MS Windows
briani 27239
Partitionere XP
Fra : Peter

Dato : 12-08-02 20:53

Hej

Er der ikke noget med, at der er et værktøj i XP, som kan partitionere en
eksisterende disk?

Jeg har en disk med to partitioner og jeg vil gerne have delt den anden
partition op i to.

Hvordan gøres dette?

Hilsen Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-08-02 21:30

Peter wrote:
> [...]
> partitionere en eksisterende disk?
>
> Jeg har en disk med to partitioner og jeg vil gerne have delt den

Genstart computeren - start Genoprettelseskonsol-programmet fra
startlisten eller fra installations-cd-en
skriv diskpart ud fra kommandoprompten, og tryk på Enter-tasten

Nu vises en oversigt over de eksisterende partioner på harddisken. Hvis
du vil partitionere en udelt harddisk på f.eks. 6 GB og vil opdele den i
en på 4 GB og en på 2 GB gør du følgende derefter: tryk på L-tasten for
at slette partitonen. Du skal slette den nuværende partition for at
kunne oprette en ny mindre partition, så der er plads tilbage til at
oprette en ny partition.
Du får en advarsel om at du er ved at slette en systempartition, der kan
indholde programmer etc. - uhyggeligt - men det er jo det, du ønsker
Tryk Enter for at fortsætte.
Undervejs dukker der nye advarsler op mod at fortsætte. Tryk E-tasten
for at understrege at du absolut vil slette partitionen
Når det er sket, står du nu med en upartitioneret disk, hvor du f.eks.
vil oprette to partitoner på hhv. 4 og 2 GB.
Tryk på O som i oprette for at oprette en partition i det ledige område.
Derpå - på næste skærmbillede - kan du angive størrelsen på partitionen.
Den sættes her til 4096 MB. Tryk så Enter for at oprette den
ny´partition.
Nu vises et skærmbillede med de nye partitioner: Der er C: Partition 1
ny uformatteret partition på 4095 MB. Den er markeret. Og så er der 2055
MB, ledig plads, der ikke er partitioneret.
Tryk på pilned-tasten for at markere den ikke-partitionerede plads og
klik på O-tastedn for at oprette en ny partition i det ledige område.
På næste skærmbillede kan du så oprette en partition på de resterende
2047 MB.
Nu vises et skærmbillede med de to partitioner plus 8 MB, der ikke er
partitioneret. Den nye partition på 2047 har automatisk fået
drev-navnet: D: - klik på ESC-tasten for at lukke diskpart-programmet.
Du kommer tilbage til C-prompten i Genoprettelseskonsolprogrammet og
skal nu formattere de to partitioner.
Du behøver dog ikke at gøre det i Genoprettelseskonsolprogrammet, da de
uformaterede partitioner automatisk bliver formateret med det filsystem
som du vælger under installationen af Windows XP.
Skriv exit og tryk på Entertasten for at afslutte
Genoprettelseskonsolprogrammet. Genstart med en Windows XP-cd-rom til
nye computere i cd-rom-drevet. Hvis du har en opgraderingsversion af XP,
skal du bruge startdisketterne og starte på installeringen med
opgraderings Windows XPen i cd-rom-drevet.

Husk at du mister alle data på det drev, du partitionerer.

Alternativt kan du benytte et partitioneringsværktøj som f.eks.
Partition Magic med den version , der understøtter XP.

Formatkommandoen:

Format [drev:] [/q] [/fs:filsystem] - f.eks. format c: /q /fs:FAT32 -

(Genoprettelseskonsol-programmet gøres når XP virker og det tager godt 7
MB diskplads)
Arne H.Wilstrup

Fra : FeZ

Dato : 12-08-02 22:02

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Jeg har en disk med to partitioner og jeg vil gerne have delt den anden
> partition op i to.
>
> Hvordan gøres dette?

Højreklik på denne computer -> administrer -> diskhåndtering

Slet partitionen og opret 2 nye på den ledige plads.
HUSK: alle data på den partition vil blive slettet

Forudsætter at det ikke er systempartitionen du vil slette.
--
FeZ

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-08-02 22:13

Peter wrote:
> [...]
> partitionere en eksisterende disk?
>
> Jeg har en disk med to partitioner og jeg vil gerne have delt den

Jeg glemte rent: jeg gik ud fra at det var en systempartitionering - en
partitionering af de andre drev er meget enkel - du vælger simpelthen
diskhåndteringen som du finder via højreklik på Denne computer og
derefter administrer - og ved at klikke på diskhåndteringen, kan du i
højre side af computeradministrationen pege på et af de logiske drev,
som du kan slette og ny-opdele. Men husk: alle data på drevet
forsvinder.

Arne H.Wilstrup

Fra : Edmund

Dato : 13-08-02 01:02

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> diskhåndteringen, kan du i højre side af computeradministrationen
> pege på et af de logiske drev, som du kan slette og ny-opdele. Men

Inde fra diskhåndtering i XP kan man vælge at alle partitioner skal være
primær. Bruger man fdisk kan man kun få en primær.

Det er så muligt at boote på sådan en ekstra primær partittion eller
hvad.

Jeg har hørt at man med et linux program kan lave om på sine diske uden
at miste data. Der er mange der efterlyser sådan et program, men kr 700
for Partition Magic er der nok ikke mange private brugere der vil ofre.

Mvh Edmund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-08-02 16:04

On Tue, 13 Aug 2002 02:01:53 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid>
wrote:

>Jeg har hørt at man med et linux program kan lave om på sine diske uden
>at miste data. Der er mange der efterlyser sådan et program, men kr 700
>for Partition Magic er der nok ikke mange private brugere der vil ofre.

Det er vist ikke lige et Linuxprogram, men på den VinXP bootdisk
jeg fandt på www.bootdisk.com er der aefdisk.
http://www.aefdisk.com

Selv om jeg er gammel dosbruger har jeg dog ikke prøvet det
endnu.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Peter

Dato : 13-08-02 01:06

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> wrote in message

> [...]
> højre side af computeradministrationen pege på et af de logiske drev,
> som du kan slette og ny-opdele. Men husk: alle data på drevet

Det var da næsten alt for nemt!
Tak for alle svarene

Hilsen Peter

Fra : Phanton

Dato : 12-08-02 22:40

Hej

Jeg går ud fra at du ikke ønsker at lave en ny installation af Xp.Et meget
brugt

program der kan oprette og slette partitioner mm. uden at miste data er
Partition Magic 7.0.

vh phanton