Fra plader til cd ?
Fra : Max Hansen

Dato : 13-08-02 19:02

Hej
er der nogen her i gruppen der ved noget om hvor man kan finde ud af noget
omkring det at overspille lp-plader til cd, f.eks. hvilken software man skal
bruge og hvordan man tilslutter til pc.
mvh
Max

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-02 19:23

On Tue, 13 Aug 2002 20:01:38 +0200, "Max Hansen"
<maxhansen@teleadsl.dk> wrote:

>er der nogen her i gruppen der ved noget om hvor man kan finde ud af noget
>omkring det at overspille lp-plader til cd, f.eks. hvilken software man skal
>bruge og hvordan man tilslutter til pc.

Der lå engang en artikel på www.politiken.dk men jeg kunne ikke finde
den igen ved et overfladisk kig. Måske du er heldigere - eller
grundigere.

Artiklen er godt nok ikke helt ny, men som jeg husker den, er den
stadig nogenlunde gangbar.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-02 19:24

On Tue, 13 Aug 2002 20:23:02 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Der lå engang en artikel på www.politiken.dk men jeg kunne ikke finde
>den igen ved et overfladisk kig. Måske du er heldigere - eller
>grundigere.

Og så fandt jeg den alligevel:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=108953

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-02 19:38

"Max Hansen" <maxhansen@teleadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring det at overspille lp-plader til cd, f.eks. hvilken software man

Hej Max

Det behøver ikke været noget fancy, Din software til dit lydkort kan sikkert
klare det. Forbind dit lydkort til forstærkeren som du ville sætte et tape
deck til.

M.V.H.....Benny

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 13-08-02 19:42

Max Hansen wrote:
> [...]
> noget omkring det at overspille lp-plader til cd, f.eks. hvilken
> software man skal bruge og hvordan man tilslutter til pc.

Hej Max

Det er faktisk en af de ting, som godt kunne stå i vores OSS/FAQ, selvom det
egentlig er på grænsen til at være OT for denne gruppe og nok nærmest hører
hjemme i dk.teknik.lyd

Anyway, her er en kort gennemgang:

Lyd fra LP til PC:
Den nemmeste løsning er at forbinde tape out på din forstærker til line in
på dit lydkort. Hvis du åbner for line in-afspilning på PC'en skal du
herefter gerne kunne høre LP'en spille. Lydkortets kvalitet har naturligvis
betydning, men det finder du nok ud af. Et kort til 500,- bør være
tilfredsstillende for de fleste.

Gemme lyden:
Få hentet den nyeste udgave af Cool Edit. Sharewareudgaven bør dække dit
behov. Programmet er temmeligt nemt at have med at gøre og har en fornuftig
vejledning. Den kan vist også rense optagelsen for det værste fnidder. Sørg
for, at der optages så højt som muligt i programmet uden at det kammer over.
Dette giver den bedste lydkvalitet. Det er ikke optimalt at justere det
bagefter. Cool Edit kan gemme som Wave-filer, men sharewareudgaven vil vist
ikke gemme som MP3 - af mere end ½ minuts varighed. Så må du selv om, om du
vil gemme hele sider eller hakke dem op i enkelte numre. Det er rimeligt
intuitivt.

Til CD:
For at få musikken brændt starter du op for dit yndlings brænderprogram
(hvis det ikke kan, hvad det skal, så få dig et andet
yndlingsbrænderprogram). Det bør have en audio-cd wizard eller noget i den
dur. Her smider du de nyskabte wavefiler ind og futter dem ud.

Til MP3/Ogg:
Du kan naturligvis også vælge at komprimere wave-filerne og gemme dem på
maskinen. Ethvert cd-ripper program bør kunne gøre dette. Ellers er den
nemmeste, smarteste, og sejeste løsning at hente ogg-drop fra www.vorbis.com
og bruge dette til at konvertere til det fantastiske ogg vorbis-format. Det
er let og ligetil: Træk filerne over til fisken, så kører det hele.

Jeg håber, at ovenstående kunne bruges. Søg evt. på googles Usenet-funktion
for at læse mere.

/Nikolaj

Fra : Kasper Aae

Dato : 13-08-02 23:16

> [...]

>omkring det at overspille lp-plader til cd, f.eks. hvilken software man skal

Du kan prøve at kigge her:

http://www.hitsquad.com/smm/news/399/

--
Kasper Aae