MS Windows
briani 27239
Installation af ny harddisk
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 12-08-02 16:24

Hej!

Jeg har netop lige købt en 40gb hd som jeg gerne vil have til at køre som
min primære disk. Er det muligt at opsætte min anden Hd med winMe ¨så jeg
kan installere Xp på min nye og beholde Me med alle programmer og det hele
på den gamle?
Altså en slags dual boot med to diske hvoraf den gamle med Me bare skal
forblive som den er nu...

Mvh Søren C

Fra : Jimmy Lerche

Dato : 12-08-02 18:13

"Søren Christensen (4200)" <SHC808@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på den gamle?
> Altså en slags dual boot med to diske hvoraf den gamle med Me bare skal

Hej Søren

Jo - hvis du bare sætter den nye som "Master" så booter PC'en på den, og ser
ikke den gamle (Den skal så stå til "Slave"). Hvis du så en dag skal boote
fra den gamle sætter du bare den som "Master"

Du sætter Master og Slave på dine HD, med nogle små "plast" dimser/jumpere.

Mvh

Jimmy

Fra : Sven

Dato : 12-08-02 18:37

> [...]
> på den gamle?
> Altså en slags dual boot med to diske hvoraf den gamle med Me bare skal

Jo, hvis du vil "opgive" at din nye harddisk skal stå som primær er det ikke
noget problem. (Der er ingen hastighedsforskel om din nye hd sidder som
master eller slave). Lad din gamle harddisk beholde Masterstatus, og sæt så
din nye harddisk som slave, eller sæt din nye harddisk på den anden
IDE-kontroller. Så booter du fra WindowsXP cd'en og begynder installationen.
Ikke ret langt inde i installationen spørger den om, hvor du vil have din
WindowsXP installeret. Her vælger du så det drevbogstav som din nye harddisk
har fået (afhænger af, hvor mange partitioner du har på din gamle harddisk),
og WindowsXP installerer sig så der.
Når WindowsXP er færdiginstalleret, og du tænder for din PC, kommer der
først en lille bootmenu (denne bootmenu installerer WindowsXP), hvor du nu
kan vælge enten WindowsME eller WindowsXP. Inde fra WIndowsXP kan du sætte
egenskaberne for bootmenu'en op, f.eks så WindowsXP er default, og hvis du
ikke trykker på en tast inden f.eks 5 sekunder, fortsætter den med at boote
WindowsXP. På denne måde har du begge styresystemer, og bortset fra
bootmenu'en kan de ikke "se" hinanden.

Ulempen ved ovenstående metode er, at din WindowsXP ikke kommer til at ligge
på C:\ men det er ikke noget problem, da Windows selv laver sine stier under
installationen.

Jeg har det faktisk på denne måde bare omvendt, dvs WindowsXP på mit C:\
drev og WindowsME på en anden partition, og det har ikke givet spor
problemer i nogen af systemerne.

Sven

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 12-08-02 19:28

"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg har det faktisk på denne måde bare omvendt, dvs WindowsXP på mit C:\
> drev og WindowsME på en anden partition, og det har ikke givet spor

Jeg har inden jeg læste jeres indlæg valgt alligevel at prøve mig frem. Jeg
satte min gamle Hd som slave og den nye som Master. Jeg har installeret Xp
på den nye og har så WinMe på den gamle.
Men jeg kan ikke rigtigt boote op på den gamle.
Kan jeg gøre noget så det kan lade sig gøre?
Eller skal jeg lave det om?

Mvh Søren C

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 12-08-02 21:05

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den nye og har så WinMe på den gamle.
> Men jeg kan ikke rigtigt boote op på den gamle.
> Kan jeg gøre noget så det kan lade sig gøre?

Jeg er netop lige begyndt på at lave så min gamle hd kører som master. Men
når jeg installere WinXp skal jeg så bruge Fat32 filsystem eller kan jeg
godt bruge NTFS eller hva det nu hedder. Kan WinMe godt se den disk så?

Mvh Søren C

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-08-02 23:52

C: drevet skal være FAT16/32.
WIN9x kan ikke læse NTFS drev.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-08-02 01:08

Søren Christensen (4200) wrote:
> Men når jeg installere WinXp skal jeg så bruge Fat32
> filsystem eller kan jeg godt bruge NTFS eller hva det nu hedder. Kan
> WinMe godt se den disk så?

Win Me kan ikke se en NTFS harddisk uden hjælpe programmer og vil
du have skrive ret fra WinMe til NTFS koster de programmer penge.
Jeg bruger FAT32 med min WinXp. Virker upåklageligt. Hvis du ikke
har brug for den større datasikkerhed der findes med NTFS, så brug
FAT32. Virus kan bl.a. være vanskelig at få has på under NTFS og når/hvis
dit styre system crasher er det betydeligt lettere at grave dine uvurderlige
data frem fra en NTFS harddisk.

mvh
Henning