud af at ride
den pågældende race, for hun har redet stort set hele sit liv. Hun overvejer
at få hesten en måned i træning, så den bedre kan lære at gå tölt.

Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men jeg kender "tilfældigvis" en lækker
islandshesterideskole nær Aalborg... hvis det skulle være.

Den kan findes her: http://www.nordjysk-ridecenter.dk
- og dette kan måske betegnes som reklame, men jeg får vel også høvl, hvis
jeg IKKE bringer URL'en!?

Mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som om 14 dage starter på sin 2. sæson på ovenstående rideskole

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 15-08-02 06:48

Hejsa

Tak for altid gode og ikke fordømmende svar.
Jeg bor omkring Hammel i midt jylland. Jeg har lige hørt et rygte om at der
er startet et Islænder center op omkring Gjern, det vil jeg undersøge
nærmere. Jeg må jo overveje det med undervisningen, selv om jeg syntes det
er sjovest bare at ride i skoven.
Og det udløser flere spørgsmål: Min hoppe har en super tølt, gallopere
nødigt, den er elendig og ujævn. Når min vallak gallopere, tølter hun. Er
det normalt at en god tølter har en ujævn gallop?
V H Gitte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-08-02 08:01

Gitte & Thorleif wrote:
> Hejsa
>
> Jeg må jo overveje det med undervisningen, selv om jeg syntes det
> er sjovest bare at ride i skoven.

Efter min mening er det ihvertfald lidt sjovere, når man selv kan
bestemme gangarten. Desuden vil det også være bedre træning for hesten.

De fleste heste vælger ikke så tit tölt selv, især ikke når de er
trætte. Derfor vil den måske komme ud af træning med tiden.

> Og det udløser flere spørgsmål: Min hoppe har en super tølt, gallopere
> nødigt, den er elendig og ujævn. Når min vallak gallopere, tølter hun. Er
> det normalt at en god tølter har en ujævn gallop?

Næ, jeg tror ikke de to ting er forbundet (ikke særligt meget
ihvertfald). Men mange gange forstærker eller forringer hestens bygning
og fysik også dens gangarter.

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 15-08-02 22:43

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev:

>Jeg bor omkring Hammel i midt
>jylland. Jeg har lige hørt et rygte om at der
> [...]

Ellers ligger der en rideskole med "de unævnelige" i Mårslet, hvis
ikke du har noget imod at køre lidt efter det. Jeg er godt tilfreds
med stedet - har nu redet der i ca. 1½ år.

--
Knus,

Trolden, som lige har været med til at køre 300 ud af 1500 baller
halm ind...og nu er træææææt.

Fra : Marlene

Dato : 16-08-02 08:14

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5c207f$0$87282$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ellers ligger der en rideskole med "de unævnelige" i Mårslet, hvis
> ikke du har noget imod at køre lidt efter det. Jeg er godt tilfreds
> med stedet - har nu redet der i ca. 1½ år.

Øh, jeg bor i Mårslet....... Meen kender ikke lige noget til en rideskole
med islændere. Kender kun Skåde Rideskole. Der går dog en masse islændere og
græsser ved Stenege - er det der???

Mvh. Marlene.

Fra : Heidi Falch

Dato : 17-08-02 10:17

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev:

>Øh, jeg bor i Mårslet....... Meen
>kender ikke lige noget til en rideskole
>med islændere. Kender kun Skåde
>Rideskole. Der går dog en masse islændere og
>græsser ved Stenege - er det der???

Nej - det er på Obstrupvej. Nr. 61 for at være præcis

Det er ikke en "rigtig" rideskole, men et sted hvor ejeren har ca 20
-
25 islændere, som der *også* undervises på (ikke på alle 25 dog
*S*). Derudover er der mulighed for opstaldning, bedækning,
turridning mv. Vi har vist pt. 7 ridehold om ugen, heraf de tre for
voksne.

Du skal være velkommen til at kigge ud til os, hvis du er nysgerrig
*S*

--
Knus,

Trolden, som ikke håber at ovenstående opfattes som en reklame.

Fra : Marlene

Dato : 17-08-02 14:16

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5e147e$0$87268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Marlene <tunne@heaven.dk> skrev:
> Du skal være velkommen til at kigge ud til os, hvis du er nysgerrig

Tak - det kan godt være, at jeg gør det.

God weekend.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-08-02 08:07

Gitte & Thorleif wrote:
> [...]
> gallop. På hingste siden ku jeg så læse om 4 gængere, hvad kan de ikke,

De mangler ren pas. De er ihvertfald kåret uden.

Men tölt og pas ligger ret tæt for hesten, så hvis tölten er uren kan
det meget vel svare til en uren/langsom pas.

> [...]
> prøver at gøre det folk siger og lige meget hjælper det, vi skiftevis tølter

Det tror jeg ikke vil gavne hverken dig eller hesten i det lange løb.

Når vi underviser er guldkornet som regel at "samle" hesten (bagende og
forpart lidt ind under hesten), uden at den mister fart eller får for
meget fart på.

Passen er normalt uønsket i langsomt tempo, men hvis hesten har rigtig
pas kan man enten drive den op i pas fra tölten med mere fart (og evt.
mindre samling) eller tage den fra gallopen ved at "rette" hesten op.

Men det er altsammen nemmere at tale om på banen, med en hest under sig ;)

-dennis

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 15-08-02 08:19

Hejsa.

Agumenterne er jo sole klare, jeg finder mig et sted hvor de kan lære mig at
ride min hest ordentlig. Tak.
V H Gitte