webcam på proaccess
Fra : Christian

Dato : 13-08-02 21:14

Hej NG

Er der ikke et vidende hoved her der kan forklare en relativ newbee, hvordan
man setter sit adsl pro access op så man kan bruge webcam. Min speedstream
router har spæring på port 80, så det er ikke muligt for mig at bruge cam
hvis internettet kører gennem den. Man kan få åbnet port 80 for 1000kr., og
det er jo mange penge. Jeg har prøvet at gå uden om routeren og slutte mig
til på anden hvis, uden held.

Er der en der kan hjælpe ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-08-02 21:13

"Christian" <christian_ahm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min speedstream
> router har spæring på port 80

Det skulle den ikke være. Er du sikker?
Hvordan har du konstateret det?

OPDATERET Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Christian

Dato : 13-08-02 22:17

Hej Martin Højriis Kristensen

Jeg ved ikke om det er port 80.

Mit problem er at jeg ikke kan få netmeeting til at fungere og dermed heller
ikke anvende mit webcam til at kontakte mine venner udenfor.

Vi har et ProAccess abbonement der er ca. 1,5 år gammelt.

Det er vores opfattelse at routeren er lukket på en eller flere af de porte
der skal anvendes for at benytte netmeeting. Så vidt vi ved kan man kun
anvende netmeeting hvis man kontakter Zillion og får dem til at åbne de
aktuelle porte. Det skulle koste ca. kr. 1000.

Ved du om der findes andre programmer eller andre måder hvor man kan få det
til at fungere.

Jeg har prøvet at koble min maskine direkte til ADSL uden om routeren, men
jeg kunne slet ikke få kontakt (lysdioderne på netkortet i min maskine lyste
ikke).

Vores telefonlinie er en isdn hvis det kan have nogen betydning.

På forhånd tak.

mvh Christian

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d596854$0$87271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-08-02 22:17

> Det er vores opfattelse at routeren er lukket på en eller flere af de
porte
> der skal anvendes for at benytte netmeeting.

Det snakkede du jo ikke noget om før.
Netmeeting er så defekt at det ikke kan køre igennem en alm. router.
Du før det ikke til at køre med den router.

> Ved du om der findes andre programmer eller andre måder hvor man kan
få det
> til at fungere.

Der er nok andre programmer, men jeg kender dem ikke

Brug et krydset kabel.

OPDATERET Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ahm

Dato : 14-08-02 13:13

Hej

Ved du positivt at man ikke kan få et WEB camera til at køre via netmeting
med den router?

Jeg er i samme situation, men har fået at vide hos Zillion at jeg ved at
åbne routeren (på visse porte) vil kunne anvende netmeeting. Jeg har dog
ikke lyst til at bruge kr 950,- + moms hvis det ikke er rigtigt!

mvh TA

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 13:33

"Ahm" <TA@ipukt.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du positivt at man ikke kan få et WEB camera til at køre via
netmeting
> med den router?

Ikke hvis du bruger NAT

OPDATERET Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ahm

Dato : 14-08-02 14:08

Hej Martin

Tak for et hurtigt svar. Min uvidenhed gør dog at jeg ikke forstår det. Jeg
kan ikke huske hvad NAT står for, men jeg mener at jeg bruger NAT (jeg har
en gang læst om NAT.

Jeg har en Pro@access forbindelse med en Speedstream router. Vores maskiner
er tilkoblet routeren via en switch. Maskinerne kører Windows (95, 98SE, ME,
2000 og XP). Nogle maskiner er sat op med faste IP adresser andre tildeles
en. Det er nok hvad man kan kalde en standard ADSL opsætning.

Jeg har brug for at kunne køre video konferencer med andre via min ADSL
forbindelse. Jeg har tidligere gjort det med analogt modem uden problemer
(bortset fra opdateringshastigheden). Ved du hvad jeg skal gøre for at få
dette til at virke eller har du en ide om hvor man kan skaffe information?

Jeg får ikke entydige svar hos Zillion. Jeg fornemmer at de ikke ved hvad
der skal gøres (og det kan man måske heller ikke forlange at de skal vide).
Set med mine øjne er det dog en oplagt professionel anvendelse og derfor
undrer det mig at Pro@ccess ikke direkte tillader det direke.

Som jeg læser dit svar så vil jeg med en åben router og uden NAT kunne få
det til at virke. Men hvad sker der hvis man ikke anvender NAT?

Håber at du har mulighed for at svare mig.

På forhånd tak.

ta

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 14:05

> [...]
det. Jeg
> kan ikke huske hvad NAT står for, men jeg mener at jeg bruger NAT (jeg

Det gør du.
www.makr.dk/?nat

> Ved du hvad jeg skal gøre for at få
> dette til at virke eller har du en ide om hvor man kan skaffe
information?

Kør evt direkte uden om routeren.

> Jeg får ikke entydige svar hos Zillion.

Der er heller ikke support på NetMeeting

> Set med mine øjne er det dog en oplagt professionel anvendelse og
derfor
> undrer det mig at Pro@ccess ikke direkte tillader det direke.

Det er ikke Pro@ccess der ikke tillader det. Det er NM der er kodet så
det ikke kan fungere over NAT

> Som jeg læser dit svar så vil jeg med en åben router og uden NAT kunne

> det til at virke. Men hvad sker der hvis man ikke anvender NAT?

Du kan kun få en maskine på pr. IP du har

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-08-02 14:35

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Ahm" <TA@ipukt.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke Pro@ccess der ikke tillader det. Det er NM der er kodet så
> det ikke kan fungere over NAT

Netmeeting kan da godt kører over nat bare de rigtige porte er åbnet og
routeren understytter H323. Det er messsenger der ikke kan kører over nat.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL
og opsætning af CISCO router.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 14:44

"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> skrev i en meddelelse
> og
> routeren understytter H323.

Men det gør de færreste, og det er heller ikke en del af en router's
normale opgave.
Når man begynder at integrere dens slags support bliver det nærmere til
en proxy

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ahm

Dato : 14-08-02 19:00

Hej igen Martin

Nu har jeg forbundet min maskine direkte til mit ADSL modem uden om routeren
og der er lys i lysdioderne på mit netkort.

Nu er mit spørgsmål: hvilke adresser skal jeg anvende som subnetmask og
default gateway hvis der skal anvendes nogen?

På forhånd tak og tak for din hjælp indtil nu!

TA

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 21:58

> Nu er mit spørgsmål: hvilke adresser skal jeg anvende som subnetmask
og
> default gateway hvis der skal anvendes nogen?

Det står i dine papirer.
IP hos TDC bruges som gateway
IP hos kunde bruges som adresse.
Subnetmaske står der vist også

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-08-02 13:05

> [...]
> normale opgave.
> Når man begynder at integrere dens slags support bliver det nærmere til

Cisco 677'eren kan fx. godt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-08-02 13:08

> Cisco 677'eren kan fx. godt.

Har 677'eren indbygget en h.323 proxy?
..
Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-08-02 13:45

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> skrev i en meddelelse

> Har 677'eren indbygget en h.323 proxy?

um bum proxy. Det ved jeg ikke rigtigt men der står den understytter
h323 med nyere firmware versioner og netmeeting fungerer også gennem den.

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 15-08-02 08:18

Hej Christian

Jeg vil varmt anbefale dig at gennemlæse http://proaccess.jth.net. Så kan du
sikkert få netmeeting til at køre :)

mvh

Ole

Fra : Dorph

Dato : 14-08-02 18:45

"Christian" <christian_ahm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
og
> det er jo mange penge. Jeg har prøvet at gå uden om routeren og slutte mig

Tror bare du med det samme skal kigge på
yahoomessenger der virker voice og video
uden problemer når man kører ned router (NAT).
Ms messenger får du ikke til at virke - netmeeting
virker delvist - hvis du kalder op direkte til den andens
ip-adresse - adressebogen virker ikke.
Det er mine erfaringer med en cisco677 router (NAT).

Dorph

Fra : Ahm

Dato : 14-08-02 19:03

Den Cisco router du anvender er den "lukket" på samme måde som Speedstream
fra Zillion eller er man nød til under alle omstændigheder at få "åbnet"
routeren?

På forhånd tak.

TA

Fra : Dorph

Dato : 14-08-02 21:40

"Ahm" <TA@ipukt.dtu.dk> wrote in message
> Den Cisco router du anvender er den "lukket" på samme måde som Speedstream
> fra Zillion eller er man nød til under alle omstændigheder at få "åbnet"
> routeren?

Min cisco router kan jeg selv åbne de porte jeg har brug for.
For tiden er alle porte åbne - men yahoo messenger bruger
vist port 5050 samt port 80 og netmeeting bruger port 1503
samt 1720

Dorph