MS Windows
briani 27239
W XP bootmenu fjern
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-08-02 15:01

Hej,
jeg ved at det har været oppe før, men jeg kan ikke finde det.
Efter en del roderi, står jeg med XP installeret, men med en
bootmenu på 3 systemer, det er der jo ingen grund til, hvordan fjerner
jeg den, der er jo alligevel kun XP installeret
mvh Ebbe

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 15:03

In news:dk.edb.system.ms-windows Ebbe Hansen wrote:

> [...]
>bootmenu på 3 systemer, det er der jo ingen grund til, hvordan fjerner
>jeg den, der er jo alligevel kun XP installeret

I den skjulte systemfil 'Boot.ini' i roden af C-drevet (ellers er det
et andet drev, det kommer an på så meget). ;)

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 15:08

Ebbe Hansen skrev:

> [...]
> bootmenu på 3 systemer, det er der jo ingen grund til, hvordan
> fjerner jeg den, der er jo alligevel kun XP installeret

Rediger i Boot.ini som Lars foreslår eller gå ind i Kontolpanel >
System > Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og genoprettelse'
og fjern så fluebenet ved bootmenuen.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 15:35

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

[Fjernelse af valg af styresystem under opstart]

>Rediger i Boot.ini som Lars foreslår eller gå ind i Kontolpanel >
>System > Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og genoprettelse'
>og fjern så fluebenet ved bootmenuen.

Hvad sker der egentlig hvis man siger "Check All Boot Paths" under
Msconfig og den finder ugyldige stier? Tilbyder den mon at slette dem?

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 15:35

Lars Stokholm skrev:

> Hvad sker der egentlig hvis man siger "Check All Boot Paths" under
> Msconfig og den finder ugyldige stier? Tilbyder den mon at slette
> dem?

Det har jeg ingen anelse om. Har aldrig prøvet funktionen, men det
ville da være smart hvis den gjorde.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 15:37

>Det har jeg ingen anelse om. Har aldrig prøvet funktionen, men det
>ville da være smart hvis den gjorde.

Kan Ebbe mon fristes til at prøve?

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 15:48

Lars Stokholm skrev:

> Kan Ebbe mon fristes til at prøve?

Jo, men jeg har jo sådan set ingen ugyldige henvisninger i min
boot.ini. For at få det bliver jeg nødt til at lave nogle.
Det kan jeg da også godt, men lige nu skal jeg lige have hentet
noget først. Jeg sidder lige og downloader på livet løs. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 16:15

Lars Stokholm skrev:

> Hvad sker der egentlig hvis man siger "Check All Boot Paths" under
> Msconfig og den finder ugyldige stier? Tilbyder den mon at slette
> dem?

Nej, det er vist noget skrammel:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/msconfig_bootini.gif

Kun de to øverste linier med WinXP og Win2000 er gyldige, men
alligevel påstår den gladeligt, at alt er som det skal være.

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 16:27

> [...]

>Kun de to øverste linier med WinXP og Win2000 er gyldige, men
>alligevel påstår den gladeligt, at alt er som det skal være.

Ja, sådan noget skrammel! Gud ved hvad den så gør godt for...?

Fra <http://www.winxpfix.com/page23-Uninstalling-Windows-XP.htm>:

1. Go to >Start >Run, you need to type in msconfig, and press ENTER.

2. Now, you need to click on the BOOT.INI tab.

3. You need to click on >Check All Boot Paths.

4. If an entry no longer refers to the location of a valid operating
system, Windows will displays a message asking whether to delete the
line from Boot.ini.

5. You need to click Yes to remove the line (so the operating system
won't appear on your boot menu) or No if you choose to leave it.

Ehh, nå ja (?)

Fra : Edmund

Dato : 12-08-02 16:32

Madsen skrev:

> [...]
>
> Kun de to øverste linier med WinXP og Win2000 er gyldige, men
> alligevel påstår den gladeligt, at alt er som det skal være.

Det virker fint hos mig kun den øverste og den nederste er gyldig og den
fjerner de to forkerte

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(1)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

--
Mvh Edmund

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 16:41

In news:dk.edb.system.ms-windows Edmund wrote:

>Det virker fint hos mig...

Ja Madsen, det virker også hos mig. Har din computer mon endnu et
uforklarligt problem? ;)

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 16:16

Madsen skrev:

> Jo, men jeg har jo sådan set ingen ugyldige henvisninger i min
> boot.ini.

Og jeg hedder heller ikke Ebbe. DOH!

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 16:21

?

Aha!

>Og jeg hedder heller ikke Ebbe. DOH!

Hehe :)

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 16:57

Lars Stokholm skrev:

> [...]

Det har jeg aldrig sagt ;)

> Hehe :)

Ja, jeg ved det. Spot the looney.

Madsen.

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 12-08-02 20:19

Madsen wrote:

> Det har jeg aldrig sagt ;)

> Ja, jeg ved det. Spot the looney.

I tåger pænt meget, det kan jeg godt li'

// Henrik

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 20:23

In news:dk.edb.system.ms-windows "Henrik Jepsen"
<morpheus[removethis]@mailme.dk> wrote:

[Tåge]

>I tåger pænt meget, det kan jeg godt li'

Hehe, ja vi er tågehoveder ;)

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 17:00

Lars Stokholm skrev:

> Ja Madsen, det virker også hos mig. Har din computer mon endnu et
> uforklarligt problem? ;)

Hmm...
Back to the old drawing board.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 20:37

Lars Stokholm skrev:

> Har din computer mon endnu et uforklarligt problem? ;)

Det tror jeg faktisk den har, for uanset hvad jeg indsætter i
Boot.ini, så bliver msconfig ved med at påstå at alt er i skønneste
orden.

Nå, men da min boot.ini virker som den skal, ser jeg det ikke som
det store problem, men pudsigt er det da. :)

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 21:41

>Det tror jeg faktisk den har...

Jeg havde mine bange anelser :)

>Nå, men da min boot.ini virker som den skal, ser jeg det ikke som
>det store problem, men pudsigt er det da. :)

Ja, det er egentlig en ret ligegyldig funktion hvis man "kan selv".

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-08-02 10:40

On Mon, 12 Aug 2002 16:08:16 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Rediger i Boot.ini som Lars foreslår eller gå ind i Kontolpanel >
>System > Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og genoprettelse'
>og fjern så fluebenet ved bootmenuen.

Tak til alle som svarede:
Jeg har sendt et svar, som ikke viste sig her på min, så jeg gentager
!!!

Min HD er stået af, så problemet løser sig selv, men jeg nåede lige at
prøve at gå ind i start og genoprettelse, og det ser ud til at virke,
bootmenuen er pist væk, så jeg tror på det
hilsen Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-08-02 20:01

On Mon, 12 Aug 2002 16:00:37 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>bootmenu på 3 systemer, det er der jo ingen grund til, hvordan fjerner
>jeg den, der er jo alligevel kun XP installeret

Hej, og tak for alle svarene, men nu har jeg fået et helt andet
problem, så dette må vente - harddisk nedbrud -
hilsen og tak
Ebbe

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-08-02 20:25

In news:dk.edb.system.ms-windows Ebbe Hansen wrote:

>Hej, og tak for alle svarene, men nu har jeg fået et helt andet
>problem, så dette må vente - harddisk nedbrud -

Ja det er jo ikke så godt, men det er der vist ikke meget at gøre ved.