Berner Sennen
Fra : albert

Dato : 13-08-02 21:09

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Berner Sennen og i den forbindelse
vil jeg høre, om der er specielle ting jeg skal tage hensyn ang. børstning,
vask. Jeg har altid haft Newfoundlænder og har været på pelsplejekurser, men
der er jo nok forskel på de to racer, så hvor skal jeg være extra opmærksom
med god børstning, hvor meget skal den børstes, hvor tit skal den f.eks.
vaskes (som Newfierne jo ikke skal) og mange andre spørgsmål jeg ikke kan
komme på.
Men I kan sikkert give mig mange gode råd om racen.

Hvad er Berner Sennens specielle 'kendetegn' i adfærd???? ( hvis man kan
snakke om sådan). Man hører jo mange forskellige meninger når jeg snakker
med opdrættere o.lign. så nu vil jeg gerne høre alle jeres erfaringer.

Har I nogle gode web sites om racen. Jeg har tjekket gennem DDK og Berner
klubben......er der andre????

På forhånd tak for hjælpen.

Albert

Fra : Sander

Dato : 14-08-02 11:55

"albert" <albert67@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogle gode web sites om racen. Jeg har tjekket gennem DDK og Berner
> klubben......er der andre????

Tillykke med hunden !

En søgning på google eller jubii, med søgeord: Berner sennen, giver en masse
links, til forskellige opdrættere, af racen.

I et af linkene, forefindes bl.a. denne beskrivelse af hundens temperament :

KLIP

>En venlig og trofast hund, vagtsom men ikke skarp. Utrolig menneskevenlig
og har behov for at være nært tilknyttet familien. Berneren er >lærenem, men
kræver en konsekvent opdragelse.

Jeg kender ikke selv racen, men ved besøg på diverse sider, skulle du kunne
danne dig, et godt indtryk af racen.

Pelsplejen står dog ikke beskrevet, på nogen af de sider jeg besøgte.

Mvh. www.tjekmig.dk