Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af digital billeder
Fra : Per Kristensen

Dato : 12-08-02 15:14

Hvis man vil have fremkaldt billeder i normal foto størrelse, hvilken
opløsning skal man så min. bruge? Er det nok med 1024x768?

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 15:34

Per Kristensen skrev:

> Hvis man vil have fremkaldt billeder i normal foto størrelse, hvilken
> opløsning skal man så min. bruge? Er det nok med 1024x768?

Nej, det vil jeg ikke mene at det er og hvis du kigger rundt omkring
på de forskellige fotoforhandleres hjemmesider, så vil du opdage, at
de kræver lidt mere end det. http://213.69.181.217/Preise.asp f.eks.

Madsen.

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 12-08-02 16:16

Fujicoler anbefaler 1800x1200 for optimal kvalitet ved 15x10 billeder.

Mvh. Lars.

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 12-08-02 16:56

> Hvis man vil have fremkaldt billeder i normal foto størrelse, hvilken
> opløsning skal man så min. bruge? Er det nok med 1024x768?

Du kan udmærket fremkalde digitale billeder i 1024x768 på 15x20 cm papir, du
skal blot forvente pixeleringer der let kan ses med det blotte øje.

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 12-08-02 17:01

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> wrote in message

> Du kan udmærket fremkalde digitale billeder i 1024x768 på 15x20 cm papir,
du
> skal blot forvente pixeleringer der let kan ses med det blotte øje.

Må jeg lige korrigere mig selv - Jeg mener selvfølgelig 10x15 cm

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 23-08-02 16:39

On Mon, 12 Aug 2002 16:13:36 +0200, "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote:

> [...]
Jeg har lavet en blindtest for at se, hvor meget man behøver.
150 dpi i det færdige billeder er nok. Mindre kan måske endda klare det.

Jeg tog det samme billede i 150 dpi, 200 dpi og 300 dpi og fik det printet hos
Colorgruppen på deres fine grej.

Ved en blindtest, hvor forsøgspersonerne endda måtte bruge lup, var der ingen af
dem der kunne se forskel.

Så for 10x15 cm print på ægte fotopapir med de bedste printere behøver du kun
150*10/2,54 = 590 pixels x 150*15/2,54 = 885 altså 0,52 megapixels.

Om det samme gælder, hvis du bruger en alm. fotoprinter til hjemmebrug ved jeg
ikke.

Så de 1024x768 pixels rækker lige til 13x18 cm.

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Billedgalleri på Webshots
http://community.webshots.com/user/flemmingthorhansen