MS Windows
briani 27239
Hakkende lyd i XP
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 14-08-02 14:21

Hej NG,

Jeg er lige gået fra Windows ME til Windows XP på min XP1600+ maskine
med GeForce2 GTS grafikkort og Sound Blaster Live! lydkort. Nu oplever
jeg, at lyden hakker når grafikkortet er meget belastet, f.eks. under
hele Nature-scenen i 3DMark2001 (demo'en, ikke benchmark'en).

Hvad kan det skyldes? Der er ingen konflikter og både grafikdriveren
og lyddriveren er Microsoft-certificeret, så vidt jeg kan se.

- Thomas

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 14:24

Thomas Finnerup skrev:

> Hvad kan det skyldes? Der er ingen konflikter og både grafikdriveren
> og lyddriveren er Microsoft-certificeret, så vidt jeg kan se.

Har du prøvet at opdateret Live-driveren på Windows Update?

Madsen.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 14-08-02 14:40

On Wed, 14 Aug 2002 15:23:51 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Har du prøvet at opdateret Live-driveren på Windows Update?

Jeg havde installeret den nyeste Sound Blaster Live! Driver Pack[tm]
fra Creative's hjemmeside, og nu har jeg så også opdateret Creative
Media Driver via Windows Update. Det gjorde ingen forskel. :/

- Thomas

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 15:10

Thomas Finnerup skrev:

> Jeg havde installeret den nyeste Sound Blaster Live! Driver Pack[tm]
> fra Creative's hjemmeside, og nu har jeg så også opdateret Creative
> Media Driver via Windows Update. Det gjorde ingen forskel. :/

Jeg har ikke ret gode erfaringer med Creatives driver packs på
WinXP, så det er muligt at det er den der har lavet koks i det.

Live-kortene har for øvrigt også et problem med PCI latency timing,
eller hvad hulen det nu er det hedder. Jeg har også hørt rygter om
at Live-kortene heller ikke er ret glade for at dele IRQ med andre
enheder og det kan du meget nemt komme ud for at kortet gør under
Win2000 og XP, da disse styresystemer kører med såkaldt IRQ-deling
hvis ellers bundkortet understøtter ACPI, og det gør de fleste
nyere bundkort.

Har du tjekket om der er kommet en nyere BIOS-opdatering til dit
bundkort?

Prøv evt. at kigge på denne side:
http://alive.singnet.com.sg/tech/via.htm hvor problemet med Live-
kortene og knas i lyden er nævnt.

GoogleGroups viser også at flere har problemer med knas i lyden
med Live-kortene. http://makeashorterlink.com/?N51632481

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 14:33

Madsen skrev:

> opdateret

- t

Madsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-08-02 16:43

Thomas Finnerup wrote:
> Hej NG,

> Hvad kan det skyldes? Der er ingen konflikter og både grafikdriveren
> og lyddriveren er Microsoft-certificeret, så vidt jeg kan se.

Hvis du bruger de drivere XP er født med, skal du højst sandsynlig have
nogle nye drivere - det er ingen garanti at de findes i XP.

Arne H.Wilstrup

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 14-08-02 17:20

On Wed, 14 Aug 2002 17:42:39 +0200, "Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk>
wrote:

> Hvis du bruger de drivere XP er født med, skal du højst sandsynlig
> have nogle nye drivere - det er ingen garanti at de findes i XP.

Jeg bruger den nyeste Sound Blaster Live! Driver Pack[tm] fra
Creative's hjemmeside.

Nu har jeg så i mellemtiden opdateret min BIOS'en på mit Asus A7V266-E
fra version 1007 til 1010 og pillet ved de BIOS-indstillinger, der var
omtalt i det link, Madsen gav. Ingen af delene hjalp.

På den side står der også noget om, at de første udgaver af Sound
Blaster Live! ikke følger PCI-standarden ordentligt, og mit er lige
præcis et af de første.

Så er det måske på tide at opgradere til et Sound Blaster Audigy eller
noget i den stil. :]

Tak for hjælpen.

- Thomas

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 17:58

Thomas Finnerup skrev:

> Jeg bruger den nyeste Sound Blaster Live! Driver Pack[tm] fra
> Creative's hjemmeside.

Det er langt fra nogen garanti for at det virker. Snarere tværtimod
har jeg bittert erfaret.

> På den side står der også noget om, at de første udgaver af Sound
> Blaster Live! ikke følger PCI-standarden ordentligt, og mit er
> lige præcis et af de første.

Jeg måtte også skippe mit det første Live!-kort da jeg døjede med
skrattende lyd i perioder på min gamle pc på Win98 og 98SE og det
var endda et Intel-chipsæt, så det er ikke kun Via-chipsæt der har
problemer med Live-kortet.

> Så er det måske på tide at opgradere til et Sound Blaster Audigy
> eller noget i den stil. :]

Tja, men driverne som Creative har lavet til det kort er vist heller
ikke for gode, men skulle være løst med en driver-cd der er udkommet
for ikke ret lang tid siden. Den er beregnet til Live 5.1 og Audigy
under WinXP og jeg er pt. ved at hente den, da jeg har et Live 5.1.
Læs evt. følgende tråd: 'Soundblaster 5.1 og lukkeproblemer af WinXP'
dk.edb.hardware d. 12/08-02. <news:c2D59.142$S02.2708@news.get2net.dk>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 15:07

Madsen skrev:

> [...]
> under WinXP og jeg er pt. ved at hente den, da jeg har et Live 5.1.
> Læs evt. følgende tråd: 'Soundblaster 5.1 og lukkeproblemer af WinXP'

Og den driver kører fint her på WinXP og SB Live 5.1 så den beholder
jeg. Den har fået et ordentlig løft ifht. de tidligere drivere fra
Creative, ser det ud til.

Madsen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-08-02 17:21

Thomas Finnerup <TF@Picco.dk> skrev:

> Hvad kan det skyldes? Der er ingen konflikter og både grafikdriveren
> og lyddriveren er Microsoft-certificeret, så vidt jeg kan se.

Problemet kan være flere ting. Jeg har haft tilsvarende problemer med
knas i lyden både med Creative lydkort og lydkort fra andre
producenter. Her var løsningen at bruge en anden driver til
grafikkortet (TNT2 Ultra).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-08-02 20:26

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Har du fået løst dit problem med ikoner der ofte genoptegner på
> skrivebordet i WinXP? Det ser ud til at jeg har, ved at ændre
> størrelsen på ikoncachen. Hvis du stadigvæk har problemet, så
> prøv evt. dette indlæg: <news:ah4tt3$1849$1@news.cybercity.dk>

Jeg har haft læst indlægget og har også prøvet at ændre værdien og rent
faktisk ser det ud til at virke, men tak for henvisningen alligevel

Det underlige er dog på min bærbare, der også kører XP, der er der
tilsyneladende ingen problemer af den slags, og her har jeg ikke ændret
i registreringsdatabasen.

> Pt. kører jeg med en værdi på 10240 som ser ud til at have løst
> problemet. Det er i hvert tilfælde meget sjældent at ikonerne
> genoptegnes siden jeg lavede den ændring.

Hvordan er det med dine mappeindstillinger? Har det også hjulpet på
det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 20:31

Morten Bjergstrøm skrev:

> Jeg har haft læst indlægget og har også prøvet at ændre værdien og
> rent faktisk ser det ud til at virke, men tak for henvisningen
> alligevel

Ok og velbekom.

> Det underlige er dog på min bærbare, der også kører XP, der er der
> tilsyneladende ingen problemer af den slags, og her har jeg ikke
> ændret i registreringsdatabasen.

Det er mystisk hvad det er der gør at der er galt hos nogle og hos
andre ikke.

> Hvordan er det med dine mappeindstillinger? Har det også hjulpet
> på det?

Nej, det glemmer XP stadig med jævne mellemrum. Det er kun problemet
med at ikonerne på skrivebordet bliver genoptegnet hele tiden, jeg
er sluppet af med, ved at gøre ikon-cachen større.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 18:08

Hej Morten,

Godt nok er dette helt off topic for trådens emne, men ikke for
gruppens emne, så jeg tillader mig lige at ændre subjectet.

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 16-08-02 21:13

Hej

Jeg har haft lign problem med mit SB live og Abit KR7 MB med AMD XP cpu

Det holdt op da jeg hentede de nyeste 4i1 drivere fra VIATECH og inst dem

mvh haug

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 17-08-02 09:54

On Fri, 16 Aug 2002 22:12:50 +0200, "Johnny Haugaard" <hau@image.dk>
wrote:

> Jeg har haft lign problem med mit SB live og Abit KR7 MB med AMD XP cpu
>
> Det holdt op da jeg hentede de nyeste 4i1 drivere fra VIATECH og inst dem

Dem har jeg installeret, men de hjalp desværre ikke mig. Jeg læste
endda et sted (vist på det link som Madsen skrev), at man ikke skal
installere 4-in-1 under XP. Tror jeg.

Tak alligevel. :)

- Thomas

Fra : Madsen

Dato : 17-08-02 18:51

Thomas Finnerup skrev:

> Dem har jeg installeret, men de hjalp desværre ikke mig. Jeg læste
> endda et sted (vist på det link som Madsen skrev), at man ikke skal
> installere 4-in-1 under XP. Tror jeg.

Man behøver det ikke for det følger med i WinXP. Det samme gør det i
Win2000 SP2, men så vidt jeg ved, så skulle det ikke skade noget at
installere den nyeste 4in1 under WinXP eller Win2000 SP2.
Hos nogle bliver pc'en mere stabil af det og hos andre bliver den
ustabil. Her er det det sidste, så jeg kører med den indbyggede.
(På WinXP Pro).

Madsen.