Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO på Digitalkamera?!
Fra : PappaJap

Dato : 13-08-02 18:53

Hvad er betydningen af "filmhastighed" på digital-kameraer. Har set at man
på flere modeller kan vælge mellem f.eks. ISO 100, 200 og 400. På alm. film
er hastigheden vel et udtryk for hvor finkornet filmen er, således at en ISO
400 er mere grovkornet end en ISO 100 og dermed mindre lyskrævende. Jeg kan
bare ikke overføre dette begreb til digitalkameraer. Er der nogen der kan
give en forklaring?

Mvh PappaJ

Fra : Karl Olsen

Dato : 13-08-02 19:41

"PappaJap" <pappajap@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dermed mindre lyskrævende. Jeg kan bare ikke overføre dette begreb
> til digitalkameraer. Er der nogen der kan give en forklaring?

I digitalkameraer er det et udtryk for billedsensorens følsomhed. Man kan
få en større følsomhed ved at forstærke den analoge spænding, der kommer ud
af CCD'en, før den konverteres til digital. Prisen er, at man også
forstærker den tilfældige baggrundsstøj, der også kommer ud af CCD'en, så
billedet bliver mere, ja, støjfuldt. Det ses især på ensfarvede flader som
f.eks. en himmel. Så selv om metoden til at øge lysfølsomheden i film- og
digitalkameraer er vidt forskellig (mere lysfølsomme og dermed større korn
vs. større analog forstærkning), minder effekterne om hinanden.

Karl Olsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-02 20:12

PappaJap wrote:

> ........cut.... Er der nogen der kan give en forklaring?

Når man hæver følsomheden på et digicam, så sker der det at signalerne
fra CCD-chipen forstærkes kraftigere, og det giver mere "støj", og det
giver faktisk et noget grovere billede - så der er alligevel ikke så
stor forskel på analog og digital, når det handler om ISO.