Allergivenlig kat
Fra : KT

Dato : 14-08-02 13:21

Hejsa!

Min nabo og jeg sidder - igen - og fantaserer om vores fremtidige katte, men
min nabo har det problem, at der er katteallergi i hendes familie. Da det jo
ville være lige groft nok at "afskrive" sin familie pga. en kat (eller 2
eller 10........) lurer hun lidt på, om der findes allergivenlige
katteracer? Hun har hørt noget om, at norsk skovkat kunne være sagen - er
der nogen, der ved, om der er hold i de rygter? Og hvordan er det med
pelspleje for dem?
Vi har også set på billeder af sådan en hårløs rynket kat......men den synes
vi alligevel er for grim!!
Håber nogen kan hjælpe os lidt her!

Mvh. Line

Fra : Pernille Scharff

Dato : 14-08-02 13:39

Hej Line,

jeg er selv katteallergiker - konstateret ved priktest for 5-6 år
siden - men har altså to norske skovkatte og en Maine Coon. Jeg bliver
som regel lidt irriteret i øjne og næse af huskatte og persere... Og
hvis jeg bliver kradset af en kat - osse mine egne - får jeg nogle ret
voldsomt hævede rifter. Men i det daglige mærker jeg ikke noget til min
allergi og har også kattene med i seng.

Jeg har fundet en god side om katteallergi her :
http://www.geocities.com/RainForest/2790/allergy.html

Undersøgelser tyder på, at katte med "natur-pels" som norske skovkatte,
sibiriske skovkatte og Maine Coons har færre katte-allergener i pelsen
end andre racer, og også at hunkatte og hankastrater har færre
katte-allergener generelt. Desuden er der forskel på om man reagerer på
kattens pels, eller på kattens spyt og skæl - reagerer man på spyt og
skæl er Rex og Sphynx-katte (dem med lidt eller ingen pels) selvfølgelig
ikke ideelle!

Så jeg vil foreslå at din nabo besøger opdrættere af skovkatte og maine
coons for at finde ud af, om hun reagerer allergisk. Man kan forhindre
mange allergiproblemer ved at holde kattene ude af soveværelset (selv om
det er hyggeligt at ha' dem med i seng!) og ved at støvsuge møbler osv.
jævnligt.
Og så har vi hjemme hos os glæde af at putte kattene i bad i varmt vand
ca. hver 14. dag for at tage løse hår og skæl som måske kan irritere
vores allergiske luftveje. Det skal de selvfølgelig også lære fra de er
killinger...

Pelspleje: Se evt. i tråden "Børstning af Maine Coon"...om pelspleje af
semilanghår. Jeg vil mene at skovkatte ikke behøver at blive børstet
mere end 1-2 gange om ugen, men når katten skal vænnes til børstning og
især i fældetiden er det en god ide at børste dagligt. Der er også
forskel på kattenes pelskvalitet - nogle filtrer mere end andre!

Spørg endelig, hvis du vil vide mere...

/Pernille

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 14-08-02 20:23

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message news:<88s69.952$ww6.191443@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> især i fældetiden er det en god ide at børste dagligt. Der er også
> forskel på kattenes pelskvalitet - nogle filtrer mere end andre!

Hej!
Ved du noget om temperamentsforskelle på sibiriske skovkatte og norske
skovkatte? Har du måske nogle gode links? Det lader til (ifølge det
link du henviser til) at den sibiriske skovkat bedre tåles af
allergikere end andre katte, er der nogen der har erfaringer med
dette?
På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Mette (Line's nabo!)

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-08-02 10:51

Hej Mette,

> [...]
> link du henviser til) at den sibiriske skovkat bedre tåles af
> allergikere end andre katte, er der nogen der har erfaringer med

jeg har desværre ikke selv erfaringer med sibiriske skovkatte, men de
norske af slagsen er nogle vældig hyggelige og sociale misser...

Men det er ikke så længe siden vi diskuterede sibiriske kontra norske
skovkatte her i gruppen, prøv evt. en søgning på groups.google.com - søg
på dk.fritid.dyr.kat og sibirisk...der kom i hvert fald et par links på
bordet.

/Pernille

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-08-02 13:39

KT wrote:

> [...]
> pelspleje for dem?
> Vi har også set på billeder af sådan en hårløs rynket kat......men den synes

Jeg ved ikke noget om allergivenlige katte, men var det mig der stod
i situationen ville jeg ikke engang overveje det.
Det kan godt være at I vil kunne finde en kat hun kan tåle nu men hvad

om 2, 3 eller 6 år?

Min eks er også allergisk overfor katte (og stort set alt andet med
pels)
men kunne godt tåle ildere. Ihvertfald de første 3-4 år. Så begyndte
hun også at reagere på ham.

Er der først risiko for allergi er det IMHO ikke noget man skal begynde
at "eksperimentere" med.

/Robert