ZyWall 1
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-08-02 23:22

Er der nogen der har erfaringer med ZyWall 1 ?

Jeg tænker bruge den som firewall på en Tiscali ADSL forbindelse og er
samtidig i tvivl om den kan erstatte routeren (Cisco 677)?

Det ville være fedt at kunne bruge dens indbyggede 4 ports switch.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-02 06:34

On Wed, 14 Aug 2002 00:22:08 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<Hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

> Jeg tænker bruge [ZyWALL 1] som firewall på en Tiscali ADSL
> forbindelse og er samtidig i tvivl om den kan erstatte
> routeren (Cisco 677)?

Det kan den ikke, så du ville skulle sætte dem 'i serie', først
677 og så ZyWALL.

Et alternativ kunne være at skifte 677'eren til en Cisco 827. Den
har også indbygget firewall, kan køre VPN etc.

> Det ville være fedt at kunne bruge dens indbyggede 4 ports
> switch.

Tja, nu koster en 4-5 ports switch < 300 kr, men det er da rart
nok at slippe for at fylde huset med små boxe med hver deres
strømforsyning.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : MJ

Dato : 14-08-02 07:29

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det kan den ikke, så du ville skulle sætte dem 'i serie', først
> 677 og så ZyWALL.

Nu kender jeg ikke lige Cisco 677, men hvad kan den som Zywall 1 ikke kan.

Zywall 1 er kombineret firewall, switch OG router med indbygget VPN.

--
MJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-08-02 07:35

"MJ" <mj@notvalid.se> skrev i en meddelelse

> Nu kender jeg ikke lige Cisco 677, men hvad kan den som Zywall 1 ikke kan.

Køre på Tiscalis linier , Cisco 677 er kombineret router og ADSLmodem.

> Zywall 1 er kombineret firewall, switch OG router med indbygget VPN.

Så mangler den jo kun ADSLmodemet

/Brian

Fra : MJ

Dato : 14-08-02 07:55

> Så mangler den jo kun ADSLmodemet

Ja det er jo rigtigt. Hos TDC (BB) har man modem'et for sig.

--
MJ

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-02 18:35

On Wed, 14 Aug 2002 08:28:35 +0200, "MJ" <mj@notvalid.se> wrote:

> Nu kender jeg ikke lige Cisco 677, men hvad kan den som Zywall 1 ikke kan.

ADSL.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan V.

Dato : 14-08-02 07:32

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.org/networking/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

Nu har vi ENDELIG fået ADSL i biksen og på afdelingskontorene og vi kører da
kun med ZyWall1/10/50 - og de erstatter da routerne hos os.

Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-02 18:37

On Wed, 14 Aug 2002 08:31:37 +0200, "Jan V." <jvFJERNDETTE@OG
DETTEHEROGSÅmiljodata.dk> wrote:

> Nu har vi ENDELIG fået ADSL i biksen og på afdelingskontorene og vi kører da
> kun med ZyWall1/10/50 - og de erstatter da routerne hos os.

Så har I et separat ADSL modem. Det har man fx ikke på en forbin-
delse fra Tiscali: Det er "stik i væggen -> router", end of
story. Der er ikke noget med "stik i væggen -> skillefilter ->
modem -> router".

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan V.

Dato : 15-08-02 07:11

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Hmm, du har nok ret - der sider 2 stk Siemens bokse.

Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-08-02 10:23

Hej Asbjørn

> Det kan den ikke, så du ville skulle sætte dem 'i serie', først
> 677 og så ZyWALL.
Hvilken indgang skal jeg så bruge på ZyWall1'en ? En Ethernet port eller er
der en rigtig indgang, som jeg kan smide routerens Ethernet udgang ind i?

> Et alternativ kunne være at skifte 677'eren til en Cisco 827. Den
> har også indbygget firewall, kan køre VPN etc.

Det må jeg så lige undersøge. Kan man leje/købe en Cisco 827 i stedet for en
677'er ?

> Tja, nu koster en 4-5 ports switch < 300 kr, men det er da rart
> nok at slippe for at fylde huset med små boxe med hver deres
> strømforsyning.

Det er til en andelsboligforening, med 2 opgange, dvs en port til opgang 1
tv, en til opgang 1 th og tilsvarende med opgang 2, derfor ville jeg gerne
bruge de 4 porte og så købe 4 stk 8 porte switche til lejlighederne.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-02 10:54

On Wed, 14 Aug 2002 11:23:23 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<Hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

> Hvilken indgang skal jeg så bruge på ZyWall1'en ? En Ethernet port eller er
> der en rigtig indgang, som jeg kan smide routerens Ethernet udgang ind i?

Jeg ved ikke, hvad du mener med 'en rigtig indgang'. En ZyWALL
har to ethernet, ét 10 Mbps til WAN og et internt 100 Mbps, der
går til den lille switch.

Så hvis man allerede har en router (som en 677'er), så trækker
man bare et kabel mellem dens ethernet LAN og ZyWALL'ens.

> Kan man leje/købe en Cisco 827 i stedet for en 677'er ?

Ja, Tiscali har en anden (højere) pris på 827.

> Det er til en andelsboligforening, med 2 opgange, dvs en port til opgang 1
> tv, en til opgang 1 th og tilsvarende med opgang 2, derfor ville jeg gerne
> bruge de 4 porte og så købe 4 stk 8 porte switche til lejlighederne.

Jeg ville lave et separat LAN (med nogle ordentlige switche), der
ikke er afhængigt af Internet-forbindelsen. En lidt større
central switch giver også mulighed for, at I kan sætte en egen
server op, hvis I får lyst til det, eller mere i samme stil.

Er distancerne og geografien i øvrigt ikke længere, end at du kan
køre det hele i kobber? Jeg vil normalt anbefale fiber til infra-
struktur (dvs. mellem switche) og så kobber ud til brugerne.

-A

Fra : Dennis

Dato : 18-08-02 09:40

> [...]
>
> Så hvis man allerede har en router (som en 677'er), så trækker
> man bare et kabel mellem dens ethernet LAN og ZyWALL'ens.

Mister man så ikke firewall funktionen?
Den sidder vel kun imellem router-delenen og switch-delen og ikke imellem de
enkelte LAN porte.
Og så sidder man tilbage med en meget dyr switch, eller tager jeg fejl.

mvh
Dennis

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-08-02 12:00

"Dennis" <eske@city.dk> skrev :

>Mister man så ikke firewall funktionen?

Nope.

Du lader bare Ciscoen forwarde alt til Zywall'en

>Den sidder vel kun imellem router-delenen og switch-delen og ikke imellem de
>enkelte LAN porte.

Jep - der skal noget af en giftig firewall til, hvis den skal kunen
lege firewall mellem de enkelte porte også

>Og så sidder man tilbage med en meget dyr switch, eller tager jeg fejl.

Kommer an på hvad du funktionsmæssigt sigter efter
--

jan@stevns.net - www.stevns.net