MS Windows
briani 27239
XP Solstråle
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-08-02 17:54

Hej,
under op start blinkede en kraftig advarsel - en truende fejl på
primær HD, tag backup, og udskift HD.
Så jeg havde allerede bestilt tid hos doktoren, da jeg gik ind i BIOS,
som en havde foreslået. Det eneste jeg kunne se med HDD var noget med
HDD S:M:A:R:T: .... disable, som jeg prøvede at skifte til enable, og
det virkede, nu har jeg startet op 20 gange uden problemer, og jeg
aner ikke hvorfor.
Er der en der ved noget ??
mvh Ebbe

Intet kan gøre en fagmand så rasende,
som når en almindelig mand finder på noget,
som han blot ikke selv har tænkt på.
---------

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 19:39

Ebbe Hansen skrev:

> [...]
> HDD S:M:A:R:T: .... disable, som jeg prøvede at skifte til
> enable, og det virkede, nu har jeg startet op 20 gange uden

S.M.A.R.T er en funktion som kan overvåge om harddisken er ved at
løbe ind i problemer og noget tyder på at din harddisk er på vej
til det, så jeg kan stærkt anbefale dig at få taget backup og så
evt. hente et diagnosticeringsværktøj hos harddiskproducenten.
De fleste harddiskproducenter har et værktøj som kan teste disken
og fortælle hvordan dens nuværende situation ser ud.

Problemet har ikke så meget med Windows at gøre, så du vil nok få
bedre svar i gruppen news:dk.edb.hardware.drev

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 20:50

Johnny Nielsen skrev:

> Velkommen i klubben

:)

Madsen.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-08-02 08:47

On Tue, 13 Aug 2002 20:38:41 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Problemet har ikke så meget med Windows at gøre, så du vil nok få
>bedre svar i gruppen news:dk.edb.hardware.drev

Madsen. du skal have mange tak.
Jeg har hentet et program hos Maxtor, men har endnu ikke fundet
ud af at bruge det, men det kommer vel, jeg er bestemt ingen ørn
til det EDB.
Jeg er ikke så teknisk, så jeg burde måske benytte Runer
hilsen og tak
Ebbe

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 13:11

Ebbe Hansen skrev:

> [...]
> til det EDB.
> Jeg er ikke så teknisk, så jeg burde måske benytte Runer

Nå, så galt er det vel heller ikke. :)
Når det er en IBM-disk du sidder med, så er det sikkert IBM's
såkaldte Drive fitness test du har hentet, er det ikke?
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Hvis det er, så skaber programmet selv en diskette, så det eneste
du skal sørge for, er at have en tom diskette i diskettedrevet og
så dobbeltklikker du på den programfil du har hentet fra IBM.
Altså 'DFT32-V310.EXE'. Programmet laver så en bootdiskette som du
derefter kan starte pc'en på, hvis den ellers er stillet til at lede
efter bootdisketter på diskettedrevet under opstart, men det er de
fleste pc'er som standard. Hvis den ikke gør, så skal det ændres i
BIOS. Meld tilbage hvis du er i tvivl om hvordan du gør det.

Du skal dog være opmærksom på, at du med programmet har mulighed for
at slette indholdet af harddisken, men du vil blive advaret flere
gange hvis du forsøger at gøre det. Det du skal have foretaget er
blot en test af disken, men det ser du tydeligt hvordan man gør når
nu kommer ind i programmet, tror jeg. Hvis ikke så spørg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 19:43

Madsen skrev:

> S.M.A.R.T er en funktion som kan overvåge om harddisken er ved at
> løbe ind i problemer og noget tyder på at din harddisk er på vej
> til det

Og hvornår lærer jeg at læse det jeg svarer på.
Du skrev at du har slået S.M.A.R.T til i BIOS og derefter starter den.
Jeg havde forstået det sådan, at du havde slået det fra hvorefter den
ville starte. Undskyld.

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 13-08-02 20:48

> Madsen skrev:
>

> Og hvornår lærer jeg at læse det jeg svarer på.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Velkommen i klubben

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-08-02 14:25

On Tue, 13 Aug 2002 18:54:27 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:
cut

endnu en stor tak til Madsen,
det var nøjagtig som du sagde, det er godt nok en Maxtor, ikke en IBM,
men det var det samme,
peace of cake, klaret på 10 minutter,
af en EDB expert på 74 år
ikke dårligt, og forøvrigt ingen fejl
hilsen Ebbe

sikke en gruppe !!

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 14:42

Ebbe Hansen skrev:

> ...det er godt nok en Maxtor, ikke en IBM, men det var det samme,
> peace of cake, klaret på 10 minutter...

Ikke så ringe endda. :)
Jeg ser først nu at du skrev, at du havde hentet et program hos
Maxtor og ikke hos IBM. Jeg har altså stadig ikke lært at læse det
jeg svarer på, kan jeg forstå, men godt at du fik det til at virke.

Madsen.