CSS positionering 2
Fra : Claus

Dato : 18-02-01 16:34

Bjarne R skrev den 15.

>Jeg har forgæves ledt efter sites, der udelukkende anvender CSS,
>men det lader til, at de fleste anvender tables sammen med CSS.
>Det burde jo ikke være nødvendigt.
>Hvem ka'?

http://www.w3.org/Style/CSS/

Det er vist et godt sted :)

mvh Claus

Fra : Bjarne R

Dato : 18-02-01 17:16

> http://www.w3.org/Style/CSS/
>
> Det er vist et godt sted :)
>
> mvh Claus

Ja, man kan sagtens være morsom )
tak for linket, som jeg har studeret tidligere uden dog at have
kigget på koden. Det undrer mig bare i al almindelighed, at sites,
der roser CSS i høje toner, stadig har en udbredt anvendelse af
tables i deres design. Er det fordi, CSS alligevel ikke er så
genialt? eller fordi CSS ikke rigtig er slået igennem endnu? eller
...??

mvh

Bjarne

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 18-02-01 18:16

Bjarne R <Bjarne@scandy.com> skrev:
> [...]
> tables i deres design. Er det fordi, CSS alligevel ikke er så
> genialt? eller fordi CSS ikke rigtig er slået igennem endnu? eller

Jeg vil bare slå een ting fast: CSS er genialt! Jeg er hoppet helt væk fra
brugen af tables og sidder idag med en side der ser ligesådan ud som den
gamle og tilmed med en mindre kode. (Min side er heller ikke det 8.
vidunder, men sindsyg grim er den heller ikke.)

Til dit spørgsmål er der to muligheder:
1.) Problemet med NN 4.x [1] og CSS. NN 4 understøtter ikke CSS2 og ofte har
den problemer med floats som er en af CSS' fordele. Mange "programmører"
vælger så det æstetiske aspekt frem for tilgængeligheden og
"programmerer"[2] siderne så NN 4 brugere kan se siderne ligesom alle andre.
2.) "Programmørene" er dovne. Nogle gider ikke at lave siderne så alle kan
få fat i sidens inhold, da det er for "svært" og for tidskrævende.

[1] Sådan som det ser ud lige nu er folk ved at hoppe fra NN4 så problemet
med NN4 forsvinder langsomt og bliver til ingenting.
[2] Programmere er et dårlig valgt ord da HTML er et markeringssprog og ikke
et programmeringssprog.

Hilsen Peter

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-02-01 18:21

"Kjaer og Monsson" <kjarmons@worldonline.dk> skrev
> [2] Programmere er et dårlig valgt ord da HTML er et markeringssprog og
ikke
> et programmeringssprog.

Jeg har egentlig tit tænkt over hvad man skulle kalde det, og indtil videre
har jeg tænkt mig til disse:

Formatere (Nej, vel!)
Kode html (hmmm....)
Skrive html (Nok mit bedste bud)

Hvis vi nå ser bort fra sælgere og andre buzzwordelskende folk hvad er så
den korrekte angivelse for det at "skrive html".

--
Jakob Andersen
<http://www.usenet.dk> - alt om usenet

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 18-02-01 18:33

Jakob Andersen <jakob@andersen.as> skrev:
> Hvis vi nå ser bort fra sælgere og andre buzzwordelskende folk hvad er så
> den korrekte angivelse for det at "skrive html".

HTML er: et markeringssprog.
Hvad gør jeg med HTML? Jeg skriver det.
Så langt så godt, men:
Hvad er jeg? En HTML skriver? En HTML markør? Jeg aner det ikke.

Hilsen Peter

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 19-02-01 03:05

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Skrive html (Nok mit bedste bud)

Hvorfor ikke kode HTML? - tags er vel koder på et eller andet plan... Men
OK, hvis vi så siger Skrive HTML og Kode ASP - hvad så med CSS?

> buzzwordelskende folk

buzzword ER et buzzword :)

Mvh
Jonas

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-02-01 18:01

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> udtrykte:

>Hvorfor ikke kode HTML? - tags er vel koder på et eller andet plan... Men
>OK, hvis vi så siger Skrive HTML og Kode ASP - hvad så med CSS?

Jeg betragter CSS som en del af HTML, altså skriver jeg CSS.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-02-01 19:04

Sun, 18 Feb 2001 16:16:29 GMT, skrev Bjarne R <Bjarne@scandy.com>:

>Er det fordi, CSS alligevel ikke er så
>genialt? eller fordi CSS ikke rigtig er slået igennem endnu? eller
>..??

CSS er genialt nok, men positionering understøttes ikke ensartet af
alle browsere (endnu).

Det er et stort arbejde, at få et acceptabelt resultat.

Så da tabeller er nemmere at bruge...

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-02-01 20:09

Bjarne R wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er det fordi, CSS alligevel ikke er så
> genialt? eller fordi CSS ikke rigtig er
> slået igennem endnu? eller ...??

CSS er genialt!

Men der er en række faktorer, som gør at tables stadig anvendes til at
layoute et dokument. Her er nogle bud:

1) Netscape 4
NN4 er som jeg ser det den største forhindring for et Internet, hvor
standarder overholdes og websider er handicapvenlige. Netscape 4 burde
være taget af markedet for flere år siden....
http://www.webstandards.org/wfw/ns0700.html

2) WYSIWYG-editorer (og dem som bruger dem)
WYSIWYG-editorer har en meget ringe understøttelse af standarder -
herunder CSS. Man får følelsen af at webudvikling kan sidestilles med
tekstbehandling - og så er det jo meget nemmere lige at smide om sig
med tabellerne.

3) Vaner
Det tager tid at begynde at bruge nye metoder.

---

Damn, det var dejligt at få luft for frustrationerne

Mvh
Jonas

Fra : Bjarne R

Dato : 21-02-01 10:25

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> CSS er genialt!
>
> Men der er en række faktorer, som gør at tables stadig anvendes til at
> layoute et dokument. Her er nogle bud:

Det er rart at høre om andres erfaringer. Jeg startede med at lave en
site med CSS for 1,5 år siden, men gik fra det igen, da NS dengang stadig
blev brugt af en del folk og ikke understøttede CSS ret godt. Nu er
situationen lidt anderledes. Kun få bruger NS (ellers et program jeg
sværgede til i de første pionerår) og nu må de enten se at få opgraderet
eller anvende en ordentlig browser. Man laver jo heller ikke meget til
640x480 opløsning mere eller tager hensyn til dem med 1200 baud modem,
vel! (ja, det var tider).
Jeg er ved at udvikle nogle skabeloner til CSS, så det er hurtigere at
udvikle nye sites. Trods alt: "Content is King"!

Venligst

Bjarne