"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in message
news:fC669.90$ww6.22677@news010.worldonline.dk...
> > Jeg tror de 200,- som 'Jan Petersen' og 'max' debatterer et andet sted i
> > denne tråd, er det 'fortoldningsgebyr' på 200,- som Post Danmark
indførte
> > fra den ene dag til den anden. Dvs. for varer tilsendt fra lande uden
for
> > EU. Til 'Jan Petersen's forsvar skal det da nævnes at hverken den trykte
> > eller elektroniske presse var ret forstående overfor dette pludseligt
> > opståede behov for et gebyr.
> >
> > Martin
>
> Martin din gamle swinger - Jeg diskuterer overhovedet ikke de skide
> 200 kroner, men derimod Jan's harme over at folk tager penge for et
> stk arbejde.. "et lækkert lille gebyr på 200,- for 10 minutters arbejde."
> Gebyret er sikkert totalt uretfærdigt..!!?? Arbejdslønen er en anden sag..
>
> Jeg har selv siddet og udfyldt fortollningspapirer, og der er ikke noget
mere
> kedsommeligt, så hvis der er en der vil gøre det for 200 smakeronies er
det
> fint med mig og faktisk billigt.... mvh max
>
>
Jamen, det er jeg såmænd principielt enig med dig i. Det kan bare være lidt
svært at forstå hvorfor 'prisen' pludselig steg fra 0,- til 200,- fra den
ene dag til den anden. Hvorfor ikke bare indrømme at man var nødt til
generelt at hæve priserne for at følge med omkostningerne?
Hvis jeg køber en radio hos Fona, forventer jeg da heller ikke at
ekspedienten pludselig udbryder "Hallo kammerat, det bliver lige 200 dask
ekstra, for vi har lidt besvær med at udfylde papirer i Taiwan". Disse
omkostninger burde vel være afspejlet i prisen på varen. Det samme har jo
åbenbart været tilfældet host Post Danmark i mange år, med mindre de
pludselig har opdaget at de har tabt 200,- hver gang de ekspederede en
forsendelse
Jeg frygter lidt at Post Danmark (endnu en gang) graver sin egen grav. Da
det begyndte at blive muligt at indbetale girokort og lign. elektronisk,
faldt kundegrundlaget på landets posthuse drastisk. Løsningen fra Post
Danmark var at omdanne posthusene til 'mini-markeder', så en stakkels
'normal' post-kunde skulle stå i meterlange køer med folk som skulle købe
julekalendere, sparebøsser, Postmand Per osv. Alligevel undrer man sig
stadig hos Post Danmark over det - stadigt - faldende antal af normale
post-kunder.
Det samme er ved at ske for pakkedelen: Da det endelig begyndte at lysne
lidt for posthusene og antallet af pakker steg pga. den stigende net-handel,
hvad gør man så? Man indfører et fast gebyr, som gør det fuldstændig
urentabelt at bestille mindre varer (CD'er, DVD'er og whatever) under 4-5000
kr. Det er logik for Post Danmark, men næppe for ret mange andre...
Så, max, jeg er enig i dig i princippet, men måden hvorpå Post Danmark
valgte at dække omkostningen finder jeg temmelig besynderlig.
Nå, nu røg vi vist lidt OT...
Martin