Bobler i juke-boks
Fra : Simon Bjergskov

Dato : 12-08-02 10:34

Her i weekenden var jeg til fest hvor der var lejet en jukeboks.
I frontpanelet var nogle glasrør hvori der strømmede (luft?)bobler.

Det mærkelige var at ved nærmere eftersyn var glasrørene lukket i toppen, og
der var kun en ubetydelig luftbobbel i toppen , der ikke voksede med tiden!?

Jeg kunne ikke se hvordan luftboblerne blev dannet, men har to hypoteser.

1: Elektrolyse
ved elektrolyse af væsken dannes der en gasart.
Efterhånden som trykket stiger vil der opstå en balance, hvor den mængde gas
der optages i toppen af røret er lig den mængde gas der dannes i bunden.

2: Faseskift i væske med lavt kogepunkt/damptryk
Ved opvarmning af væsken dannes der gas i bunden, de når det afkøles skifter
tilbage til væskeform.

NB i nogle af rørene blev boblerne mindre, mens de steg opad, og forsvandt
inden de nåede toppen.

Er der nogen der kan gøre mig klogere?`

--

Simon Bjergskov

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
­ Mario Andretti ­

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 10:45

Simon Bjergskov wrote:

> [...]
> der var kun en ubetydelig luftbobbel i toppen , der ikke voksede med tiden!?

Nu huskede du vel at komme ud og danse lidt?

FUT til noget relevant ...

--
..signature

Fra : tdn

Dato : 12-08-02 14:13

> Nu huskede du vel at komme ud og danse lidt?
>
> FUT til noget relevant ...

hvad irelevant er der ved den post?

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 14:27

tdn wrote:

> hvad irelevant er der ved den post?

Det er ikke særligt relevant i forhold til videnskaben i spørgsmålet, om
han kom ud at danse.

Det var en FUT til mig selv. Selvironi.

--
..signature

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-02 10:54

Simon Bjergskov skrev:

>NB i nogle af rørene blev boblerne mindre, mens de steg opad, og forsvandt
>inden de nåede toppen.

Hvis man laver elektrolyse med klor, forsvinder boblerne netop på
den måde op gennem vandet. Kloren opløses.

--
Bertel