MS Windows
briani 27239
Dual boot spørgsmål ?
Fra : Simon...

Dato : 12-08-02 12:50

Hejsa

Jeg har WinXP Pro installeret, men fordi HP ikke vil lave en winxp driver
til min photosmart printer, må jeg også have win2k installeret.
mit winxp er i en folder C:\windows, og w2k vil hvis jeg husker det rigtigt
installeres i c:\winnt.

Men hvad med C:\programmer og C:\program Files, de bliver jo de samme ? er
der problemer i det ? og er der problemer i at
installere win2k som nr 2. nu har jeg jo xp inde allerede... og hvordan skal
det gribes an ??

Det er min første gang med dual boot, så en detaljeret gennemgang af de
problematiske ting der er ville være rigtig rar.

mange tak for hjælpen

mvh.Simon

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 13:03

Simon... skrev:

> [...]
> jeg husker det rigtigt installeres i c:\winnt.
>
> Men hvad med C:\programmer og C:\program Files, de bliver jo de

Ja, det bliver noget bøvl. Win2000 og XP ligner hinanden så meget, at
mange filer og mapper vil blive delt imellem disse to styresystemer
hvis du installerer dem på det samme drev, eller den samme partition.

> og er der problemer i at installere win2k som nr 2. nu har jeg jo
> xp inde allerede... og hvordan skal det gribes an ??

Klart det bedste ville være at installere Win2000 på et andet drev
eller en anden partition. Hvis du gør det, så vil Win2000 samtidig
sørge for at der bliver oprettet en bootmenu så du kan vælge hvilket
styresystem du vil starte. Jeg kører pt. med både Win2000 og WinXP
Pro installeret på en harddisk som er delt op i to partitioner.
Win2000 har jeg installeret på drev C og WinXP befinder sig på D.
Godt nok har jeg installeret Win2000 først, men den anden vej rundt
skulle der ikke være problemer med, så vidt jeg ved. Ikke når det er
WinXP og Win2000 det drejer sig om.

Madsen.

Fra : Simon...

Dato : 12-08-02 15:13

> [...]
> Godt nok har jeg installeret Win2000 først, men den anden vej rundt
> skulle der ikke være problemer med, så vidt jeg ved. Ikke når det er

ok tak skal du ha - jeg laver bare en partition mere på disken med partition
magic 7 så.
meeen må nok hellere lige ghoste et billede af det nuværende os :)
-Simon

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 15:15

Simon... skrev:

> ok tak skal du ha - jeg laver bare en partition mere på disken med
> partition magic 7 så.

Ja, hvis disken er stor nok til begge styresystemer, så er det nok
det nemmeste.

> meeen må nok hellere lige ghoste et billede af det nuværende os :)

God idé.
Endda en rigtig god idé. :)

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 12-08-02 16:27

Simon... wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har WinXP Pro installeret, men fordi HP ikke vil lave en winxp
> driver til min photosmart printer, må jeg også have win2k installeret.

Er du sikker på at Win XP ikke kan bruge driverne fra Win 2000,
der plejer da ikke at være den store forskel. Du skal måske bare
sige OK når den melder at driveren ikke er testet til Win XP.
Pico

Fra : Simon...

Dato : 13-08-02 23:42

> Er du sikker på at Win XP ikke kan bruge driverne fra Win 2000,
> der plejer da ikke at være den store forskel. Du skal måske bare
> sige OK når den melder at driveren ikke er testet til Win XP.

nej den siger direkte at driverne ikke passer til den version af windows
under installation, og de virker ganske rigtigt heller ikke.
- der står også på hp's side de ikke vil producere en driver til xp..

mvh.Simon

Fra : Pico

Dato : 14-08-02 17:10

Simon... wrote:

> nej den siger direkte at driverne ikke passer til den version af
> windows under installation, og de virker ganske rigtigt heller ikke.
> - der står også på hp's side de ikke vil producere en driver til xp..

Du har muligvis ret, men mit forslag gik i den retning fordi jeg køre
med HP Deskjet 690c og Kyocera FS 1500 laser printer på Win
XP pro Dk. Jeg mener ikke at jeg har installeret nogen drivere andet
end at XP selv fandt dem og din Photosmart må da være en nyere printer.
I kælderen hvor jeg leger med en gammel PC med Win 98 og Win
2000 har jeg også en HP Deskjet 690c måtte jeg i Win 98 installere
driverne mens Win 2000 automatisk installerede dem. Forleden dag
skulle jeg afprøve en ret gammel Canon laserprinter, Win 98 skulle
have installeret driverne mens Win 2000 bare installerede dem.
Min pointe er at så vidt jeg kan bedømme har både Win 2000 &
XP drivere til det meste hardware. Det er ikke altid det er pluk and
play, men så fortæller man hvad det er for en dims og så køre det.
Har du prøvet at gøre det på den måde i stedet for at bruge de
disketter eller lign. du har fået med i sin tid ?
Pico

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-08-02 23:38

Pico <Pico@post9.tele.dk> wrote:

> I kælderen hvor jeg leger med en gammel PC med Win 98 og Win
> 2000 ...

Hej Pico, undskyld jeg braser ind!
Men du ser ud til at have svaret på at spørgsmål, jeg alligevel snart
ville have brug for at stille.

Jeg får snart en PC fra arbejdet hjem, så jeg kan arbejde i min fritid
(gu' ve' hvordan de fik mig overtalt til det

Nå men det bliver en "Arbejds-PC" ikke en "Hjemme-PC". Men derfor kan
man vel godt bruge den til at lege med. Jeg har en 17 GB harddisk
liggende som jeg havde tænkt mig at sætte i, ved siden af den
"officielle" HD der indeholder alle de kedelige arbejds-ting.

Hvor let er det at lave Dual Boot? Der er Win 98 på arbejds-delen og jeg
havde tænkt mig at lægge Win 2000 på 17 GB'eren. Kan man sætte Dual Boot
op når man installerer 2000?

Hvad hvis firmaet får brug for at opgradere noget og jeg piller 17
GB'eren ud og tager PC'eren med på arbejde. Kan 98 så stadig boote? Det
gør ikke noget de kan se jeg har haft Dual Boot på, de er cool nok, men
officielt vil de ikke have med det at gøre. Vil Win 98 boote ok?

Hilsen Thomas

Fra : Pico

Dato : 15-08-02 18:31

Thomas Boelskifte wrote:

> [...]
>
> Jeg får snart en PC fra arbejdet hjem, så jeg kan arbejde i min fritid
> (gu' ve' hvordan de fik mig overtalt til det

Ja det må du endelig ikke fortælle DI, tænk sig hvis de fik os alle til det

> [...]
>
> Hvor let er det at lave Dual Boot? Der er Win 98 på arbejds-delen og
> jeg havde tænkt mig at lægge Win 2000 på 17 GB'eren. Kan man sætte

Det er lige den rigtige rækkefølge. Du installere bare Win 2000 eller XP på
din 17 GB HD, så bliver der automatisk lavet en bootmeny.
Når du så starter PC kommer der en medelse om at nu starter Win 98
(sansynligvis det, men måske Win 2000) indenfor 30sek. Der er så
mulighe for at bruge piletasterne til at skifte til det andet SO.
Når du piller din egen HD ud får du stadig valgmuligheden, men selvfølgelig
kan du ikke starte Win 2000.
Personligt synes jeg 30 sek.er for længe at vente så jeg har editeret Boot.ini
i en alm tekseditor til 8 sek. Man kan også bare trykke på enter så starter det
med det samme.
Pico

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-08-02 21:40

> [...]

> mulighe for at bruge piletasterne til at skifte til det andet SO.
> Når du piller din egen HD ud får du stadig valgmuligheden, men selvfølgelig

Jamen altså, det er jo næsten for godt

Tak for hjælpen Pico, Hil Dem

Hilsen Thomas