hjælp
Fra : Pita

Dato : 13-08-02 19:56

jeg har fået sådan en meget nem matematisk opgave, men jeg er ved at være så
træt, så jeg kan ikke hitte ud af den, please help
Man har 6 ottetaller og facit er 6 - hvordan??

--
Pita

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-08-02 20:03

"Pita" <ged@vip.cybercity.dk> writes:

> jeg har fået sådan en meget nem matematisk opgave, men jeg er ved at være så
> træt, så jeg kan ikke hitte ud af den, please help
> Man har 6 ottetaller og facit er 6 - hvordan??

Jeg gætter på at man må putte matematiske operatorer mellem dem.
Et svar kunne være:
(((8 / 8)) * 8) - 8) / 8 = 6

/L

Fra : Pita

Dato : 13-08-02 20:56

> Jeg gætter på at man må putte matematiske operatorer mellem dem.
> Et svar kunne være:
> (((8 / 8)) * 8) - 8) / 8 = 6

Jeg skull have ladet være med at stå op i morges. Tænkte slet ikke på 8/8
mange tak

--
pita

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-08-02 21:02

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Jeg gætter på at man må putte matematiske operatorer mellem dem.
> Et svar kunne være:
> (((8 / 8)) * 8) - 8) / 8 = 6

Ja, eller 8-8+8+8)/8 = 6 . Der er mange muligheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 14-08-02 01:51

Pita wrote in message ...
>jeg har fået sådan en meget nem matematisk opgave, men jeg er ved at være så
>træt, så jeg kan ikke hitte ud af den, please help
>Man har 6 ottetaller og facit er 6 - hvordan??

Har set de andre svar, men anyway, her er min løsning...

(8+8+8)*(8+8)
-------------
8

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Rømer

Dato : 14-08-02 07:18

> Har set de andre svar, men anyway, her er min løsning...
>
> (8+8+8)*(8+8)
> -------------
> 8

Interessant !!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 08:16

Rømer skrev:

>Interessant !!

Ja. Han dividerer nok begge faktorer med 8.

--
Bertel

Fra : Lars Brink

Dato : 14-08-02 08:10

> (8+8+8)*(8+8)
> -------------
> 8

Du skal vist tidligere i seng min søn!

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 14-08-02 21:00

Lars Brink wrote in message <3d5a0244$0$10677$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

>Du skal vist tidligere i seng min søn!

Ups, jeg burde nok lige have regnet efter en gang, i stedet for at tro jeg
kendte brøkreglerne...

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-08-02 11:05

"Martin Kristensen" <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> writes:

> Har set de andre svar, men anyway, her er min løsning...
>
> (8+8+8)*(8+8)
> -------------
> 8

Dette giver 24*16/8= 48 som resultat.

Herunder er et alle løsninger, der kun bruger de fire regningsarter.
Der kan være nogle ækvivalente udtryk i listen (jeg frasorterede kun
groft). Min favorit er den øverste.

8+(8-8-8-8)/8
8+8+(8+8)/8)
8+8-8+8)/8
8+(8+8)/(8+8))
8+(8+8)/(8-8-8)
8+8+8)/8-8
8+(8+8+8))/8
8+(8-8+8))/8
8+(8+8)-8)/8
8+(8+8)/8-8)
8+8)/8))
8-8/(8/((8+8)/8))
8-8/(8*8/(8+8))
8-8+(8+8)/8)
8-8/8*(8+8)/8
8+8)/(8+8-8)
8+8)/(8-8))
8+8)/(8*8/8)
8+8)/(8/(8/8))
8+8)/(8+8-8)
8+8)/(8*8/8)
(8+8)/8-8))
8-8*(8+8)/(8*8)
8+8)/8/(8/8)
8+(8+8)/8-8)
8+8+8-8)/8
8+8-8))/8
8+8*8/8)/8
8+8/(8/8))/8
8+8+8-8)/8
8+8*8/8)/8
8+8)))/8
8-8-8))/8
8-8*(8+8)/8/8
8-8+8+8)/8
8+8-8))/8
8-8/8*(8+8)/8
8+8)/(8/8)/8
8+8+8-8)/8
8-8*(8+8)/8/8
8-8+8+8)/8
8+8+(8+8)/8)
8-(8+8)/8-8)
8/8*(8+8)/8)
8+8-8+8)/8
8-8)-(8+8)/8
8*8/8+8)/8
8/(8/8)-(8+8)/8
8+8-8+8)/8
8*8/8+8)/8
8+8)/8-8)
(8*8-8)/8-8/8
(8+8)/8)/(8/8)
8+8+8)/8-8
(8+8)/8-8)-8
8+8+8)/8-8
8*(8+8)/8)/8
(8*(8-8/8)-8)/8

   Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-08-02 16:26

Martin Kristensen wrote:

> Har set de andre svar, men anyway, her er min løsning...
>
> (8+8+8)*(8+8)
> 8

Tja, det giver 6·(8·8)/8 da tælleren ekspanderer til seks ens led.
Derimod giver det *ikke* (1+1+1)·(1+1).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)