MS Windows
briani 27239
Uskarp XP
Fra : Ivar

Dato : 12-08-02 20:43

Jeg har hørt flere klage over, at XP-fonte virker uskarpe.
Det er folk der har fået en ny computer med XP, men beholdt
deres gamle LCD-skærm.
Laver XP en udglatning af fontene eller er der noget andet der
gør sig gældende.

Ivar

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 21:11

Ivar skrev:

> Laver XP en udglatning af fontene eller er der noget andet der
> gør sig gældende.

Ja, den udglatter eller udjævner skærmfonte som standard.
Du kan styre det ved at højreklikke på skrivebordet og vælge
Properties > Appearance > Effects.
Du kan slå fontudjævning helt fra, køre med standardindstillingen
som udjævner omridset på skærmfonte, eller du kan slå ClearType
til. ClearType er beregnet til TFT-skærme.

Du kan også finjustere ClearType-indstilligerne online på følgende
adresse: http://makeashorterlink.com/?D10F2255

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 13-08-02 10:49

> Du kan også finjustere ClearType-indstilligerne online på følgende
> adresse: http://makeashorterlink.com/?D10F2255

Kan du ikke sende det fulde link fremfor ovenstående i fremtiden?

Der er mange problemer med makeashorterlink, selvom de umiddelbart virker
smarte.

Dit link bliver ubrugeligt den dag de stopper med at udbyde den gratis
service.
Google lagrer jo også news og det ville være uheldigt, hvis den var fyldt op
med ubrugelige make-links.

Ydermere er det rart at man kan læse URL så man ved, om man har set siden
førend man går derind.

Du har naturligvis dine grunde for at anvende make-links konsekvent, men det
ville være rart hvis du lod være.

Hilsen Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-08-02 11:09

"Peter" <no_email@no.where> wrote in message
> Kan du ikke sende det fulde link fremfor ovenstående i fremtiden?

Jeg ved ikke hvad Madsen vil gøre, men jeg bruger makeashorterlink nu og i
fremtiden.

Selv vil jeg ikke fedte rundt med et link der skal klippes og klistres på
plads. Det er mit liv dog for kort til.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Pico

Dato : 13-08-02 16:46

Peter wrote:
> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Kan du ikke sende det fulde link fremfor ovenstående i fremtiden?

Hvad er et makeashorterlink og hvordan virker det ? Jeg kan godt forstå
at det er noget med at lave et kortere link, men hvordan gør man det og
hvad bevirker det ?
Pico

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 15:12

Peter skrev:

> [...]
> gratis service.
> Google lagrer jo også news og det ville være uheldigt, hvis den

Jeg har selv tænkt på ovenstående, men er uhyre træt af lange links
i indlæg. For det første gør lange link indlægget uoverskueligt og
det virker ikke i de newsreadere jeg har adgang til, hvis man ikke
kan se linket i sin fulde længde på een gang, så derfor bruger jeg
for det meste makeashorterlink hvis linket overskrider de 70 tegn,
eller deromkring.

En søgning på GoogleGroups tyder på at makeashorterlink gemmer links
i meget lang tid. Så langt tilbage som jeg overhovedet gider at gå
på GoogleGroups virker de stadigvæk, men du har ret i at det er ret
uheldigt den dag servicen ophører, hvis den da nogensinde gør det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 17:15

Pico skrev:

> Hvad er et makeashorterlink og hvordan virker det ? Jeg kan godt
> forstå at det er noget med at lave et kortere link, men hvordan
> gør man det og hvad bevirker det ?

Det er denne side: http://makeashorterlink.com/
I feltet kan du indsætte et langt link som du gerne vil have forkortet
og når du klikker på 'Make a shorter link'-knappen bliver der lavet et
kortere link, som du så kan kopiere og indsætte hvor du nu skal bruge
det.

Det er jo meget rart at man kan nøjes med:
http://makeashorterlink.com/?E40633281 i stedet for:

http://groups.google.com/groups?q=group:dk.edb.system.ms-windows+author:Pico&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=3d57d57b%240%2487298%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1

Som Peter nævner er der dog et problem den dag hvor makeashorterlink
ikke længere eksisterer og de korte links derfor ikke længere er
gyldige, for så virker linket jo ikke mere efter hensigten.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-08-02 17:30

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Som Peter nævner er der dog et problem den dag hvor makeashorterlink
>ikke længere eksisterer

Og det er i princippet også et problem, at man slet ikke kan se, hvor
linket fører hen.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-08-02 17:53

Tue, 13 Aug 2002 18:30:11 +0200, skrev Peter Loumann
<peloda@tiscali.dk>:

>Og det er i princippet også et problem, at man slet ikke kan se, hvor
>linket fører hen.

Du får først vist en side, hvor den originale adresse står, så du
kan nå at stoppe, hvis du ikke ønsker at gå videre.

Selvom man poster et originalt link, hvad garanti har du så for
at siden eksisterer i morgen?

Hvem ved om groups.google.com eksisterer i al evighed?

Fra : Pico

Dato : 13-08-02 20:47

Madsen wrote:

> [...]
> og når du klikker på 'Make a shorter link'-knappen bliver der lavet et
> kortere link, som du så kan kopiere og indsætte hvor du nu skal bruge

OK, det er egentlig meget smart, jeg har bare aldrig hørt om det før.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 17:39

Peter Loumann skrev:

> Og det er i princippet også et problem, at man slet ikke kan se, hvor
> linket fører hen.

I indlægget kan man ikke se hvor det forkortede link fører hen
medmindre vedkommnende det har indsat det fortæller det, men det kan
du vel heller ikke altid på et langt link?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 18:33

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Hvem ved om groups.google.com eksisterer i al evighed?

Tja, det kan du egentlig have ret i.

Jeg har lige søgt lidt videre på Groupgle og tilsyneladende er det
første indlæg hvor makeashorterlink er brugt, følgende:
http://groups.google.com/groups?q=makeashorterlink&start=20&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=2001&as_maxd=1&as_maxm=8&as_maxy=2001&selm=3b4c509f%240%248507%244d4eb98e%40beta.news.uk.uu.net&rnum=24

Linket deri, altså http://makeashorterlink.com/index.php?Z39C2200
virker stadig, så noget tyder på at makeashorterlink.com gemmer nøglen
ret længe.

Madsen.

Fra : Ivar

Dato : 13-08-02 18:49

Madsen skrev:

> Ja, den udglatter eller udjævner skærmfonte som standard.

Den feature er ikke valgt, måske fordi XP har genkendte skærmene
ved installationen. Udjævning og ClearType gør det ikke bedre.

Er der andre der genkender problemet, eller er det blot indbildning.
At XP er mere uskarp end win98, har jeg svært ved at tro,
men omvendt er det også underligt at tre personer har klaget over
det samme problem. De havde tre forskellige computere med win95
eller win98se, fik nye computere fra forskellige leverandører, det
eneste der ikke er nyt er skærmene der er 15" eller 17" TFT fra Samsung.

Ivar