Optagelse Pilot (militær)
Fra : Peter E K

Dato : 12-08-02 20:18

Hej.

Jeg skal inden længe til optagelsesprøve til pilot på flyvestation Værløse.
Jeg er selvfølgelig i hård fysisk træning, og læser alt det matematik og de
logiske tests jeg kan komme i nærheden af.
Jeg har flere steder hørt om nogle af de simultankapacitetes tests de laver
derinde, men der må jo være mere end det.
Er der nogen der ved hvad, og evt. hvordan man kan forberede sig?

Med risiko for fejlposting
Vh Peter Køster

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 13-08-02 12:53

Hej.

Hvad med bare at ringe og aftale et møde med en pilot? Det er overraskende
hvor venlige folk er hvis man spørger pænt.

/ZIGGE

Fra : Peter E K

Dato : 13-08-02 23:43

> Hvad med bare at ringe og aftale et møde med en pilot? Det er overraskende
> hvor venlige folk er hvis man spørger pænt.

Hej, tak for idéen.
Du har ret, men jeg kender desv. ikke en pilot.
vh peter

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-08-02 23:36

Peter E K wrote:

> Hej, tak for idéen.
> Du har ret, men jeg kender desv. ikke en pilot.

Ring til Flyvevåbnet og spørg. Det værste der kan ske er at du får et
nej.

--
..signature

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-08-02 09:53

Christian Andersen <tcd977fzm1001@sneakemail.com> wrote:
> Ring til Flyvevåbnet og spørg. Det værste der kan ske er at du får et
> nej.

Øhh...hvis man søger et job i Flyvevåbnet, er *det* måske ikke det
smarteste sted at spørge, om man lige kan 'låne facitlisten'! :)

Faktisk har jeg selv været pilot dér, men jeg kender ikke de omtalte
prøver, som sikkert er indført *længe* efter 'min tid'(?)
[Jeg var til prøve i 1958!]

Men i øvrigt er den slags prøver ikke noget, man isoleret set dumper
eller består på - de indgår blot i den samlede vurdering af ansøgerne.
Så hvis man er uden afgørende helbredsmæssige mangler, i god fysisk
form, har den fornødne uddannelsesmæssige baggrund og motivation for et
job i forsvaret er det jo 'bare' at møde til prøverne med godt
gå-på-mod, (passende) selvtillid og sund optimisme - så held og lykke
med det!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-08-02 12:34

Hans H.V. Hansen wrote:

> Øhh...hvis man søger et job i Flyvevåbnet, er *det* måske ikke det
> smarteste sted at spørge, om man lige kan 'låne facitlisten'! :)

"Låne facitlisten", ja godmorgen. Man bilver jo ikke lige pludselig i
bedre form ved at høre man skal kunne løbe 10 km. med fuld oppakning til
prøven. Eller hvad man nu skal.

--
..signature

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-08-02 14:48

> [...]
> "Låne facitlisten", ja godmorgen. Man bilver jo ikke lige pludselig i
> bedre form ved at høre man skal kunne løbe 10 km. med fuld oppakning til

Hvad giver dig mon anledning til at formode, at omtalte
"simultankapacitetes tests" måler fysisk præstationsevne?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-08-02 14:57

Hans H.V. Hansen wrote:

> Hvad giver dig mon anledning til at formode, at omtalte
> "simultankapacitetes tests" måler fysisk præstationsevne?

Aaaah! Jeg beklager. Jeg havde ikke lige det første indlæg i tråden i
frisk erindring.

Sådanne nogle tests skal man selvfølgelig ikke have facitlister til.

--
..signature

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 14-08-02 15:42

Hans H.V. Hansen wrote:
> Hvad giver dig mon anledning til at formode, at omtalte
> "simultankapacitetes tests" måler fysisk præstationsevne?

Tja, måske kan simultankapacitet trænes hvis man spiller
fx. quake samtidigt med at man taler i telefon med bedstemor
eller lufter hunden. ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not

Fra : ASKF

Dato : 15-08-02 12:14

Hans H.V. Hansen ytrede sig i <1fgwiob.n2wb5dnqxtl6N%h2vh@post6.tele.dk>
med dette:

>Øhh...hvis man søger et job i Flyvevåbnet, er *det* måske ikke det
>smarteste sted at spørge, om man lige kan 'låne facitlisten'! :)

Det er jo ikke en facitliste han efterspørger, så hvorfor ikke?
Det er spild af både hans og flyvevåbnets tid, hvis han ikke har en
chance for at bestå prøverne, så jeg kan ikke se hvorfor flyvevåbnet
ikke skulle give oplysninger om prøvernes art, især de fysiske
minimumskrav og udannelsesmæssige kvalifikationer.

> [...]
>job i forsvaret er det jo 'bare' at møde til prøverne med godt
>gå-på-mod, (passende) selvtillid og sund optimisme - så held og lykke

Det er ikke helt korrekt, der kan være for mange egnede der søger
optagelse og her kender jeg et eksempel på at der kan opdigtes en fysisk
mangel som begrundelse for at "dumpe" en person[1]. Det er vel som med
de fleste andre uddannelser i offentlig regi, at dersom der er et max.
antal pladser og er der for mange der opfylder kravene skærpes disse
blot, så man når frem til det ønskede antal.

[1] Personen jeg kender der var udsat for i en ekstra fysisk
undersøgelse (han var fint gået igennem alle de normale) at, søgte
senere ind som helikopterpilot og spurgte lægen om den lille indsnævring
i det ene øre som han havde kunne betyde noget, lægen sagde han ikke
havde nogen indsnævring, og at en sådan indsnævring ikke kunne forsvinde
af sig selv, så den læge der havde erklæret at en sådan var til stede,
måtte enten have løjet eller været ukvalificeret til sit arbejde. Pudsig
udtalelse da det netop var den samme læge.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 22-11-02 23:45

On Wed, 14 Aug 2002 00:42:40 +0200, "Peter E K" <z@mailme.dk> wrote:

>Hej, tak for idéen.
>Du har ret, men jeg kender desv. ikke en pilot.
>vh peter

Jeg vil da godt hjælpe dig lidt mod målet.
Hvis du kigger på www.hh.dlr.de kan du finde prøver som forbereder på
prøverne til Lufthansa. Blandt disse findes også prøver som forbereder
til sim. kap og mange andre spændende ting. Har selv været igennem
turen i Værløse og bestod. Blev dog ganske vist senere smidt ud fra
FLSK.

Held og lykke med det.

Carsten

Fra : Peter E K

Dato : 24-11-02 12:10

"Carsten Hjerresen" <carsten@hjerresen.dk> wrote in message

> [...]
> til sim. kap og mange andre spændende ting. Har selv været igennem
> turen i Værløse og bestod. Blev dog ganske vist senere smidt ud fra

Hej Carsten.
Tak for dit svar. Det falder dog lidt sent, idet jeg har allerede været
igennem optagelsesforløbet. Jeg bestod alle kvalifikationstestene, men blev
senere erklæret uegnet af en psykolog.
(lad mig i denne forbindelse sige min uforbeholdne mening om hybenkradsene
hjernevridere, som med deres *indsæt grimt ord* og deres *Indsæt grimme ord
* gør livet surt for unge mennesker
Hvor om alting er, så leder jeg nu mere efter job, end
pilotuddannelses-fifs.

Venlig hilsen
Peter E K