Katapult på et hangarskib - sandt eller fa~
Fra : Sven

Dato : 12-08-02 20:29

Hej.
En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret Videnskab,
at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har effekt nok til
at kaste en folkevogn 25 kilometer bort! Kan dette virkelig være rigtigt?
Jeg er godt klar over, at en sådan katapult skal virkelig tage hårdt fat for
at acc. et F14 fly op på flyvehastighed på den korte strækning (ca 30
meter?) på et hangarskib, men derfra og så til at smide en bil 25 kilometer!

Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?

Sven

Fra : tdn

Dato : 12-08-02 20:54

[klip]
> ...(ca 30meter?) på et hangarskib...
[klip]

30 meter?!
et hangarskib er _meget_ længere end det!

Fra : Remmen

Dato : 12-08-02 21:04

"tdn" <merlin@sprex.dk> skrev i en meddelelse
> 30 meter?!
> et hangarskib er _meget_ længere end det!

Prøv at læse hvad der bliver skrevet. De 30 (eller deromkring) meter er
derfra hvor flyet står til kanten af dækket.

Jeg tror din kollega blander et par ting sammen - nemlig en dampkatapult på
et hangarskib og 16 tommers kanonerne på et slagskib. En 16 tommers kanon
som dem som sidder (sad?) på USS Iowa kan smide et projektil på 2700 pund
(en pæn personbil) 21 miles (ca 35 km eller deromkring). Til dette bruges
der så lige 540 pund 'krudt'.

Lars

Fra : Peter E K

Dato : 12-08-02 21:49

"tdn" <merlin@sprex.dk> wrote in message
> [klip]
> [klip]
>
> 30 meter?!
> et hangarskib er _meget_ længere end det!
NEJ!
Mange hangarskibe er kun 25 meter!

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 21:45

Peter E K wrote:

> NEJ!
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!

Kilde?

--
..signature

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-08-02 10:25

Peter E K wrote:
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!

Hvad betyder at det er ret vigtigt at
være god til at lave håndbremse landinger.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-02 12:20

Carsten Svaneborg wrote:

> Hvad betyder at det er ret vigtigt at
> være god til at lave håndbremse landinger.

Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-08-02 12:38

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> writes:

> Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.

Jeg kan huske at have set et program på TV engang, hvor de viste, at
de tidlige hangarskibe bare havde en katapult, der skød flyet afsted
og den returnerende pilot landede så bare i vandet og blev samlet op.

Flyene kostede ca $100 at bygge på det tidspunkt, så det tab
accepterede man.

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-08-02 15:50

Kim Ludvigsen wrote:
> Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.

Tja. Så har de slet ikke brug for at lande, hvilket
jo løser halvdelen af problemet med at have en kort
hangarskip. ;*)

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 13-08-02 17:32

> NEJ!
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!

NEJ NEJ!!

Uanset hvor små hangarskibe der findes er det jo de store der her bliver
talt om!
Nimitz er over 330 meter lang !

--
mvh Rasmus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-08-02 21:11

Sven wrote:

> En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret
> Videnskab, at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har
> effekt nok til at kaste en folkevogn 25 kilometer bort!

Det lyder umiddelbart ret vildt, men...

Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!

Så det lyder ikke så urimeligt endda med de 25 km. Faktisk er det tæt på,
at man kan sende den i kredsløb

-Claus

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 12-08-02 21:25

> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!

Ja nu er der jo også liiige luftmodstanden på folkevognen, den vokser jo med
kvadratet på hastigheden. Så mon de 30.000 Km/t ikke er lidt i overkanten at
forvente? Kunne ellers være sjovt at prøve.
Så engang et filmklip hvor de skød en american football afsted med
katapulten, den kom temmelig langt...

/ZIGGE

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-08-02 09:33

> Ja nu er der jo også liiige luftmodstanden på folkevognen, den vokser jo
med
> kvadratet på hastigheden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ville den folkevogn så ikke bare blive flået i stumper og stykker ????

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-08-02 21:40

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op
> i en fart på 500 km/t.

Det tror jeg heller ikke, at den gør. Jeg mener, at en F14 staller
ved en hastighed på omkring 140 knob, når den ikke slæber rundt på
alt for mange våben og alt for meget brændstof. Hvis den så er
fuldt lastet, så bliver den måske skudt afsted med 200 knob eller
deromkring - måske lidt mindre. Det svarer til 370 km/h.

> Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!

Ahem. Energi er ikke proportional med hastighed. E = ½·m·v²
Tallet er en hel del lavere - også hvis man ikke tager hensyn til
luftmodstand.

--
-- Torben.

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 12-08-02 21:54

370 Km/h ~ 100 m/s
0,5 * 30.000 * 100^2 = 150MJ
150MJ = 0,5 * 500 * V^2 -> V = 775 m/s ~ 2800 Km/h !
Det er så stadig uden luftmodstand, he he men imponerende nok.

Er der nogen der kender stigningen på ranpen de skyder flyene afsted fra,
jeg ved at de har en lille stigning for at hjælpe flyene op. Hvis vi kendte
den kunne det jo beregnes hvor langt man kunne sende den stakkels folkevogn
ud over fædrelandet - eller nærmere "fædrevandet" :)

/ZIGGE

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 13-08-02 04:35

"Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> writes:

> 370 Km/h ~ 100 m/s
> 0,5 * 30.000 * 100^2 = 150MJ
> 150MJ = 0,5 * 500 * V^2 -> V = 775 m/s ~ 2800 Km/h !
> Det er så stadig uden luftmodstand, he he men imponerende nok.

Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg, og så giver
regnestykket ~520 m/s ~1900 km/t

Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 4. sem., AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-08-02 08:12

Jens Christian Gram skrev:

> Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg,

Hvis vi taler om en god gammeldags folkevogn, vejer den under 1000 kg, men
dog noget over 500. I 1970 vejede den 775 kg. Tidligere var den lettere, og
senere sikkert lidt tungere, men jeg tvivler på 1100 kg.

TT

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 13-08-02 12:06

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> senere sikkert lidt tungere, men jeg tvivler på 1100 kg.

Jeg tror at han tænker på en WV Golf, den ligger vist omkring de 1100 Kg.
Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !

/ZIGGE

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 13-08-02 12:43

> [...]

> Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
> boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !

Jeg er nu ret overbevist om at registreringsattesten til min 1303'er fra
'74 sagde ca 1100 kg (men måske de regner med last?)

Jeg har nu fundet en kopi af en bruger-håndbog på nettet
(http://www.geocities.com/veedub1967/49.jpg), som siger 800 kg uden
last (for en 1300'er årgang '67), så min hukommelse svigter nok på det
her punkt :(

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-08-02 15:53

Jens Christian Gram skrev:

> Jeg er nu ret overbevist om at registreringsattesten til min 1303'er fra
> '74 sagde ca 1100 kg (men måske de regner med last?)

En 1303 har en egenvægt på 890 kg.

Se fx:

http://www.vw-1303.com/

TT

Fra : Sven

Dato : 13-08-02 15:31

> [...]
> Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
> boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !

Til det oprindelige spørgsmål kan jeg oplyse, at det er en VW Folkevogn
(Boblen) af ældre model der er tale om, men om det er en 1200 eller 1300
eller 1303 ved jeg ikke.
Det var vistnok netop pga aerodynamikken på Boblen, at det var denne
bilmodel de havde skrevet om.

Sven

Fra : Peter E K

Dato : 12-08-02 22:06

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> [...]
> fuldt lastet, så bliver den måske skudt afsted med 200 knob eller
> deromkring - måske lidt mindre. Det svarer til 370 km/h.

I skal alle regne med at de fly der starter, alle har fuld thrust + evt.
afterburner. Så den energi i får ved regnestykket er ikke katapultens alene.
Når en jet fighter letter fra en carrier, flyver den ca. 165 mph.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-08-02 22:05

Torben Simonsen wrote:

> Ahem. Energi er ikke proportional med hastighed. E = ½·m·v²

Der er to ting, man kan gøre, når man ikke lige kan huske en fysik
formel. Enten holder man bøtte og bliver aldrig klogere. Eller også
skriver man noget vrøvl på d.v, og så kommer der straks en hel masse
folk og fortæller en det rigtige svar

-Claus

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 12-08-02 21:54

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!

Hvis *energien* i de to tilfælde er ens, må folkevognens fart vel blive
_kvadratroden_ af 60 * 500 km/t = ca. 4500 km/t.

Hvis *impulsen* bevares, er de 30.000 km/t OK.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Desilva

Dato : 12-08-02 22:00

> [...]
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
>
> Så det lyder ikke så urimeligt endda med de 25 km. Faktisk er det tæt på,

Nu bevæger katapulten sig jo ikke nødvendigvis ret meget hurtigere bare
fordi vægten, som den virker på, er mindre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-02 22:04

Claus Rasmussen skrev:

>Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
>fart på 500 km/t.

Lad os sige 200 km/t. Det er nok til at den kan flyve.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-08-02 22:20

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Lad os sige 200 km/t. Det er nok til at den kan flyve.

Aaah, det er vist liiiiige i underkanten. I hvert fald hvis den
skal bære lidt brændstof og våben også.

Jeg mener at have læst noget med en stall-hastighed ved
"dirty" konfiguration (flaps og understel ude) på 135 knob,
men jeg ved ikke præcis, hvilken vægt det gælder.

--
-- Torben.

Fra : Peter E K

Dato : 12-08-02 22:08

"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in message
> [...]
kilometer!

> Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?
En Nimitz class carrier er ca. 330 m lang. Der er 4 katapulter af ca. 100 m
længde hver.

Problemet med links er, at USnavy rigtig gerne vil have en masse publicity,
men samtidig ikke så gerne vil fortælle de rigtig gode facts om deres
resurser. Derfor er der et utal af hjemmesider der alle siger lige meget,
nemlig ikke en sk**.

Jeg kigger lige...

Vh Peter K

Fra : Esben

Dato : 25-08-02 02:50

"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kilometer!

> Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?

Her får du en masse links:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&querytime=S51WjB&q
=c13+steam+catapult

--