Oprette/udgive web-sted
Fra : Lars Andersen

Dato : 13-08-02 09:26

Jeg er absolut ny i web-fremstilling og har lavet en simpel side med
et antal undersider i FP2002. Naturligvis vha. frames.
Nu vil jeg bruge versionens mulighed med at lave fotogalleri, og kunne
ikke få lov at gemme det, fordi min hjemmeside ikke var 'udgivet som
web-sted'. Jeg anede ikke hvad den mente, men med litteratur lykkedes
det at udgive stedet på harddisken incl. galleri, men kunne se at FP
havde oprettet flere mapper, også skjulte. Jeg følte pludselig jeg
mistede min frihed og overblik, for hvad foregår der egentlig i
baggrunden.
Hidtil havde jeg blot redigeret siderne hver for sig og linket
'skidtet' sammen, hvilket har fungeret fint. Og brugt stifinder,
oprettet undermapper manuelt osv.
Er det rigtigt forstået, at man sådan 'sælger sig til FP' ved at
benytte f.eks. galleri-funktionen?

v.h. Lars A.

Fra : Ulrik Friis

Dato : 16-08-02 12:17

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oprettet undermapper manuelt osv.
> Er det rigtigt forstået, at man sådan 'sælger sig til FP' ved at

Det øjeblik du har klikket på FP ikonet er du sådan set solgt.....

"Naturligvis vha. frames" - så beder du selv om problemer. Der er en gedigen
modsætning i dine udtalelser her: Du er nybegynder men vælger med stor
autoritet frames.

Frihed og overblik - tjaaee - du har den frihed som et givent program giver
dig. Hvis du følger programmets ide og grundlag, så kan du lave det
utilmative website, hvilket jo må være den frihed du går efter, hvis du vil
lave websites. Hvis du kan se det du laver er det vel en slags overblik?
Frihed til hvad og overblik over hvad - mon ikke du blev konfronteret med
din egen uvidenhed om FrontPage, og det er du hverken den første, eneste
eller sidste der vil opleve. Der er kun en vej - sæt dig ind i programmet.

Og du følger IKKE programmets ide og grundlag, når du opretter mapper i
Stifinder. Du skal opfatte FrontPage som den bygning du arbejder indeni. ALT
skal laves indeni FP eller også skal det importeres. Fx skal alle dine
billeder importeres i en mappe som du har oprettet i FrontPage. Når du så er
færdig med at arbejde, er det hensigten, at du skal udgive dit website på en
webserver. Nogle af de ting du har lavet kan kun vises rigtigt, når de
udgives til en webserver, og det advarer programmet dig om. Og du må ikke
pille i dit website med stifinder eller et andet program og så regne med at
det vil virke.

Du har så udgivet dit website til din harddisk. Fint! Så er det her du
fortsætter og når det er klart udgiver du det på en webserver MED FrontPage
serverextensions.

Velkommen.

mvh
Ulrik

Fra : Lars Andersen

Dato : 20-08-02 07:50

Hej Ulrik.
Tak for dit svar! Autoritet og autoritet, nej sådan opfatter jeg det
nu ikke - blot at anvende en facilitet, her skabelon, som følger med
FP. At jeg gør det er vel netop udtryk for at jeg HAR boget noget
forud for at starte.
Men nu kan man ikke læse sig til alt i div. hæfter om FP. F.eks. at
jeg skal glemme alt om stifinder og 'den verden' jeg kender så godt,
når jeg arbejder i FP. Jeg forstår det når du skriver det, men ikke
før! Og det var derfor jeg skrev mit indlæg - for at tilegne mig
yderlig viden.
Men tak for dit venlige svar!

v.h. Lars