Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blomsterbilleder
Fra : John

Dato : 12-08-02 20:32

Hej,
Jeg er blevet helt glad for at fotografere blomster. Og jeg er også belvet
bedre til det. Så jeg har lavet lidt om på strukturen på min side, så der nu
er et galleri udelukkende med blomster billeder. Der er ikke så mange endnu.
Ikke at jeg ikke har taget mange, men jeg vil nøjes med at præsentere dem
jeg selv er gladest for. Gode tip og andre kommentarer er meget velkomne...
Direkte: http://80.197.62.254/jkhansen/blomster.htm
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-02 00:16

John wrote:

> Gode tip og andre kommentarer er meget velkomne...
> Direkte: http://80.197.62.254/jkhansen/blomster.htm

Prøv at køre sitet gennem http://www.cast.org/bobby eller
http://validator.w3.org - så vil du nemlig få oplyst, hvorfor halvdelen
af dine billeder ikke kan ses i de browsere der overholder html-standarden.

Begge disse services er gratis, og de kan anbefales hvis man kun har
mulighed for at teste et web-site på ens egen PC.

Fra : Joergen Bech

Dato : 13-08-02 14:00

> [...]
>
> Begge disse services er gratis, og de kan anbefales hvis man kun har
> mulighed for at teste et web-site på ens egen PC.

Der er vist ikke megen pointe i at køre en FrontPage 2002 side igennem
disse services - de vil blot rapportere alt for mange problemer, hvis de da
overhovedet vil vaere i stand til at validere siden. Det bedste raad vil
vaere
at skifte vaerktoej. Jeg er ellers selv Microsofttilhaenger, men ikke hvad
angaar
FrontPage.

Mvh

JB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-02 16:00

Joergen Bech wrote:

> [...]
> validere siden. Det bedste raad vil vaere at skifte vaerktoej.
> Jeg er ellers selv Microsofttilhaenger, men ikke hvad angaar

Min pointe handler nu mest om, at når vi nu har nogle gode solide
standarder som HTML og JPEG, så er det jo lidt fjollet hvis vi ikke
bruger dem, der jo ingen funktionaliteter på John site, der ikke kunne
laves lige så godt med simpel html kodning.

Internettet består af mange millioner forskellige computere, og de er
alle configureret vidt forskelligt, og der findes f.eks. mere end 20
forskellige web-browsere, og dem er der så igen forskellige
versionsnumre af, så hvis man kun har mulighed for at teste ens site op
mod en enkelt platform/browser/version, så kan man sikre sig ved brug af
en validator.

Hvis man ikke orker det show med test og fejlretning, så er det en god
ting at undlade at bruge Java og ligende clietside software.

Fra : Joergen Bech

Dato : 13-08-02 18:53

> [...]
>bruger dem, der jo ingen funktionaliteter på John site, der ikke kunne
>laves lige så godt med simpel html kodning.

Fair nok. Jeg bruger selv de pågældende værktøjer/validatorer når
jeg skriver hjemmesider (i 1stPage 2000: http://www.evrsoft.com/)
men jeg gik blot ud fra, at eftersom siden var lavet i FrontPage2002
skyldtes det nok, at vedkommende ikke havde lyst til at sidde og
rode med HTML. Og i så fald er jeg sikker på at der findes andre
værktøjer med en eller anden wizard, der kan lave noget lignende
- og som er mere kompatibel med de gældende standarder. Derfor
forslaget om at finde et bedre egnet værktøj til at generere foto-
gallerier i webformat. Måske en eller anden (ikke mig) skulle starte
en FAQ for denne gruppe? En FAQ som bl.a. kunne indeholde
forslag/links til den slags værktøjer.

Når alt kommer til alt: Hvem sidder og håndkoder .rtf-filer fremfor
at skrive et dokument i Word og gemme det i .rtf-format?
Samme gør sig gældende med HTML i websider lavet af hr og fru
Jensen (undskyld, hvis jeg hermed har fornærmet nogen).
Man kan ikke forvente, at alle og enhver skal kunne håndkode
en HTML-side, endsige forstå de finere nuancer i outputtet fra en
validator. Men det skal ikke forhindre folk i at benytte Internettet
til at sprede whatever budskab de ønsker. Det er trods alt en
fotogruppe, og ikke en webdesign ditto.

Men ellers tror jeg at vi fundamentalt er enige.

Mvh

JB

Fra : John

Dato : 13-08-02 16:16

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaere
> at skifte vaerktoej. Jeg er ellers selv Microsofttilhaenger, men ikke hvad

Fejlen ligger sikkert i forkert navngivning af billed-filerne og ikke i
frontpage. De fleste af billederne på siden er forberedt via Photoshops
"Save for web" feature, der burde omdøbe filerne i henhold til HTML
standarden. Men det er åbenbart ikke tilfældet med alle billederne. Det må
jeg lige se på, ved først givne lejlighed...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 17:33

John skrev:

> De fleste af billederne på siden er forberedt via Photoshops
> "Save for web" feature, der burde omdøbe filerne i henhold til HTML
> standarden. Men det er åbenbart ikke tilfældet med alle billederne.

Det burde den ellers gøre hvis du husker at placere et flueben i
disse felter:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/filkompatibilitet.gif
Jeg har aldrig oplevet at den fejler på det område i hvert tilfælde.

Til orientering så oplever jeg også, at jeg ikke kan se mange af
billederne inde på din side med IE 6.0 på WinXP og Win2000.

Det ser sådan her ud hos mig:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/ie/blomsterside.gif

Dem jeg kan se er dog nogle flotte blomsterbilleder, efter min
mening.

Madsen.

Fra : John

Dato : 13-08-02 21:01

> [...]
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/ie/blomsterside.gif
>
> Dem jeg kan se er dog nogle flotte blomsterbilleder, efter min

Hej Madsen,
Joe, jeg har sat Photoshop op korrekt, og billedet du ikke kan se (tak for
ulejligheden med at lave screendumb) har da heller ikke et filnavn der
adskiller sig fra de andre.
Tjekkede med min bror der kører Mac, og han havde ingen problemer. Og henset
til at du har oplevet det med Xp og Win2000, så er problemet sikkert blot
travlhed på serveren. Jeg har kun 128k upload, og har ofte "Æslet" til at
køre, og den tager de 64k, såe...Det er den slags ting vi fattige må leve
med...Men er stadig opmærksom på problemet.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 22:01

John skrev:

> Joe, jeg har sat Photoshop op korrekt, og billedet du ikke kan se
> (tak for ulejligheden med at lave screendumb) har da heller ikke
> et filnavn der adskiller sig fra de andre.

Ok. Måske er det bindestregerne i filnavnet der forvirrer IE her,
men jeg ved det ikke.

> Tjekkede med min bror der kører Mac, og han havde ingen problemer.

Min IE 6 kan også være lidt sær i perioder. Hvis jeg højreklikker
og vælger 'Show Picture' på det store billede på forsiden, så kommer
billedet frem. (Jeg har tømt cachen, kan jeg sige til dem som nok
sidder og tænker at det sikkert er derfor).

> [...]
> upload, og har ofte "Æslet" til at køre, og den tager de 64k,
> såe...Det er den slags ting vi fattige må leve med...Men er stadig

Fint nok. Jeg nævnede det også blot i tilfælde af at du ikke vidste
det i forvejen. :)

Madsen.

Fra : John

Dato : 13-08-02 22:11

> Fint nok. Jeg nævnede det også blot i tilfælde af at du ikke vidste
> det i forvejen. :)

Øh..nu håber jeg da ikke vi snakker forbi hinanden. Jeg vil gerne
understrege, at jeg var glad for dit svar...ok?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 02:27

John skrev:

> Øh..nu håber jeg da ikke vi snakker forbi hinanden. Jeg vil gerne
> understrege, at jeg var glad for dit svar...ok?

Jo, jo. Jeg ville bare lige være sikker på at du ikke misforstod min
hensigt.

Madsen.

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 13-08-02 00:40

Jeg ser billederne finno, inen problemer her...Hmm.

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Mikael

Dato : 13-08-02 12:43

Jeg ser ligesom niels kun ca. halvdelen af billederne, (IE
6.0.2600.000.xpclnt_qfe.010827-1803 med opdatereing; q319182).

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-02 19:06

Hej John, det er lidt pudsigt at kommetarerne er begrænset til noget HTML
fnidder (undskyld) og ingen har kommenteret billederne. Det var vist et
diskussionsemne for nogen tid siden, da nogle reklamerede med at forlade
gruppen, at alting endte op i tekniske diskussioner om kamera features, men
diskussion om HTML er da tilsvarende og livet er for kort til at skrive HTML
(igen undskyld). Jeg synes dine billeder er flotte, men jeg kunne ikke lade
være med at se på balancen i nogle af billederne, som værende lidt
asymmetrisk. Er det tilsigtet? Det skulle man tro, da det er klart at de er
klippet til. Jeg har ikke noget problem med mindre end perfekte billeder,
hvis der kommer direkte fra kameraet uden klipning naturligvis. Jeg synes
også de er lidt små til at vurdere den tekniske kvalitet (undskyld
referencen til teknik her). Ellers er farverne flotte, motivet står flot og
med omhyggelig valgt baggrund, der ikke forstyrrer for meget.
Mvh, Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-02 20:21

Hans Kruse wrote:

> Hej John, det er lidt pudsigt at kommetarerne er begrænset til noget
> HTML fnidder (undskyld) og ingen har kommenteret billederne.

Det er jo lidt svært at kommentere noget man ikke kan se, og da John's
publicering på nettet formentlig har det formål, at han vil ud til flest
mulig med sine billeder, så er det vel ok at gøre ham opmærksom på, at
det ikke spiller...

- eller du synes måske at jeg bare skulle lade som igenting...?

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-02 21:02

Nej det er ok, hvis din browser ikke kan vise billederne. Min IE 6.0 kunne
godt vise siderne, men nogle gange skulle man clicke en gang en ekstra gang.
Men der var ingen kommentarer til billederne.
Mvh, Hans

Fra : John

Dato : 13-08-02 21:28

> [...]
og
> med omhyggelig valgt baggrund, der ikke forstyrrer for meget.

Hej Hans,
Tak for ulejligheden med at nedfælde din kritik.
Sommetider hælder jeg lidt de kloge hoveder, der siger man skal sigte efter
at få det "Gyldne Snit" frem i sine billeder. På engelsk kalder de det vist
"Rule of Thirds". Altså at man IKKE placere sit motiv midt på billedet. Du
skal forestille dig tre linier med samme afstand til hverandre tværs gennem
billedet både vandret og lodret. Det skulle så være mere behageligt at kigge
på et billede, hvor den centrale eller vigtigste del af motivet er placeret
i f.eks punktet hvor den øverste vandrette linie, skærer den midterste
lodret. Altså i den øverste trediedel (Deraf "Rule of Thirds"). Eller på
samme måde vandret. Var det ikke Leonardo da Vinci der opdagede det??? Hvis
du først har fået øje for det, vil du se det brugt alle steder, hvor noget
afbilledes. I kanonfotografens portrætter, er øjnene (næsten) altid placeret
således. Mener endda man kan få screens, hvor mønsteret er aftegnet. Nogen
gange er jeg mere opmærksom på det en andre. Og nogen gange ser jeg helt
bort fra det. Det diskuteres vist stadig meget blandt de mere akademisk
anlagte . Og det kan med rette diskuteres om jeg bruger det rigtigt.
Derfor er det dejligt med respons. Vi vil vel alle (med få undtagelser)
gerne dygtigøre os, eller huh?
Kvaliteten eller måske rettere størrelsen på billederne, er et vanskeligt
kompromis af flere ting. 1: Download hastigheden, eller i mit tilfælde
snarere uploadhastigheden idet serveren står i min egen stue. 2: Designet på
Websiden. 3: Rimelig billedkvalitet. Jeg ville gerne tilbyde brugerne, at de
kunne vælge en højere opløsning, men til tider er der (som mens dette
skrives) for meget trafik. En hjemmeserver har (i hvertfal med mit budget)
visse begrænsninger, og jeg har derfor valgt størrelsen efter det. Der er
nemlig også dem der mener billederne er for store.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-02 22:13

Hej John, mange tak for det udførlige svar. Jeg må tilstå at jeg normalt
arbejder meget intuitivt med billeder og har ikke tænkt i gyldne snit
termer. De to billeder jeg reagerede overfor er de to til højre (4 og 5),
men ved nærmere eftersyn kan jeg godt se, hvorfor du har skåret som du har i
4'eren, hvor der er en baggrundsfigur, der ville stå helt forkert, hvis
blomsten var placeret mere til højre (hvis det var forklaringen). I 5'eren
kan jeg også se, at balancen i billedet formentlig ikke ville opvejes af
"materiale" helt til højre, hvis træbladene blev skåret mere væk i venstre
side. Måske en lille smule ville være bedre?
Nu er jeg bare en amatør, så det er min intuitive fornemmelse jeg giver
udtryk for her, men lærer gerne af andres erfaringer. Ellers var der jo ikke
nogen grund til at diskutere Jeg forstår dine overvejelser om din hjemme
website.