Røg fra Volvo motor
Fra : Peder Jensen

Dato : 12-08-02 11:17

Jeg har en Volvo MD17D, som i tomgang udsender sort røg, ikke i store
mængder, men nok til at det generer både mig og de omkring liggende
både.
De "kloge hoveder" siger at en Volvo motor altid vil ryge lidt, så sådan
er det bare.
Er der nogen her i gruppen der har andre erfaringer, vil jeg gerne høre
om dem.
På forhånd tak

Med sejlerhilsen
Peder Jensen

Fra : Troels Hansen

Dato : 12-08-02 16:00

Peder Jensen wrote:
> Er der nogen her i gruppen der har andre erfaringer, vil jeg gerne høre
> om dem.
Jeg har prøvet det hvor de nogså begyndte at ryge (dog ret kraftigt).
Der røg motoren til rep. hele tiden, og hver gang kostede det 2-3000kr,
indtil brændstofpumpen blev sendt til service.
Kostede ca. 2000kr, men løste problemet.

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 12-08-02 18:40

"Peder Jensen" <pkj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det bare.
> Er der nogen her i gruppen der har andre erfaringer, vil jeg gerne høre

Det ville være en god ide at få kigget til dyserne i første omgang, inden du
bruger en formue på maskinen. Der er ingen maskiner der "Skal ryge" ved
almindelig brug...

Jens Lundgaard

Fra : Karsten

Dato : 13-08-02 21:53

Har selv haft en MD11C, som var tiptop i stand.
Den røg også en smule, hvilken alle de 2cylindrede Volvoer gør.
Men der bør ikke komme sort røg. Det tyder på motorolie forbrænding.
Der må derimod gerne komme grå røg, men ikke ret meget.

Fra : Ole

Dato : 13-08-02 22:26

Sort røg er uforbrændt diesel, det kan blive så slemt at der ligger kager af
sod på vandet.
Start med at teste dyserne, derefter regulatoren og hvis dette ikke hjælper,
skal fyldningen af pumpen checkes.
Hvis røgen er blålig er det motorolie der forbrænder ( dyrt til meget
dyrt ).
/Ole

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 13-08-02 22:07

"Peder Jensen" <pkj@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> er det bare.
> Er der nogen her i gruppen der har andre erfaringer, vil jeg gerne høre

Min MD17 ryger en lille smule når den er kold, men ellers ikke så meget -
kun det os, man venter af en dieselmotor. Den lyder bare som en
Storebæltsfærge...