MS Windows
briani 27239
Netværk XP + 98
Fra : Lars S Rasmussen

Dato : 13-08-02 11:38

Hjælp

Prøver at koble to maskiner sammen i et netværk via XP's guide, men
når jeg installerer på en 98 maskine fra setup-disken der laves i XP,
vælter skidtet.
Har tidligere kørt netværk på samme maskiner, og "kun" opgraderet en
ME maskine til XP, så netværket har altså virket hidtil på 98'eren.

XP'eren kører fint med net- og internetadgang.

Har lavet alle slags netværker tidligere, men det her vil altså bare
ikke spille...

Nogen der har lidt erfaringer med det skidt?

mvh

Lars

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 13-08-02 15:35

>XP'eren kører fint med net- og internetadgang.
>
>Har lavet alle slags netværker tidligere, men det her vil altså bare
>ikke spille...
>
>Nogen der har lidt erfaringer med det skidt?
[...]

Mmm... Hvordan sidder maskinerne sammen? Direkte? Gennem switch? Eller
er det internetdeling, du prøver at sætte op?

Hvis det ikke er internetdeling - hvordan har du da adgang til
internettet? Gennem router? Og hvilken IP-adresse får din XP-maskine?

Hvilken IP får din 98 iøvrigt?

/Henrik

Fra : Lars S Rasmussen

Dato : 14-08-02 09:46

On Tue, 13 Aug 2002 16:35:18 +0200, Henrik Koksby Hansen
<henrik@koksby.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis det ikke er internetdeling - hvordan har du da adgang til
>internettet? Gennem router? Og hvilken IP-adresse får din XP-maskine?

Hej Henrik

Maskinerne er koblet på en switch, der igen har forbindelse til en
router.
Jeg skal bruge både internetdeling og fil & printerdeling.

XP:
Connection-specific DNS Suffix   : (ingen)
IP address         : 192.168.1.11
Subnet mask         : 255.255.255.0
Default gateway         : 192.168.1.1

98:
Her bliver det rigtig "sjovt"; den opsætter automatisk (via XP's
diskette) en ekstra netadapter (der er altså kun een i praksis

Adapter "0":
IP            : 0.0.0.0
Subnet mask         : 0.0.0.0
Default gateway         : (ingen)

Adapter "1":
IP            : 169.254.140.240
Subnet mask          : 255.255.0.0

Det skal bemærkes at XP er helt vild med at opfatte mit firewire-kort
som et netkort... XP maskinen kører dog fint med adgang til switch og
internet.

Any ideas?

/Lars

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 15-08-02 00:29

>Maskinerne er koblet på en switch, der igen har forbindelse til en
>router.
>Jeg skal bruge både internetdeling og fil & printerdeling.
[...]

Det bliver ikke noget problem, så snart maskinerne har en IP i samme
range. Dvs. i dit tilfælde 192.168.1.x ...

> [...]
>Her bliver det rigtig "sjovt"; den opsætter automatisk (via XP's
>diskette) en ekstra netadapter (der er altså kun een i praksis

Fjern eventuelle ekstra netadaptere - og drop disketten.
Om nødvendigt, fjern evt. alle adaptere og geninstaller drivere...

>Adapter "0":
>IP            : 0.0.0.0
>Subnet mask         : 0.0.0.0
>Default gateway         : (ingen)
[...]

Tja... Det ser ikke ud til at kortet får nogen IP. :) Hvad det så end
er for et.

>Adapter "1":
>IP            : 169.254.140.240
>Subnet mask          : 255.255.0.0
>Default gateway         : (ingen)
[...]

Sådan ser det som regel ud, hvis maskinen ikke er tilsluttet noget.

Når netkortet er geninstalleret, burde alle indstillinger være
standardiserede. Gå i Kontrolpanel -> Netværk.
Her skal du jo så kun bruge

   Klientprogram til MS Netværk
   Fil- og Udskriftsdeling
   Netværkskortet
   TCP/IP for Netværkskortet

Evt. et opkaldskort (og tcp/ip for dette) er ok, hvis der er modem i
computeren.

Som standard vil netkortet være sat op til DHCP - dvs. henter selv en
IP-adresse. Prøv evt. at bruge WINIPCFG (standard i Windows) til at
'Forny Alle' med. Lykkes det ikke at hente en IP-adresse, vil kortet
få 0.0.0.0 eller 169.254.x.x ....

Herefter kan jeg kun anbefale, at du hardcoder (sætter IP-en fast)
98'eren.
Gå i Egenskaber for 'TCP/IP for Netværkskortet'.

Under fanen IP-adresse, skal du sætte:

   Angiv en IP

   IP: 192.168.1.12 (vil jeg foreslå - men du kan også prøve
   med andet, end lige 12... men 192.168.1.x er
   obligatorisk)

   Undernetmaske:   255.255.255.0

Under fanen Gateway, tilføjer du

   192.168.1.1

Under fanen DNS konfiguration, skal der stå:

   Vært: valgfrit. bare der står noget.

   Domæne: SKAL være blankt.

   Tilføj TDC's DNS serveradresser. Jeg mener de er
   194.239.134.83 og 193.162.153.164 ...

   I Domain Suffix skal der ikke stå noget...

Herefter rebooter du maskinen, og ser hvilken IP du nu får. Den burde
være 192.168.1.12 eller hvad du nu har sat den til.
Prøv herefter at pinge gatewayen (routeren), som har 192.168.1.1 ...
Der skulle meget gerne være svar.
Prøv også at pinge din anden maskine (XP'eren) på 192.168.1.11 (vær
opmærksom på at den kan ændre sig ved reboot).
Der skulle også gerne være svar nu.
Hvis der er det, så prøv at pinge noget på den anden side af routeren.
DNS-serverne f.eks. eller www.dr.dk ....
Hvis der til gengæld ikke er det... Sååeee...

Reboot evt. switchen og tjeck for link. Det kunne jo være kablet eller
noget ... Prøv også at bytte port mellem XP'eren og 98'eren. Sådan
finder du ud af, om det er porten.

Håber du kan bruge det her til noget - og at du får has på den. :)

/Henrik

Fra : Lars S Rasmussen

Dato : 21-08-02 10:18

On Thu, 15 Aug 2002 01:28:48 +0200, Henrik Koksby Hansen
<henrik@koksby.dk> wrote:

Hej Henrik

Har prøvet alt hvad du nævner herunder, endda flere gange, men uden
resultat. Switchen "ser" godtnok 98'eren, men jeg kan ikke få noget
der ligner forbindelse nogen steder hen...

Den famøse netværksdiskette fra XP har oprettet "noget MS DTC" på
98'eren, og det kan jeg åbenbart ikke fjerne - har endda prøvet at
geninstallere 98, men MS DTC følger bare med, tror det er den der
laver balladen???

Any ideas?

Mvh

Lars