Godt vejr fra østenvinden?
Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-02 07:18

Hej

Min kæreste og jeg overvejer at købe et hus i Tårnby/Amager, et område
som desværre er plaget af flystøj. Flystøjen vil ikke genere indendørs,
og vores bekymringer går kun på generne ved ophold i haven.

Nu er det sådan at flyene kun generer ved vestenvind idet de da
*starter* hen over området for fuld skrue. Og det larmer! Ved østenvind
er det derimod indflyvningen som sker hen over området, og det giver
ikke meget støj pga. den stærkt reducerede motorkraft. Desuden er flyene
lettere ved landingen idet næsten al brændstoffet er brugt.

Så langt så godt. Nu kan man så hævde at vestenvinden er den dominerende
vindretning i Danmark. Korrekt. Men er det ikke sådan at det *gode vejr*
(som kan få os ud i haven) som oftest kommer med østenvinden - hvor
flyene netop ikke larmer?

Jeg har uden held forsøgt på DMI's hjemmeside at finde statistikker der
sammenholder vejret for en given periode med vindretningen, så
ovenstående er en formodning jeg ikke har fuldt belæg for.

Er der nogle her som kan komme med et kvalificeret bud?

På forhånd tak.

Martin

Fra : Simon Bjergskov

Dato : 12-08-02 08:27

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenstående er en formodning jeg ikke har fuldt belæg for.
>
> Er der nogle her som kan komme med et kvalificeret bud?

Hvor i Tårnby kigger i efter hus?

Generelt er flystøjen kun generende (utroligt hvad man kan vænne sig til...)
når de bruger bane 12-30
Hvis du ser på kraks er det den der peger ind over byen (retning 120/300
grader, deraf navnet).
Har lige checket at banerne er desværre ikke afbilledet på www.krak.dk,
du må nok ty til www.contakt.dk

Denne bane bruger de kun når vinden er MEGET ugunstig på de andre baner!
Underforstået at når de bruger den er vejret bestemt ikke egnet til ophold i
haven.

Hvis ønskehuset ligger under den bane larmer det dog utroligt meget de 10
dage om året hvor den er i brug.(også indendørs!)

Bor selv ca. 1 km fra lufthavnen, og bruger haven aktivt det meste af året
uden de store gener.

--

Simon Bjergskov

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
­ Mario Andretti ­

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-02 09:17

Hej Simon

> Hvor i Tårnby kigger i efter hus?

Ved Haarlems allé. Det er bane 22/04 som generer derude, og den er i
brug det meste af tiden.

> Bor selv ca. 1 km fra lufthavnen, og bruger haven aktivt det meste af året
> uden de store gener.

Dvs. også læse avis, hyggesnakke med venner, nyde aftensmaden i haven
osv?

> Underforstået at når de bruger den er vejret bestemt ikke egnet til ophold i
> haven.

Vil det sige at hvis huset ligger nær bane 22/04 vil haven efter din
mening ikke være egnet til ophold det meste af året?

Hilsen
Martinf

Fra : Simon Bjergskov

Dato : 12-08-02 09:32

> Hej Simon

> Ved Haarlems allé. Det er bane 22/04 som generer derude, og den er i
> brug det meste af tiden.

aha. helt derude...
Jeg selv tæt ved korsvejen (Saltværksvej/Amagerlandevej)

> Dvs. også læse avis, hyggesnakke med venner, nyde aftensmaden i haven
> osv?

Uden problemer

> Vil det sige at hvis huset ligger nær bane 22/04 vil haven efter din
> mening ikke være egnet til ophold det meste af året?

Desværre ikke. Har selv vennepar der flyttede derfra af netop den årsag.