include
Fra : Mega-Hawk

Dato : 14-08-02 09:32

Jeg er igang med at lave en hjemmeside og jeg vil gerne have
størstedelen delt op i mapper så det er styr på det.
Jeg bruger meget komandoen include.
Siger vi bare jeg har roden og en mappe som hedder Menu og en som
hedder Test.
Hvis min Menu så ligger i mappen Menu og der ligger en fil i test
hvori jeg vil includere filen menu.
Er det så muligt at gøre det uden at skrive hele stien til hvor
menu ligger?
Altså hvor jeg skriver at den skal en mappe tilbage og så ind i
mappen Menu og hente filen.

Håber i forstår hvad jeg mener

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-08-02 10:02

Mega-Hawk <mega-hawk@oncable.dk> wrote in news:ajd4ig$sal$1@sunsite.dk:

> Altså hvor jeg skriver at den skal en mappe tilbage og så ind i
> mappen Menu og hente filen.

include "../ny_mappe/blabla.php";

Mvh.
/Thomas

Fra : Claus Sørensen

Dato : 14-08-02 10:31

Mega-Hawk wrote:

> Altså hvor jeg skriver at den skal en mappe tilbage og så ind i
> mappen Menu og hente filen.

Jeg har en variabel $rootdir, som jeg sætter i hvert eneste PHP-dokument
(det dokument som angives i browseren).

Værdien sættes til den relative sti til hjemmesidens rod.

Eksempeler:

Hjemmesidens rod:

/hjemmeside

Menuens adresse på systemet:

/hjemmeside/include/menu.inc.php

Hjemmesiden adresse på systemet:

/hjemmeside/projekter/terasse/plan.php

I filen plan.php vil der stå:

<? $rootdir="../../" ?>

<? include $rootdir."include/menu.inc.php" ?>

De herligste hilsner

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-02 10:58

Claus Sørensen wrote:

> [...]
>
> I filen plan.php vil der stå:
>
> <? $rootdir="../../" ?>

> <? include $rootdir."include/menu.inc.php" ?>

Eeeh... det var da en besværlig løsning... brug i stedet

<?php
include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/includedir/includefil.php");
?>

Kan bruges på alle sider, uden at ændre noget?!?

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 15-08-02 07:35

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]

> ?>
>
> Kan bruges på alle sider, uden at ændre noget?!?

jeps. Hvis man så vil have en lignende funktion (dvs et alternativ til
hardcodede paths) til de billeder og stylesheets som ligger i
includefilerne, og som bliver inkluderet på forskellige niveau'er, så er
flg en mulighed:

$current = split("[/]", "$_SERVER[REQUEST_URI]"); /* del aktuelle path
op i bib-og fil-bidder */

$docroot = "";
for($i=3; $i<count($current); $i++){ /* $i skal ændres afh. af
forholdene på din server */
$docroot .= "../";
}
echo "<p>docroot: ". $docroot; #test