Dværggurami yngel
Fra : Henrik Kartin

Dato : 14-08-02 09:26

Jeg har to par dværggurami'er i mit 325 l akvarie og de bygger skumrede på
livet løs.
Nu er det så bare, at jeg gerne vil vide, hvordan jeg bedst muligt beskytter
ynglet, når og hvis der kommer noget ud af det.
Jeg har læst både at man skal fjerne ungerne og at man skal fjerne hannen.

Ud over gurami'erne har jeg neonfisk og maller.

Er der nogle, der har erfaringer med det? Jeg vil også gerne vide, hvad jeg
skal fodre med og hvordan jeg skaffer det.

Mvh.

Henrik Kartin

Fra : Plesner

Dato : 14-08-02 18:35

> [...]
> beskytter ynglet, når og hvis der kommer noget ud af det.
> Jeg har læst både at man skal fjerne ungerne og at man skal fjerne

Du kan fange hele skumreden i en kop eller lignende.

> Er der nogle, der har erfaringer med det? Jeg vil også gerne vide,
> hvad jeg skal fodre med og hvordan jeg skaffer det.

Jeg bruger selv mikroorm, men har tidligere haft gode resultater med den
Liquifry (nr. 1 tror jeg), som er til æglæggende arter. Senere er artemia
godt. Mikroorm får du fra en, der har kulturer i forvejen. Liquifry køber
du hos dyrehandleren.

M.v.h.
Plesner

Fra : Martin

Dato : 15-08-02 23:17

> Er der nogle, der har erfaringer med det? Jeg vil også gerne vide, hvad jeg
> skal fodre med og hvordan jeg skaffer det.

Jeg lavede et vellykket yngleforsøg på mit guldguramipar for 3 måneder
siden. Nu er de overlevende unger (godt 50 stk) 3-6 cm store.

Parret og deres skumrede skal have ro, før det lykkedes. Jeg flyttede
parret over i en lille ynglekumme på 30 liter. Hannen fortsatte med
sin skumredebygning også i den nye kumme, og der gik ikke mere end en
uges tid, før skumreden gik i opløsning, og en masse (meget) små æg
flød rundt i overfladen.

Jeg fjernede straks yngleparret tilbage i hovedkummen, da der efter
sigende ikke går mange dage fra æglægning, til guramierne selv
begynder at 'snacke' på æggene.

Æggene klækkede og jeg fodrede med liquifry, indtil ungerne var store
nok til at tage hjemmeklækkede artemia. (Når ungernes øjne er omkring
på størrelse med en artemia-krebs, kan du skifte foder). Jeg klækker
artemia med mærket "Artemia Salina Eldorado" som jeg køber hos Akvarie
West. Jeg har ikke talt efter, men det forekommer mig, at dette mærke
har en god klækkeprocent.

Pas på med at begå den samme fejl som jeg gjorde: Brug ikke bundlag i
opdrætsakvariet. 200 miniguramier skider for et godt ord, og hvis du
skal have en chance for at støvsuge bunden (med en luftslange) er det
så godt som umuligt at holde ordentligt rent hvis der er sten i
bunden.

Brug et skumgummi luftpumpebaseret filter (ca. 50 kr.). Så får du
hurtigt biologien i gang i ynglekummen. Jeg havde store
nitritproblemer i starten, da jeg kørte uden filter fra starten, og
måtte skifte store dele af vandet dagligt for at holde værdierne nede
på et acceptabelt niveau.

Jeg mistede også mange unger i starten på vandskift. Det småkravl er
så småt, at man nærmest skal sigte vandet ud af kummen gennem en
artemia-si for at undgå at skylde ungerne med ud... Det havde jeg
meget sjov med!

Men på den anden side skal man næppe sætte næsen op efter at redde
hele kuldet. "Survival of the fittest" og alt det der...

Held og lykke med det! Det er skide skæg, når det lykkes.

Hej fra

Martin