Havneplads
Fra : Peter Andreasen

Dato : 13-08-02 23:37

Hej,

Jeg har et helt praktisk spørgsmål om havnepladser som jeg håber I
kan hjælpe mig med: Hvordan får en førstegangs båd-ejer egentlig fat i
en plads til båden?. Kan man overtage den fra den forrige ejer af båden
(hvis det er en brugt båd)?
Hvad gør man hvis den sejlklub/havn hvor man gerne vil have plads
har flere års ventetid?

Der er sikkert forskel fra havn til havn, men kan man sige noget
generelt?

- peter

Fra : JJC

Dato : 14-08-02 07:43

For at starte bagfra. Ja, det er meget forskellig fra havn til havn, ja enda
fra klub til klub selv om de anvender den samme havn.

I århus har vi 4 lystbådshavne, Marselis, Kaløvig og Egå hvor man skal købe
et andelsbevis. I Århus Havn, der er komunalt ejet, er der flere klubber.
Nogle har en venteliste, hvir man får et nummer og når alle foran en har
fået en plads er det dig der får den næste. Andre vælger selv rækkefølgen,
efter bådtypen, arrangement i klubben m.v.

Mit råd til dig er at ringe til de havne der er i dit område og spørg dig
frem. Der er ikke en nogen standard måde at få en plads, men det er heller
ikke nogen umulighed.

MVH JJC

Fra : Jimmi Wolff

Dato : 14-08-02 22:38

Jamen, hvad gør man så med sin nyindkøbte båd eller køber man først en båd
når man har en havneplads.

Fra : Thomas T

Dato : 15-08-02 08:14

Mange steder kan man ikke få en plads før man har en båd. F.eks. i
Fredericia.

ThomasT

Fra : Jimmi Wolff

Dato : 15-08-02 12:07

det er jo fedt nok, så køber men en båd, tager ned til sin havn for at få en
havneplads, men får af vide at der er 2 års ventetid. Hvad gør man så lige
de to år????????

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 15-08-02 15:05

On Thu, 15 Aug 2002 13:06:33 +0200, "Jimmi Wolff"
<jimmi1311@stofanet.dk> wrote:

>det er jo fedt nok, så køber men en båd, tager ned til sin havn for at få en
>havneplads, men får af vide at der er 2 års ventetid. Hvad gør man så lige
>de to år????????

Finder en havn hvor der er plads ))))))

Hilsen Bjarne

Fra : Peter Andreasen

Dato : 15-08-02 21:33

Bjarne Kristensen wrote:
> On Thu, 15 Aug 2002 13:06:33 +0200, "Jimmi Wolff"
>
> Finder en havn hvor der er plads ))))))

Tak for de opklarende svar i tråden. Jeg må dog lige være sikker på at
jeg har forstået systemet... For at blive konkret: jeg overvejer at købe
en lille sejlbåd, og jeg kunne godt tænke mig at have den liggende i
Svanemøllen Havn. Ifølge deres hjemmeside er der 2-3 års ventetid på en
havneplads. Det virker lidt absurd hvis jeg skal melde mig ind i _to_
sejlklubber (een hvor jeg kan få en plads og een i Svanemøllen Havn for
at stå i kø). Men det er måske sådan folk gør når de køber deres første
båd (eller skal flytte)?

- peter

Fra : JJC

Dato : 16-08-02 07:40

Ja, jeg er bange for at det er sådan. Jeg har selv været turen igennem, har
købt en plads i en havn der lå 30 minutters kørsel fra mit hjen. Men har jeg
fået plads i den nærmeste havn, og mangler kun at sælge min plads i Kaløvig.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-08-02 08:17

On Thu, 15 Aug 2002 22:33:15 +0200, Peter Andreasen <pandr@pandr.dk>
wrote:

>jeg kunne godt tænke mig at have den liggende i
>Svanemøllen Havn. Ifølge deres hjemmeside er der 2-3 års ventetid på en
>havneplads.

Forstår jeg ikke - min nabo har nu 2 gange fået en plads "fra dag til
dag" i dén havn (2 gange i løbet af en 5-årig periode).

Mvh...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-02 13:45

> [...]

en
> havneplads, men får af vide at der er 2 års ventetid. Hvad gør man så lige

Kunne man anbefale folk at bruge hovedet?

Claus

Fra : Jens Juul

Dato : 16-08-02 12:06

Hej Peter

Før du fortvivler helt bør du være opmærksom på at mange havne oplyser
ventetid til at få en FAST plads. Dvs at du måske kan få en låneplads de
første par år (og flytte lidt rundt i havnen) indtil en FAST plads bliver
ledig. PT er tendensen her i kbh at der er rift om de store pladser og
overskud af små pladser - så hvis det er en lille (smal) båd så skulle
chancerne være rimelige.
Alternativt kan du også starte med at have båden i en af sydhavnsklubberne
indtil du kan få plads i svanemøllen. Og så er der lynetten som er en ret
billig og god havn - her starter du også med en låneplads og får en fast
efter et år eller to. Sådan kom jeg ind i Lynetten uden problemer for 4 år
siden.

Held og Lykke med det

Mvh Jens

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 21-08-02 08:48

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote in message
> Hej Peter

--- snip ---

> Sådan kom jeg ind i Lynetten uden problemer for 4 år
> siden.

Og Lynetten har andre fordele - ikke mindst har man masser af plads på land.

Fra : glenn007

Dato : 21-08-02 08:09

Jeg har netop købt min første båd og der var ingen problemmer med at få
en plads i ishøj havn.
Til at starte med har jeg fået en midlertidig plads som så vil blive
byttet ud med den rigtige faste plads når ham der ligger til leje på
"min" nye plads har flyttet sin båd.
Når man eksempelvis i ishøj havn lejer en midlertidig plads betaler man
600 kr. om md. indtil den faste plads er klar og de penge man så har
betalt indtil da bliver modregnet i købsprisen for den faste plads.
Så vidt jeg ved er svannemøllen ikke vildt langt væk fra ishøj så måske
skulle du prøve at snakke med dem.

http://www.kandu.dk/