Daikatana. Var det ikke quake2/quake3 engi~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 16:58

Daikatana. Var det ikke quake2/quake3 engine? Altså begge engines? Første
halvdel af spillet Q2 og næste halvdel Q3 Hurtigt svar plz

Gælder et væddemål.

Mvh Thomas

Fra : Decker

Dato : 13-08-02 17:08

["Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:]

>Daikatana. Var det ikke quake2/quake3 engine? Altså begge engines? Første
>halvdel af spillet Q2 og næste halvdel Q3 Hurtigt svar plz

Umiddelbart vil jeg sige mest Quake-2 engine. Dog ser det ud til, at
Daikatana kan bruge 24bits farver, i modsætning til Quake-2's 256
palette-farver.

Mener dog ikke der er noget Quake-3 engine i Daikatana.

--
/Decker - http://www.planetquake.com/quark - map-editor for Half-Life & more.
deck1337er@planetquake.com. E-mail spam-guard: I'm no '1337', so remove that.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 13-08-02 17:36

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Daikatana. Var det ikke quake2/quake3 engine? Altså begge engines? Første
> halvdel af spillet Q2 og næste halvdel Q3 Hurtigt svar plz
>
> Gælder et væddemål.

Daikatana anvender udelukkende Quake 2 engine.
Anders Albrechtsen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-08-02 09:06

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
Første

> Daikatana anvender udelukkende Quake 2 engine.

SATANS så har jeg tabt....:( Øv, jeg var sikker på at man i de sidste banner
brugte Q3 og det var derfor det blev forsinket i årevis.

mvh Thomas

Fra : arc@na

Dato : 14-08-02 23:22

> SATANS så har jeg tabt....:( Øv, jeg var sikker på at man i de sidste
> banner brugte Q3 og det var derfor det blev forsinket i årevis.

Var Daikatana i øvrigt ikke noget af en skandale?

arc@na

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-08-02 00:45

"arc@na" <boss@nsa.invalid.gov> wrote in message
> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in

> Var Daikatana i øvrigt ikke noget af en skandale?

I forhold til al den hype der omgav udviklingen af spillet - jo! Og i
praksis betød det jo også, at John Romero, manden bag de legendariske Doom
spil, var en færdig mand i spilbranchen. Men egentlig er Daikatana ikke så
dårligt som mange gør det til. Faktisk er det et ganske udemærket spil, men
det hæver sig ikke over gennemsnittet, hvilket var skuffende givet al
hype'en. Det havde nok også betydning for Daikatans fiasko, at det udkom ca.
samtidig med Soldier of Fortune og Deus Ex, som var langt mere nyskabende
(særlig sidstnævnte!).
Anders Albrechtsen

Fra : arc@na

Dato : 15-08-02 01:38

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in

> Daikatana ikke så dårligt som mange gør det til. Faktisk er det et

Jeg hører rygter om NPC'er, som enten skyder dig ("friendly fire") eller
konsekvent står i vejen....

> Fortune og Deus Ex, som var langt mere nyskabende (særlig

Jeg har Deus Ex liggende - måske sku' man....

arc@na

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-08-02 09:45

"arc@na" <boss@nsa.invalid.gov> skrev i en meddelelse
> "DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in

> Jeg hører rygter om NPC'er, som enten skyder dig ("friendly fire") eller
> konsekvent står i vejen....

Mht til sidekicks'ne var der det problem at de skulle overleve hele spillet.
Og deres AI var IKKE overbevisende. Det var ikke så meget FF som at specielt
Superfly havde tendens til at stille sig op i en dør-åbning hvorefter han
blev smadret når døren så klappede. Og så skulle man starte forfra fra
sidste save, og dem var der ikke mange af. De løb også tit i den forkerte
retning :)
Men det skal lige siges at disse problemer var hyppigst i den første bane
(eller del af spillet som er delt op i 4 eventyr verdener) den første af
disse er super dårlig hvad angår alt lige fra grafikken. Og de fleste har
nok givet op der. Og det er synd fordi resten af spillet er faktisk rigtig
godt.

> Jeg har Deus Ex liggende - måske sku' man....

Prøv det. Det er et super godt spil, giv det en chance, det kan godt virke
lidt tungt til at starte med. Men jeg tror de fleste er enige om at det er
et af verdens bedste FPS/rollespil.

Mvh Thomas

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-08-02 10:18

> [...]
> nok givet op der. Og det er synd fordi resten af spillet er faktisk rigtig

Jeg er meget enig. Den først del af spillet er rædselsfuld, specielt
sumpområdet, hvor man skal kæmpe mod skurken mekaniske robotter i form af
kæmpemyg, frøer og alligatorer. Der et fakisk endnu mere tåbeligt end det
lyder! De næste "verdener" i Antikkens Grækenland, Norge i middelalderen og
San Francisco i 2050 er til gengæld udemærkede.
Anders Albrechtsen

Fra : Simon Kamber

Dato : 16-08-02 17:32

On Thu, 15 Aug 2002 10:45:05 +0200, "Thomas Hjort"
> [...]

>lidt tungt til at starte med. Men jeg tror de fleste er enige om at det er
Er jeg den eneste der bliver generet af at det tager et halvt
årtusinde at sigte på folk i DE? Og hvordan udtales det forresten?
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-08-02 23:02

"Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der bliver generet af at det tager et halvt
> årtusinde at sigte på folk i DE?

Afhænger af dit våben. Jo tungere des mere vanskelligt at håndtere, men det
kan du senere opgradere.

Og hvordan udtales det forresten?

Det udtales sådan på kjøbenhavnerfransk: "Dø - Eks" og betyder : to udgange.
Hvilket er pointen i historien; du har et valg der kan bringe dig i en anden
situation.

Mvh Thomas

Fra : DaWizeGuy

Dato : 17-08-02 11:48

> [...]
udgange.
> Hvilket er pointen i historien; du har et valg der kan bringe dig i en

Det giver god mening, men desværre er ikke helt rigtigt. Deus Ex er latin og
betyder direkte oversat "fra gud". Deus Ex stammer fra Thomas Aquinas
(1225-1274) "De trinitate", og referer til at de mest lærde er de personer
tættest på gud. Deus Ex er igen en forkortelse af "Deus Ex machina", altså
noget i retning af "maskinen fra gud", og refererer til historiens dilemmaer
(valgsituationer), hvor der skal bruges ualmindelige metoder (eller visdom)
for at komme videre. Deus Ex er sikkert brugt for at give spillet et lidt
mytologisk eller filosofisk præg, hvilket er fint i tråd med det dilemma J.
C. Denton står overfor i slutningen.
Anders Albrechtsen

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 18-08-02 07:04

On Sat, 17 Aug 2002 12:48:02 +0200, "DaWizeGuy"
> [...]

>mytologisk eller filosofisk præg, hvilket er fint i tråd med det dilemma J.

Vel på ingen måde drage dine konklusioner i tvivl, men Deus ex machina
stammer vel fra det gamle rom, som et teater udtryk, Når helten i en
eller anden grad trængte til at komme videre, eller manglede noget
information, blev der hejst en gudeskikkelse ned fra loftet på scenen.
Denne gudeskikkelse gav så info, eller råd, således at historien kunne
fortsætte.

Deraf kommer også at vi idag bruger udtrykket, om en pludselig
indgriben i en situation, der bringer klarhed. ("Han kom som en deus
ex machina og ordnede gemytterne")....

R.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 18-08-02 11:35

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@anderledes.dk> wrote in message

> [...]
>
> Deraf kommer også at vi idag bruger udtrykket, om en pludselig
> indgriben i en situation, der bringer klarhed. ("Han kom som en deus

Du har helt ret. Men mange af middelalderens store tænkere hentede jo også
en del inspiration fra det gamele Grækenland og Rom.

Anders Albrechtsen

Fra : Decker

Dato : 17-08-02 14:45

["Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:]

>Og hvordan udtales det forresten?
>
>Det udtales sådan på kjøbenhavnerfransk: "Dø - Eks" og betyder : to udgange.

Er det ikke mere ala "Døvs Eks"?

Fra : DaWizeGuy

Dato : 17-08-02 23:57

"Decker" <deck1337er@post1.tele.dk> wrote in message

> Er det ikke mere ala "Døvs Eks"?

Nej, da det er et latinsk udtryk udtales det faktisk som det staves, dvs.
De-us Ex.
Anders Albrechtsen