Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering med lang lukkertid
Fra : martin

Dato : 14-08-02 13:12

Da jeg er interesseret i at tage billeder af lyn, fyrværkeri o.l. med lang
lukkertid, men ikke har et digitalkamera hvor lukkertiden manuelt kan
indstilles har jeg fået adgang til et Olympus OM101.

Med dette kamera kan jeg tage billeder med lang lukkertid ved at bruge
"bulk" indstillingen, hvor jeg holder udløserknappen ned i så lang tid
lukkeren skal være åben.

Er dette anvendeligt ved fotografering af f.eks. lyn? eller bliver kameraet
rystet for meget ved denne metode? Jeg har naturligvis tænkt mig at benytte
stativ.

--
Martin Kaltoft

Fra : Søren Blom

Dato : 14-08-02 13:20

"martin" <martin@nospam}nitro.dk> skrev

> [...]
kameraet
> rystet for meget ved denne metode? Jeg har naturligvis tænkt mig at

Det bliver alt for rystede, for skal du fotografere f.eks. lyn, så skal du
have en lukke tid der tælles i minutter, selvom du bruger stativ, så vil
dine billeder blive rystede.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 14-08-02 14:12

Hej Martin,

Jeg er enig med Søren, det vil være næsten umuligt at holde kameraet 100%
still, også selv om du har det stående på stativ...Selvfølgelig, hvis
knappen du skal betjene er yderst gnidniningsfri kan det måske lykkes
anyway??!

Venligst

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Pico

Dato : 14-08-02 15:36

William A. Husted, eaid.dk wrote:
> [...]
> 100% still, også selv om du har det stående på stativ...Selvfølgelig,
> hvis knappen du skal betjene er yderst gnidniningsfri kan det måske

Jeg benytter som regel en trådudløser selvom de jo idag er elektroniske.
Et "stabilt" stativ er næsten obligatorisk sammen med en trådudløser ved
optagelser på bulb.
Pico

Fra : Amund Johansen

Dato : 14-08-02 22:07

"William A. Husted, eaid.dk" <william@eaid.dk> wrote in

> [...]
> 100% still, også selv om du har det stående på stativ...Selvfølgelig,
> hvis knappen du skal betjene er yderst gnidniningsfri kan det måske

   Hei,
med et godt stativ og snorutløser er det ikke *noe* problem med rystelser.
Jeg har tatt bilder på over 1,5 timer på denne måten - uten rystelser.

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : martin

Dato : 15-08-02 11:24

> Hei,
> med et godt stativ og snorutløser er det ikke *noe* problem med rystelser.
> Jeg har tatt bilder på over 1,5 timer på denne måten - uten rystelser.

Skal denne udløser være lavet specielt til kameraet, eller findes de så de
virker på alle kameraer?

Hvad koster sådan en udløser?

--
Martin Kaltoft

Fra : Amund Johansen

Dato : 15-08-02 12:26

"martin" <martin@nospam}nitro.dk> wrote in

> Skal denne udløser være lavet specielt til kameraet, eller findes de så
> de virker på alle kameraer?
>
> Hvad koster sådan en udløser?
>
> --
> Martin Kaltoft

   Det var med standard snorutløser på vanlig speilrefleks !
Hele poenget er at man velger "bulb" hvor man trykker en gang for å åpne
lukkeren og en gang for å stenge den. Ikke noe hokus-pokus i det hele tatt.

mvh
Amund

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 14-08-02 17:11

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
> have en lukke tid der tælles i minutter, selvom du bruger stativ, så vil

Det kommer an på om billederne indeholder andet lys end det, der
kommer fra lynet.

Selve lynet varer kun en lille brøkdel af et sekund. Præcis som et
flashglimt.

Hvis man fotograferer med flash i et 100% mørkt rum er det bedøvende
ligegyldigt om man bruger 1/500 af et sekund eller 5 minutter som lukkertid.
Flashlyset varer alligevel kun nogle få tusindedele af et sekund.

Det sammen gælder for fotografering af lyn (hvis man ser bort fra andre
lyskilder; gadelamper og sådan).

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Per Herholdt

Dato : 14-08-02 17:34

Søren Blom wrote:
> Det bliver alt for rystede, for skal du fotografere f.eks. lyn, så
> skal du have en lukke tid der tælles i minutter, selvom du bruger
> stativ, så vil dine billeder blive rystede.

Hej
Jeg er ikke enig i at det er nødvendigt med minutlange lukkertider. Jeg var
heldig at fange et lyn på 1/60.
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=7890&kode=
Tag et par billeder med forskellig tid og blænde og find en belysning der
giver en tilstrækkelig skummel/stemningsfuld belysning (måske 5- 15
sekunder, jo længere jo større mulighed for at fange et lyn) og skyd så løs
til du er heldig at fange et lyn.
--
MVH Per

To start press any key --- where is the anykey??

Fra : Pico

Dato : 14-08-02 21:31

Per Herholdt wrote:
Klip
> [...]
> 15 sekunder, jo længere jo større mulighed for at fange et lyn) og
> skyd så løs til du er heldig at fange et lyn.

Ja den er god med dig et lyn på et billed, næ det gælder om at have
temmelig mange på samme billed.
Tænk også på prisen hvis det er analog som hos mig.

> To start press any key --- where is the anykey??

Lige foran dig under lynene.
Pico

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 15-08-02 09:13

> Ja den er god med dig et lyn på et billed, næ det gælder om at have
> temmelig mange på samme billed.

Ikke nødvendigvis ;)
Kig på:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=13221

Pia

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-08-02 10:49

"Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> wrote in message

> Ja den er god med dig et lyn på et billed, næ det gælder om at have
> [...]

Rigtige mænd er hurtige nok til at fange et lyn på 1/2 sekund:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=11826

/Alex

Fra : Søren Blom

Dato : 15-08-02 16:47

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev

> Rigtige mænd er hurtige nok til at fange et lyn på 1/2 sekund:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=11826

også et godt billede, men du skulle lige tage og sende det en tur igennem
Photoshop ol. for at fjerne det tagudhæng i øverst venstre hjørne, det
forstyrre det samlede indtryk for meget.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Pico

Dato : 15-08-02 17:25

Alex Linaa wrote:
> "Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> wrote in message

> Rigtige mænd er hurtige nok til at fange et lyn på 1/2 sekund:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=11826

Det er efter min mening ikke særligt godt. Måske meget sjovt fordi
det bugter sig over huset, men ......
Pico

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 07:30

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote in message

> Det er efter min mening ikke særligt godt. Måske meget sjovt fordi
> det bugter sig over huset, men ......

Selvfølgelig er det ikke så godt som hvis der var maipuleret flere lyn ind,
og ændret på baggrunden.
Det var heller ikke det der var meningen, men derimod at tage et autentisk
billede af et lyn som det ser ud i det splitsekund det forekommer.
Autentiske snapshots er sjældent så gode som behandlede billeder, men det
skal de heller ikke være.

/Alex

Fra : Pico

Dato : 16-08-02 16:37

Alex Linaa wrote:
> [...]
> forekommer. Autentiske snapshots er sjældent så gode som behandlede
> billeder, men det skal de heller ikke være.

Ja, ja godt ord igen.
Jeg tænkt nu heller ikke på efterbehandling, men mere det at få mere på
filmen. Det synes jeg nu ser bedre ud.
Pico

Fra : Søren Blom

Dato : 15-08-02 16:43

"Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> skrev
>Ikke nødvendigvis ;)
>Kig på:
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=13221

Godt billedet, lynet er fanget virkelig godt og rent teknik er billedet også
et kvantespring fra Per Herholdt, godt gået.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Pico

Dato : 15-08-02 17:23

Pia Klit Larholm wrote:

> Ikke nødvendigvis ;)

Ja det må jeg nok indrømme.
Pico

Fra : Søren Blom

Dato : 15-08-02 16:39

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> skrev
> Jeg er ikke enig i at det er nødvendigt med minutlange lukkertider. Jeg
var
> heldig at fange et lyn på 1/60.
> http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=7890&kode=

Som du selv skriver, så var du heldig at fange et lyn med en langsom lukke
tid, det er bare beklageligt at billedet teknisk er helt af helvedes til og
direkte kedeligt at se på.

Men det er nu alligevel godt gået at fange et lyn på så langsom lukketid.
Men havde du brugt en længere lukke tid og en anden lokalitet kunne du have
fået et kanont billede ud af selv samme lyn.
Kunsten i at fotografere lyn, er at man skal ud på landet hvor det er mørkt,
man får ikke den fede effekt fra lynet med, når der er andet lys.
Men det er jo min mening.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Per Herholdt

Dato : 15-08-02 21:12

> [...]
> Kunsten i at fotografere lyn, er at man skal ud på landet hvor det er
> mørkt, man får ikke den fede effekt fra lynet med, når der er andet

Ja, det er ikke et superbillede, det er bare for at sige at man ikke behøver
at opgive helt selvom man ikke har et stativ støbt i beton og et kamera med
lukkertider på en time
--
MVH Per

Fra : Martin Franch

Dato : 14-08-02 13:29

Hej - du skal have en fjernudløser på kameraet, så fungerer det fint på et
solidt stativ...
Mvh Martin Franch