Myyystisk problem, længerer smøre
Fra : J.Pedersen

Dato : 13-08-02 19:04

Hej

Jeg lovede en ven at hjælpe ham med at få gang i hans
computer og har nu fået min sag for !
Hans 1½ år gamle computer der har været brugt meget
lidt og som aldrig har haft kabinettet åbnet, begyndte at
opføre sig "underligt".
Der begyndte at komme HELT sort skærm efterfyldt af
bib, bib, bibbibbibibibibibib........ Dette kunne i starten
overvindes ved at genstarte den op til 10 gange hvorefter
den bootede normalt, men det varede ikke længe før det
var umuligt at nå videre end til bibbib.
Han tog min computer ud til mig og jeg forsøgte først at
hive ram og kort op og sætte dem i igen, derefter at at
pille batteriet ud for at resette bios.

Hans ram virker fint i min pc.
Nyt ram virker ikke i hans pc

Så satte jeg hans grafikkort min pc BIBIBIBIB

Så satte jeg mit grafikkort i hans pc BIBIBIBIB

Så satte jeg mit eget grafikkort tilbage i min egn pc
OH holly shit BIBIBIBIBIB Fuck,shit osv.
Derefter tog jeg mit kort ud og i, i min maskine et par
gange og så lykkedes det at få den til boote normalt og
der har ikke været noget siden (3 dage).

Nu har jeg fået en sund respekt for hans åbenbart død-
syge grafikkort og mener ikke at det skal ned i andre
bundkort. Så jeg havde tænkt mig at udskifte både hans
bundkort og grafikkort ( Vennen er indstillet på at det
kan koste). (jeg skal også ha rokket lidt mere ved mit
eget for at se om det har taget varigt skade)

der er ikke noget fysisk skade at se på agp porten eller
grafikkortet (det skulle måske være en meget,meget
tynd ridse henover "soklen" på grafikkortet (hans) ).

HVAD I ALVERDEN KAN DET VÆRE????????
Når det ligefrem smitter.
Og det lader jo til at både bundkort og grafikkort er ramt

Alle gode ideer modtages med kyshånd, jeg er også villig
til at prøve lidt af hvert med vennens grej, da det ER
afskrevet. Dog skal jeg ikke have noget af hans grej
afprøvet i min pc mere

Jeg tror ikke det har den store betydning men til
almindelig orientering:

Hans maskine:
Fijitsu/siemens Scaleo
m. MSI (6367 ??) bundkort
Noname Geforce2mx grafikkort.
sd ram

Min maskine :
Homebuilt
m. ECS K7S5A bundkort
m. Asus 7100 Geforce 2 mx
ddr ram

Alle inputs modtages med tak!

Hilsen Jesper

Fra : Leony

Dato : 14-08-02 12:58

"J.Pedersen" <sjp@comhjem.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den bootede normalt, men det varede ikke længe før det
> var umuligt at nå videre end til bibbib.

Umiddelbart vil jeg sige det er et RAM-problem.
Der er beepkoder til forskellige BIOS her:
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/
Hvis I ikke finder noget I kan bruge så prøv Google, søg efter bios beep
codes.

> Hans ram virker fint i min pc.
> Nyt ram virker ikke i hans pc

Så er der kun RAM på grafikkort tilbage, det kunne da også tyde på at det er
det der er problemet.

> Så satte jeg mit grafikkort i hans pc BIBIBIBIB

Har du prøvet samme manøvre på hans computer, som du har med din egen
(beskrevet herunder). Hvis I kunne få hans til at virke normalt med dit
garfikkort, så ville I med sikkerhed kunne skyde skylden på grafikkortet.

> [...]
> gange og så lykkedes det at få den til boote normalt og
> der har ikke været noget siden (3 dage).

Ved ikke om dårlig RAM på et grafikkort kræver et par reboots for at blive
slettet.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : J.Pedersen

Dato : 14-08-02 18:26

> [...]
>

> Ved ikke om dårlig RAM på et grafikkort kræver et par reboots for at blive

God indgangsvinkel!
Rammene på grafikkortet har jeg ikke tænkt på.
Men jeg er lidt bange for at prøve mit kort i hans
bundkort efter sidste omgang. Min teori er (var) jo
at hans bundkort også har taget skade.
Men i morgen vil jeg satse! (er for træt nu)
Jeg har også tænkt på at det kunne være "fysisk", ja
jeg ved godt det er fysisk men måske skulle jeg prøve
at slibe forsigtigt på kontakterne på foden af grafikkortet
med et stykke meget fint smergellærred??
Men det ville være ærgeligt at købe et nyt grafikkort og
få det ødelagt i bundkortet, så næsten hellere udskifte
begge dele samtidig.
Jeg poster resultaterne af mine forsøg, hvis du Leony
eller andre gider følge med i tråden.
Tak for hjælpen
Hilsen Jesper

Fra : Leony

Dato : 15-08-02 09:47

> Jeg har også tænkt på at det kunne være "fysisk", ja
> jeg ved godt det er fysisk men måske skulle jeg prøve
> at slibe forsigtigt på kontakterne på foden af grafikkortet
> med et stykke meget fint smergellærred??

Brug et viskelæder i stedet for. Brug et Staedtler Mars-Plastic (hvidt
viskelæder i blåt pap), du kan sikkert få et i din lokale boghandel hvis du
ikke har et. Fabelagtigt viskelæder - også til blyantsstreger.
Lad være med at bruge et af de rødlige med en hård blå ende der kan viske
kuglepen ud.

> Men det ville være ærgeligt at købe et nyt grafikkort og
> få det ødelagt i bundkortet, så næsten hellere udskifte
> begge dele samtidig.

Helt enig.

> Jeg poster resultaterne af mine forsøg, hvis du Leony
> eller andre gider følge med i tråden.

Følger altid tråde hvor jeg har svar. Jeg venter spændt.

Fra : J.Pedersen

Dato : 15-08-02 20:05

> [...]
> ikke har et. Fabelagtigt viskelæder - også til blyantsstreger.
> Lad være med at bruge et af de rødlige med en hård blå ende der kan viske

Jeg har været inde og rode i min kones tegnegrejer og
fandt et par viskelæderer frem og da hun ikke har andet
end kvalitet vovede jeg at bruge et af dem. Det hjalp ikke
men det var jo et forsøg værd.
Jeg har så haft kortet og rammen ude og inde et utal af
gange. Da nogle af mine tidligere forsøg tyder på at
der både er noget i vejen med grafikkortet og bund-
kortet (det ene har nok forårsaget det andet) kryber
jeg til korset og køber nyt , den letteste løsning.

Jeg har også haft mit eget grafikkort ude et par gange
for at se om det var skadet efter besøget i det andet
bundkort (hvorefter det bibbede) Det ser ud til at jeg slap
med forskrækkelsen alt er stabilt.

Efter lidt overvejelse er jeg kommet til den konklusion
at jeg ikke gider "ofre" mine egne dele på at checke
vennens hardware, da det ikke virkede helt risikofrit.
Specielt ikke når hans holdning er at jeg bare skal indkøbe hvad der er
nødvendigt, han har dog også tilbudt
at betale hvad der evt. skulle ryge af mit hardware i for-
søget på at lave hans.Men jeg er ikke indstillet på et
par døgn uden pc.

Selv om jeg er et metodisk og logisk tænkende menneske
må jeg ærligt indrømme at dette problem næsten kunne
få mig til at tænde et par offerlys og bede til den Store
Computergud (som nok bare er en gammel afdanket
harddisk når det kommer til stykket)

Tak for dine inputs Leony

Hilsen Jesper